Tech Cities, Бургас, Водещи, Интервю, История и култура, Област Бургас

Крепости и пещери „възкръсват“ с 3D гид в GSM-а

Димитър1

 

Димитър Игнатов е автор на първата в света интерактивна 3D платформа, представляваща своеобразен туристически гид на една държава. Проектът – iwalk.bg, е онлайн пътеводител с препоръки за маршрути, интересни обекти, забавления, отдих, места за хранене. Всеки, които влезе в електронния портал, може да разгледа 3D макети на някои от най-известните архитектурни паметници у нас (дори на такива, които днес вече не съществуват). Разработено е и мобилно приложение, което дава възможност на потребителя да стане част от анимирана история и да научи повече за конкретното място. До момента в платформата са включени 40 обекта, но екипът, работещ по нея, продължава да я развива. Към интерактивната платформа все по-голям интерес проявява туристическият бизнес, както и някои общини.

– Г-н Игнатов, платформата iwalk.bg  всъщност представлява интерактивна 3D карта на България. Разкажете малко повече за проекта, с какво той е атрактивен за потребителите?
– Това е съвсем нов метод в туризма, чрез който се пресъздават туристическите и културни обекти в 3D формат. След това се позиционират в анимирана среда. Чрез мобилно приложение нещата стават интерактивни и човек може да се запознае с тях чисто информативно, както и да разбере как да стигне до самия обект. Едно от най-интересните неща, което не е ново, но в България се прави за първи тъп, е т.нар. онлайн гид. Всеки посетител на даден туристически обект има възможност да чуе през телефона си презентация на различни езици. Към разказа е добавена и музика, за да се подчертае емоцията. Нашият гид не заменя човешкият фактор, просто го допълва.

– Какви други възможности дава Вашата платформа?
– Чрез технологията „добавена реалност” ние възстановяваме исторически обекти, които днес вече не съществуват. С археолози изследваме как е изглеждала, например, дадена крепост или църква. Когато туристът отиде на място, той просто насочва телефона си към останките и на екрана му излиза обектът в 3D, така както е изглеждал преди векове.

– До момента какви обекти сте възстановили чрез този метод?
– Засега сме възстановили крепостта Кастра Мартис в град Кула, Северозападна България. Там има само едни останки, но крепостта може да се види през нашия софтуер. Освен, че можем да възстановяваме сгради, ние можем да правим възстановки и на събития. Това, върху което работим в момента е свързано с пещерата Магура, намираща се близо до град Белоградчик. В нея има останки от първобитните хора, както и рисунки, които я правят уникална. Благодарение на софтуера, когато отидете и насочите телефона към рисунките, се появява един виртуален първобитен човек, който в реално време ги рисува и обяснява от какво и как се правят – каква е боята, защо ги рисува, какво изпитва в момента.

– Досега къде сте представяли идеята си и има ли интерес от страна на туристическия бизнес към работата Ви?
– Екипът на iwalk се представи на най-голямото международно изложение за туризъм в света – ITB Berlin. Присъствахме и на Международния туристически форум в София и там се запознахме с хора от туристическия бизнес в Бургас. Освен, че можем да възстановим в региона вече несъществуващи исторически паметници на културата, им предложихме да пресъздадем пиратска битка в морето. Когато човек посочи с телефона си към морето, на екрана му ще се визуализира такава битка с различни кораби. На този етап в 3D сме направили Моста. Скоро ще му добавим и виртуална реалност. С дрон ще направим и кадри от високо.

– Какво точно е направено с Моста, тъй като при него не е имало нужда от възстановяване?
– Да, точно така. Но когато потребителят влезе в нашата платформа, ще може да го разгледа 3D и да се „разходи” по него, дори да е на хиляди километри разстояние. Така хора от другия край на света ще могат да се запознаят със съоръжението и да пожелаят да дойдат и да го видят на място. А когато пристигнат в Бургас, вече можем да им предложим други интерактивни забавления – пиратската битка например.

– Има ли интерес от страна на общините към Вашата работа?
– Ние самите търсим контакти и с бизнеса, и с общините. Това, което ни тормози, е че нещата стават бавно като комуникация. Технологията е скъпа – не непоносимо – даже много пъти е по-евтино да се пресъздаде нещо виртуално, отколкото да се направи реална възстановка или да се строи наново. Понякога даден проект може да се реализира поетапно, ако бюджетът е ограничен. Крайната ни цел е платформата да докара хората до туристическите обекти, а не да ги запознаваме с тях онлайн и там да приключи всичко. Идеята е да се провокира интерес и туристът да пожелае да посети даденото място на живо.

– Това значи ли, че един предприемчив хотелиер например, ще може да използва вашата платформа, за да презентира максимално атрактивно своя хотел или заведение?
– Може, да. Ние правим сега „По пътя на виното”. Целта ни е да включим всички винарски изби в България на 3D. Мобилното приложение има опция, чрез която изкарва съобщение на телефона, че се намирате близо до даден обект. Така, например, ако някой пътува около морето, ще получи съобщение, че наблизо има винарска изба. Кликвайки върху това съобщение, ще излезе пълна информация за обекта, както и възможност за 360-градусова „разходка”. Така всеки може да прецени дали иска да го посети. Това се отнася и до всякакви други обекти, които бъдат включени в платформата – хотели, заведения, атракциони. За всеки един обект се пише конкретна музика, за да се подчертае емоцията – в зависимост от това дали е възстановка на историческо събитие, легенда или презентиране на нещо ново и супер модерно. Много от текстовете се пишат така, че да звучат наистина приказно и да потопят потребителя в атмосферата.

– Това ли е бъдещето на рекламата?
– Да, това е.

–  А как потребителите  могат да се запознаят с това, което правите?
– Всеки, който се интересува, може да види какво правим на iwalk.bg, всичко е безплатно. Има мобилна версия за Андроид. Потребителите, които желаят, могат да влязат на интернет сайта ни и да си дръпнат мобилното приложение и да разгледат това, което до този момент сме направили – да се разходи виртуално из България.

Димитър2

 

 

 

 

 

 

Коментари