Водещи, Знаете ли че?, Светът

Първият градски транспорт – преди 355 години в Париж

22

Историята на обществения транспорт започва във Франция в далечната 1662 г., когато в Париж тръгва първото средство за превоз на пътници  – 8-местна карета. По-късно подобен род подобни карети и дилижанси се превръщат в омнибуси. Първият омнибус се счита, че е тръгнал отново във френски град – Нант (1826). Така общестеният транспорт става масов едва в началото на 19 в.

Историята на омнибуса е свързана с името на Етиен Бюро (Étienne Bureau), който създал превозно средство за превоз на собствените си служители. Името обаче не е свързано с неговия създател, а с магазин „Омни“ (Omnès), край който била началната „спирка“. На табелата на магазина било написано „Omnes Omnibus“ (игра на думи — omnes на лат „всички“, omnibus — „за всички“ – всичко за всички). Постепенно пътуващите започнали да използват омнибус като име на транспортното средство.

Организираното използване на омнубуси в Нант през 1826 година се дължи на бившия офицер Станислас Борди, който след военната си служба отворил в покрайнините на града баня, чиито клиенти били отвеждани с омнибуси от центъра на града. Наблюдавайки потока на пътниците той открил, че мнозина на пътуват до крайната цел на линията, а слизат където им е удобно. Така стигнал до извода, че редовната линия може сама по себе си да стане източник на доходи.

За целта Борди създал своя транспортна фирма „voiture omnibus“ „превоз за всички“. Омнибусите започнали да функционират подобно на съвременните маршрутни таксита – качване и слизане на произволни места по маршрута. Скоро в различни градове – Париж, Бордо, Лион и други се появили местни фирми, които използвали добрата идея. Зад граница омнибуси се появили първо в Лондон – 1829, а по-късно и в Бостън през 1832 година.

Първият омнибус в България се появява чак в края на 19 в. Той е бил с постоянно действащи линии от Гурковския площад (площад „Света Неделя“) до Гарата, Горна баня и Княжево, а софиянци го наричали трамвай. Скоро след това се появил и първият електрически трамвай.

Коментари