107 години кино в България

  • 03 декември 2015, 23:12
  • Default profile Автор Kmeta.bg
59bec770 cb78 68b6

На 4 декември 1908 г. в София е открит първият киносалон в България и един от първите в Европа - "Модерен театър".


Пресата отразява събитието със следната публикация: „Софийският „Модерен театър“ е вече открит и уморените столични граждани всеки час могат да намерят там почивка срещу 30-40 стотинки. Приятно забавление за окото“. Киносалонът е побирал около 400 зрители – „72 балконски места, 10 ложи и 280 места в партера."


Всъщност, първата демонстрация с „киноматограф или жива фотография” в България се е състояла още на 11 декември 1896 г. в кафенето на софийския хотел „България” - само година след първата в света прожекция на братя Люмиер в Париж.
Постепенно, започват да се създават импровизирани кина в покрайнините или крайните квартали на София, които са представлявали големи шатри, оборудвани с пейки и столове и в тях са се прожектирали филмите. С течение на времето се появява необходимост от сгради, макар и приспособени, за да се прожектират кино творбите. Така се появява "Модерен театър".


През 1909 г. първият български киносалон става представител на "Пате фрер" за България и Македония. Дейността му включва и отдаване под наем за появилите се междувременно кина в страната на кинематографически уреди и филми, както и техническото инсталиране на апаратурата. "Модерен театър" финансира и създаването на първите български хроникални филми. Успешните години за кинотеатъра насърчават собствениците да вложат средства в архитектурния му облик и в увеличаване на местата за зрителите.


През 1914 г. със средства на "Модерен театър" е заснет и първият български игрален филм "Българан е галант", в главната роля на който се снима известният по това време актьор Васил Гендов. Филмът е показан пред публика в началото на 1915 г. Оригинално копие не е запазено до днес, но има римейк по подробни описания.


През 1910 г. в София отваря врати още един киносалон - "Одеон". Той се превръща в основния конкурент на "Модерен театър". В резултат на конкуренцията между двете кина се появяват първите рекламни табла, надпреварата в качеството на оркестрите, които съпровождат немите филми (в "Одеон" оркестърът се ръководи от младият Панайот Пипков), в създаването на документални филми.


Източник: Sofiafilmcity.bg