Бургас ще бъде предпочитана круизна дестинация

  • 12 октомври 2018, 13:23
  • Default profile Автор Александра Петрова
Dimov

Диян Димов е изпълнителен директор на „Пристанище Бургас” ЕАД. Завършил "Икономика и организация на водния транспорт" в Одеския институт за инженери на Морския флот в Украйна. Има почти 30-годишен стаж на бургаския порт, като през този период е заемал различни длъжности. Една от амбициите му е пристанището да се утвърди трайно на картата на круизните дестинации.

- Г-н Димов, има ли амбиция Пристанище Бургас да се превърне в предпочитана круизна дестинация?

- „Пристанище Бургас” ЕАД е една от атрактивните и бързоразвиващи се круизни точки от 2013 г. След пика на посещения на пасажерски кораби през 2014 г., когато на Морска гара бяха приети 27 лайнера и обслужени 42 000 туристи, заявките за посещения за следващите години отбелязаха двоен ръст.

Последвалата криза в регион Черно море – събитията в Украйна и Крим, извънредното положение в Турция, увеличените такси за преминаване през Босфора, оказаха силно негативно влияние върху круизния сектор. Тази съвкупност от събития доведе до резонен спад на посещенията в Бургас, тъй като сами по себе си не можем да бъдем круизна дестинация, а и основното правило – не само при круизите, но и във всеки вид туристически пътувания – е безопасността на туристите.

- Какви действия е предприело ръководството на порта, за да се „съживи” круизният туризъм у нас и какви разговори са водени със световни круизни компании?

- Въпреки спада през следващите години (2015-2017) ръководството на бургаското пристанище успя да договори посещения на пасажери и запази града като круизна точка, благодарение на членството ни в най-голямата круизна организация MedCruise и авторитета на порта пред големите круизни компании като Royal Caribien, Carnaval, MSC, TUI, Costa, Viking и др. Договорени бяха директни посещения на пристанище Бургас от гръцките острови и Кипър.

Двудневният преход е необичаен при круизните пътувания, където всеки ден туристите, по принцип следва да са в ново пристанище. Използваме всяка възможност за преодоляване на кризата, в т.ч. започнахме преговори за възобновяване на пасажерските пътувания само в Черно море, след пускането на руския пасажерски кораб „Княз Владимир” през 2017 г. по линията Сочи – Ялта – Новоросийск – Севастопол. Целта е привличане на вътрешния руски черноморски круиз до българските пристанища.

- Позволява ли инфраструктурата на пристанището то да бъде сериозен конкурент на големите портове в Европа?

- На бургаското пристанище има много добри, световно признати, условия за обслужване на круизни кораби. Основните предимства на Морската гара – Бургас е дълбочината и дължината на корабните места, които дават възможност за акостиране на най-големите пътнически кораби посещаващи Черно море. Прилежащата инфраструктура позволява бързо и качествено обслужване на туристите, посещения на голям брой атракции и забележителности.

След реновирането на най-стария пристанищен склад „Магазия 1” и обособяването му като втори пасажерски терминал имаме възможност за обслужване на два пътнически кораба едновременно през сезона от април до октомври. Не сме загърбили и идеята да се превърнем в начална и крайна точка на круизните пътувания. Тези предимства се оценяват от круизните компании. Преговори за посещения на бургаското пристанище се водят непрекъснато при срещите ни по време на форумите, в които участваме като членове на авторитетната круизна асоциация MedCruise.

- Как се презентира Бургас пред света като круизна дестинация?

- В началото на тази година рекламирахме Морска гара Бургас и туристическия потенциал на региона в авторитетното издание „CruiseTimes“. Там беше отбелязано, че поради геополитическите проблеми много от потенциалните посетители се лишават от възможността да се запознаят с красотата на района, но несъмнено круизите кораби ще се върнат при подобряване на обстановката, тъй като е налице необходимата инфраструктура и има визия за бъдещото развитие на круизна дестинация Бургас.  

Кризата в черноморския регион бе една от водещите дискусии по време на 52-та Генерална асамблея на MedCruise в Малта в през май тази година. По време на форума пристанищата от Черно море – Бургас, Варна, Констанца, Одеса, Истанбул и Трабзон подписахме споразумение и съставихме План за действие до 2021 г., с цел обединено промотиране на круизния пазар в региона на Черно море. Първото работно посещение по този план беше на президента на асоциацията MedCruise Айрам Диаз Пастор, което се осъществи по наша покана в Бургас по време на Международния морски ден. При посещението си в бургаското пристанище той беше категоричен, че съвместните усилия на държавите от Черноморския регион и на пристанищата ще допринесат за това в скоро време (през 2020-2021 г.) тук да се завърнат пътническите кораби. По думите му интерес да посещават региона има от компании като Celestil, Silversea, Costa, Crystal, Celebrity, AIDA Cruises.  

Порт Бургас е част от круизните маршрути в Средиземно море. Обикновено след посещение на гръцките острови корабите посещават Истанбул и от там се насочват в българските пристанища, Румъния, Украйна, Русия, Грузия. Възобновят ли се посещенията на пътнически кораби в Истанбул ще започнат и посещенията по българското Черноморие.

Според Джиора Израел, старши президент на знаковата круизна компания Carnival Corporation, пристанището трябва да отговаря на два критерия за маршрут – да е подходящо и да е продаваемо. За да е подходящо, пристанището трябва да е на правилното място и да се вписва безпроблемно в определен маршрут и да има истинско търсене от пътниците. Смятам, че пристанище Бургас отговаря и на двата критерия - в близост е до мегаполиса Истанбул и е продаваемо - туристите определено има какво да видят в региона.

- Да разбираме, че Вие сте оптимист за утвърждаването на Бургас като круизна дестинация в Черно море?

- Убеден съм, че Бургас в бъдеще ще бъде предпочитана дестинация при круизните пътувания в региона на Черно море, тъй като имаме потенциал и възможности за това. Само преди месец по време на 53-та Генерална асамблея на MedCruise в Лисабон беше подчертано, че прогнозите сочат, че пристанищата в източното Средиземноморие и Черно море скоро ще станат актуални отново. Резервациите за круизни кораби за Турция и страните около Черно море се покачват бавно за първи път през 2019 г., но броят им ще се повиши значително през 2020 г. и 2021 г. Дискутираха се и тенденциите, които се очертават за перспективите за Черно море. Луиджи Пастена, директор на пристанищните операции за MSC Cruises, изрази общото виждане на представители на круизните компании и посочи, че: "Черно море е много популярно и веднага щом можем ще се върнем там".

Една от най-известните компании в круизния сектор - Crystal Cruises, подготвя пътуване до Морската гара Бургас. За 2021 г. от компанията заявиха посещение на луксозния пътнически кораб Crystal Symphony, което е знак за раздвижването на круизния бизнес в региона и потвърждава прогнозите, че отново дестинация Черно море ще е актуална при пасажерските пътувания.

- Какъв е товарооборотът за тази година?

- За деветте месеца на годината в „Пристанище Бургас” ЕАД са обработени 330 хил. тона товари, което е ръст с 5% спрямо със същия период на предходната година. Има промяна и в номенклатурата на физическия тонаж. Ако за 2017 г. съотношението насипни-генерални товари е било 70/30 в полза на насипните, то през настоящата година увеличението на генералните товари /метали, торове в биг-бегси, пакетирани товари и др./ е над 50%, което осезаемо се отразява положително на финансово-икономическите ни показатели. Привлечени и обработени са нови товари за държавния оператор – меден концентрат, гипсови мазилки, хербициди и др. За 2018 г. очакваме над два пъти увеличение на крайния годишен финансов резултат.

- Има ли пристанището потенциал да поеме обработката на повече товари?

- До края на годината очакванията ни са да достигнем около 10% ръст на всички товари. Отчитаме нарастване на приходите от съпътстващите дейности, реализиращи се в Зоната за обществен достъп.  Във връзка с увеличените запитвания на товародатели планираме за следващата година да заложим разширяване и увеличаване на закритите складови площи. Възможностите на държавният оператор при обработката на товари са двойно по-големи от настоящия обем на тази дейност.

- Каква е Вашата визия за развитието на порта?  

- Държавният оператор „Пристанище Бургас” ЕАД е пристанище за обществен транспорт с национално значение. Основната ни дейност е в няколко аспекта на услугите: товаро-разтоварна дейност, обслужване на круизно и крайбрежно/каботажно/ плаване, съхранение в открити и закрити складове. От 2014 г. бургаското пристанище е отворено за обществеността и 79 дка от първо до четвърто корабни места бяха освободени от товарна дейност и функционират като Зона за свободен достъп.

Още с откриването ѝ тази зона се превърна в любимо място за жителите и гостите на града. Днес там има заведения, търговски площи, а от октомври на втория етаж на обновената „Магазия 1” се помещава и първият изнесен филиал на Националната художествена академия. Така част от пристанището се превърна и в част от градската среда.

Нашите планове са свързани с балансирано развитие на всички тези направления – обработката на товарни кораби, обслужване на пътнически лайнери и корабчета за разходка, развитие на складовите ни площи и на Зоната за свободен достъп, която съм сигурен, че в следващите години ще е още по-притегателно място за посещение. Не е далеч и времето на завръщането на белите лайнери!