Инвеститори гледат към Кърджали и Видин

  • 02 август 2017, 11:48
  • Автор Михаела Благоева, Венцислав Генков
  • СРЕЩА

Medium 85efg6qb4yvjadkg1uwi3gzu5n9tzjbshfujudh3f3kpx92ib

Имаме много добри позиции като страна дестинация за инвестиции, категоричен е зам.-министър Манолев

Как да се подобри диалогът между инвеститорите и бизнеса, да се привлекат качествени инвестиции, как държавата да съдейства на българските износители, как да се популяризират индустриалните ни зони в общините зад граница. Това бяха част от въпросите, които обсъдиха търговските ни аташета на своята годишна среща в столицата на 24 юли. Всички те получиха луксозното двуезично издание на портала на българските общини Kmeta.bg „Ивестиции и региони“. Книгата помага на бъдещи чуждестранни инвеститори да се ориентират бързо за условията за бизнеса, които различните общини предлагат, за да привличат капитали, да се отварят нови фабрики и работни места и да се развива икономиката на регионите у нас.

Две компании имат интерес да инвестират в индустриалната зона в Кърджали, стана ясно на срещата. Интересът е от турска и гръцка компания, занимаващи се с производство на автомобилни части, съобщи министърът на икономиката Емил Караниколов.

Турската компания за авточасти е с годишен оборот от над 100 млн. евро и вече е провела среща с представители на министерството с цел проучване. Зам.-министърът на икономиката Александър Манолев допълни, че Видин също е интересна локация за инвестиции заради транспортната си инфраструктура. „Има конкретен инвеститорски интерес към индустриалната зона във Видин. Става дума за компания извън ЕС“, посочи той. По думите му трябва да използваме по-ефективно индустриалните ни зони като конкретни локации.

„Имаме много добри позиции като страна – дестинация за инвестиции. Но трябва да сме по-активни, за да доведем нещата до осъществяване на инвестиции“, каза Манолев.

По време на срещата стана ясно, че се работи за облекчение на изискванията към инвеститорите. „Работим над варианти за облекчение - като обединението на Агенция за насърчаване на инвестициите и Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средни предприятия“, посочи Караниколов.

Министерството на икономиката планира да открие нови търговски представителства в държави, откъдето има засилен инвеститорски интерес.

Пълен анализ на дейността на всички търговски аташета се прави в момента, стана ясно още на срещата. „Стартира се анализ за локацията на всяка една служба. Има служби, които се справят много добре и други – не дотам. Според анализа ще решим дали трябва да се залага на нови хора“, съобщи зам.-министърът на икономиката Манолев.

Управляващите предвиждат за подобряване на работата на аташетата ни да се въведе по-ранно планиране на участията на държавата ни в различни световни събития с година напред. За по-добра комуникация от Министерството на икономиката ще въведат видеоразговори с тях.

Стефан Йонков, ръководител на Службата по търговско-икономически въпроси в Берлин, Германия:

Немският бизнес с интерес към Пловдив и Стара Загора

- Г-н Йонков, как се развиват търговските отношения между България и Германия?

- Изключително динамично. Има много голям инвеститорски интерес в момента към нашата страна. Разбира се, той не се случва от само себе си. Ние го инициираме. Имаме около 4 проекта в областта на инвестициите в производството на компоненти за автомобилната индустрия. За 3 от тях имаме получени потвърждения. Има интерес към производството на железопътни вагони в страната. Постигнахме нови партньорства в сферата на „start-up“- те. Разбира се, предстои още много работа по привличането на нови инвестиции, защото винаги може и още.

- Как работите с общините? Към кои градове има по-голям интерес?

- Водещ е интересът на инвеститорите към Пловдив и към Индустриална зона „Тракия“. Това е обяснимо, тъй като там те виждат примери за модерни и добре работещи други чуждестранни инвестиции. Самата инфраструктура, връзката с АМ „Тракия“, близостта до клиентите в Турция, Македония и Сърбия помага в това отношение. Има първи сигнали за инвеститорски интерес към Хасково, както и към Стара Загора, Видин и Монтана. Паралелно с него обаче остава проблемът с намирането на квалифицирана работна ръка. Този проблем не е само у нас, включително и в Германия го има. Държавата прави много в това отношение с фокус образователна реформа, с въвеждане на дуално обучение. Считам, че симбиозата между инвеститорски интерес и готовност на новите кадри да започнат работа, постепенно ще разрешат този проблем.

- Споменахте Хасково. Димитровград също е сред първенците по инвестиции. Какъв е инвестиционният интерес към тази област?

- Така е. В Димитровград най-голямата инвестиция е на Язаки, Япония. Има турска инвестиция за производство на автомобилни компоненти. Хасково е интересна зона. Знаете, че Икономическа зона „Тракия“ се разширява към Хасково. Това е сравнително нов регион за тези инвестиции, но инвеститорите определено гледат натам. През януари имаше визита на производител на автомобилни компоненти там. Но се опитваме да развиваме инвестициите в цяла България.

- Как работите за привличането на качествени инвеститори?

- За първи път Службата по търговско-икономически въпроси в Берлин стартирахме директна комуникационна кампания чрез директен мейлинг към германските инвеститори. Това е база данни от вече над 5 000 германски компании, които се селектират чрез нови контакти по линия на най-големите технологични, инженерни, технически, специализирани и автомобилни изложения. Тези бази данни се актуализират постоянно. Стараем се ежемесечно да изпращаме нашия мейлинг, в който представяме германски истории на инвеститори, предпочели България - какви са икономическите предимства на страната ни. С тях каним инвеститорите на директна среща с нас, по време на която да задълбочим информацията относно конкретните стимули за техните бъдещи инвестиции в България и да ги поканим на разходка из страната ни. Да посетят на място страната ни, възможните инвестиционни локации, индустриалните зони.

- Какви опасения имат инвеститорите относно инвестициите в България?

- България е изключително атрактивна с близостта си до най-големите им клиенти. От чисто стратегическо географско положение страната ни е доста атрактивна. Политическата стабилност в днешни дни за тях е много важна. На политическо ниво България е изключително добре приета. Наскоро канцлерът Ангела Меркел призова немския бизнес да инвестира в България. При последната визита на премиера Бойко Борисов в Германия организирахме с Фондацията на фамилния бизнес на Федерална република Германия един изключителен бизнес форум, на който най-големите семейни фирми изразиха своето желание за задълбочаване на своя интерес към България. Службата по икономически въпроси в Берлин работи за привличането им. Притесненията по-скоро са свързани с имидж на страната ни от миналото, който ние се опитваме ежедневно да подобряваме. Когато обаче дойдат и видят страната ни, притесненията отпадат. Трудностите по намирането на квалифицирана работна ръка също притесняват инвеститорите. Но нашето правителство бързо прие адекватни мерки по този въпрос и съм сигурен, че това се оценява от германския бизнес. Фактът, че идват големи инвеститори у нас, говори сам по себе си.

Костадин Джатев, ръководител на Службата по търговско-икономическите въпроси – Шанхай, Китай:

Работим Китай да премести част от производството си в България

- Как популяризирате дейността си на китайския пазар, към който има толкова голям интерес?

- Стартираме нов проект заедно с колегата ми в Пекин – уеб сайт, на който ще се публикува много и различна информация както за фирмите, така и за гражданите. Ще публикуваме различни пазарни анализи, нови възможности за бизнес и практични съвети като как българските предприемачи да си отворят фирма. Смятаме, че е важно да има информация за основни параметри за китайския бизнес. Предвиждаме да бъде на три езика. Китайската версия ще е различна като съдържание и ще бъде ориентирана най-вече към китайските инвеститори, както и за внос на български стоки в Китай и към туризма у нас.

Част от нещата, които ще публикуваме, ще са насочени към студентите, които се интересуват от обучение в Китай.

- Върху какво друго акцентирате в работата си?

- Сред приоритетите ни е насърчаване на повече посещение на китайски туристи в България. Стараем се да популяризираме страната ни сред туристически оператори чрез повече контакти с български такива, защото в момента това все още не е налице и се опитваме много активно да работим в тази посока. Има ръст на посещенията, но малко. Може да се постигне много в тази посока.

- Какви стоки в момента изнася българският бизнес в Китай?

- Главно в хранително-вкусовата промишленост. Увеличава си износът на вина, а от съвсем скоро и млечни продукти. Но има доста особености, защото не всички стоки са разрешени за внос. Но се подписват последни документи и се очаква български производители да могат да изнасят и на този голям пазар. Огромен потенциал има и при козметичните ни продукти. България най-много е известна в Китай с две неща – българската роза и киселото мляко. За щастие имаме много продукти от рози, които може да представим на китайския пазар, както козметика, така и хранително-вкусовата промишленост. Дори и има розов мед, който се продава с голям успех.

- А какви са китайските инвеститори, които се обръщат към вас?

- Има особеност в Китай, защото страната се отвори да инвестира през последните десет години. Ние сме се фокусирали в компании, които досега са изнасяли в Европейския съюз, тъй като в момента става все по-скъпо да се произвежда в Китай. Идеята е да изнесат част от производството си в България и да продължат да изнасят към Европейския съюз. Другият е в земеделието и по-скоро в преработката на земеделски продукти и вноса им в Китай. В момента се изгражда завод за фуражи. Такъв тип производства имат много добра перспектива, защото в Китай всякакъв вид земеделски продукти за животни се увеличава, а те нямат достатъчно добро производство.

Мария Бояджиева-Гунели, ръководител СТИВ в Гърция:

Гръцките супермаркети с БГ стоки

- Г-жо Гунели, как бихте определили интереса от страна на гръцките компании за инвестиции в България?

- За периода 2006 – 2016 г. Гърция е на трето място по инвестиции в България. Сумата е 3,6 млрд. евро и това е 8,2% от общия размер на всички инвестиции в държавата за периода. Гърция е ключов инвеститор за страната ни, макар че големи проекти смениха собственика си, като продадения Глобул на Теленор. В телекомуникациите и прозводството, както и в банковата сфера, има значителни инвестиции от гръцки инвеститори. Пример е Виохалко холдинг, притежаващ „Стомана“ – Перник, голяма и важна инвестиция за България.

- Продължава ли тенденцията гръцки компании да местят бизнеса си в Гърция?

- Има процес на икономическа миграция на малки и средни гръцки фирми към България, защото в последните няколко години икономическата ситуация в страната се влоши. Те са от сферите на търговията, услугите, както и производство. Установяват бизнеса си заради по-доброто данъчно облагане. Основният поток е към Южна България – Петрич, Благоевград и в района на Пловдив. Това са много по брой и малки по размери инвестиции. Ефектът им върху българската икономика не бива да се пренебрегва, тъй като тези фирми плащат данъци, осигуровки и осигуряват работни места, макар и малко, но този ефект се акумулира и има регионален аспект.

- Кои са секторите, където българският бизнес може да се позиционира в южната ни съседка?

- Прави впечатление, че българските фирми подхождат с все по-голяма увереност и самочувствие към гръцкия пазар. Участват в изложения и други събития все по-често. Тази година имаше изложение за храни в Гърция, на което участваха над 30 български фирми със собствени щандове. Отделно имаше над 100 фирми, които бяха сред посетителите. Вече имат контактите, познанията и най-вече самочувствието идва и от опита с други партньори от европейски държави.

Всички вериги супермаркети в Гърция работят с български стоки, или със собствени марки, което е по-редкият вариант.

- Какво е състоянието на туристическия обмен между Гърция и България?

- През 2016 г. гръцките граждани, които посещават България, са се увеличили с 11% спрямо 2015 г. През изминалата година те са били 1,67 млн. души. Гърция е на второ място сред държавите по брой изпратени граждани у нас след Румъния.

В последните години гръцкият турист идва на ски у нас, но не само защото е по-евтино. Преди години гърците ходеха през зимата в Швейцария или в Австрия. Зимните ни дестинации вече се възприемат по много по-добър начин от туристите, не като евтини или нискокачествени. Туристите откровено се хвалят, че са посетили Банско или Боровец. Това е добър знак за българския туризъм.

Българските туристи предпочитат също страната, единствената дестинация пред Гърция, е Турция.

Тошко Томов, ръководител на Службата по търговско-икономическите въпроси – Истанбул, Турция:

Турски компании с интерес към страната ни

- Как развиваме търговските си отношения с Турция?

- Имаме търговски аташета в столицата Анкара, Истанбул и от съвсем наскоро и служба в Бурса. Отварянето на последното представителство е повлияно от интереса към България и желанието на инвеститорите да работят у нас и Европейския съюз.

- Може ли да кажем, че има засилен интерес на турски производители на авточасти към страната ни?

- Да, определено, но не само на авточасти. Интересът е от различни сфери – химия, машиностроене и др. сфери на икономиката. Определено има тренд турската икономика да инвестира в Европейския съюз. Това са нови пазари, на които инвеститорите търсят възможности за нови печалби.

- Кои са секторите, към които се насочват българските фирми?

- Най-вече компании, които се занимават с хардуер и софтуер. Най-вече компютърни компоненти. Има интерес и от страна на диструбитори на етерични масла и козметика.