Зелената зона сложи ред в хаоса около Приморски парк

  • 18 септември 2018, 15:58
  • Автор Александра Петрова
  • SMART CITY

Medium 41444443 2141032126120105 4500794773208039424 n  1

Андрей Рунчев е директор на Общинско предприятие „Транспорт” в Бургас. Той отговаря за реда в „синята” и „зелената” зона и за работата на репатриращите автомобили. На него са поверени дейностите по поддръжката, администрирането и управлението на системата за управление на трафика и системата за отдаване на велосипеди под наем „Вело-Бургас“.

- Г-н Рунчев, Бургас е сред малкото градове в страната, в които освен „синя“ е въведена и „зелена“ зона. В началото общественото мнение беше разделено и противниците на идеята не бяха никак малко, в края на лятото какви са отзвуците?

- Точно така. Идеята за „зелена“ зона се появи преди около два сезона. През последните години организацията на движението около Приморски парк и паркинга на Северен плаж най-вече през активния туристически сезон ставаше все по-сложна, а проблемите с паркирането там – все по-големи. Търсехме решения. Вярно е, че в началото имаше доста хора, които бяха против обособяването на „зелена“ зона. Но в края на летния сезон, смея да твърдя, че тази мярка се оказа успешна и резултатите са налице. Всеки, който желаеше да посети тази част на града – най-зелената и привлекателна за отмора – безпрепятствено си намираше паркомясто. Отзивите, които пристигат при нас, са добри. Освен това въвеждането на „зелена“ зона улесни изключително много работата на сметопочистващите фирми, на линейките и пожарните.

- „Зелената“ зона в тази част на Бургас ще продължи ли да бъде в сила и след края на активния туристически сезон?

- Тя беше въведена с идеята да работи от 1 май до 30 септември, така че в края на този месец „зелената“ зона ще престане да функционира. За момента няма идея зоната да остане активна целогодишно. Освен това предстои Общинският съвет да вземе решение дали да се увеличи периметърът на „зелената“ зона.

- В каква посока се предвижда да бъде увеличен периметърът?

- Правим предложение за малко увеличение с обхват района на к-с „Лазур“, зад блок „Краставицата“ през ул. „Константин Величков“ до Приморски парк. Идеята се зароди, след като възникнаха проблеми с това, че хората, които не желаят да заплащат зона, се изтеглиха и паркираха в този периметър.

- Колко „паяка“ работят на територията на община Бургас и достатъчни ли са те, за да вършите качествено работата си?

- Работим общо с четири репатриращи автомобила. Не можем на 100% да обхванем всичко като територия и нарушители. Но мога да кажа, че гражданите стават все по-дисциплинирани, съобразяват се с условията. От една година са въведени и неприсъствени фишове, които също помогнаха. Разчитаме на помощта и на Пътна полиция. Като цяло контролът е на задоволително ниво и отзвуците за работата ни са добри не само от гражданите, но и от гостите на града.

- Местната власт в Бургас се е заела много сериозно с изграждането на много нови паркинги. Амбицията на кмета Димитър Николов е да се обособяват паркоместа във всяко свободно междублоково пространство. Докъде стигна реализирането на този план? Къде се предвиждат нови паркинги?

- Всяка година в капиталовата програма на общината се отделят средства за това. Стремим се във всички комплекси и квартали да се обособяват допълнително паркоместа. Тази година паркинги бяха изградени в комплексите „Меден рудник“, „Славейков“, „Братя Миладинови“, „Възраждане“, „Изгрев“. В рехабилитацията и инфраструктурата на улици и междублокови пространства това се залага. Всичко е съобразено с капиталовата програма.

Освен това кметът Димитър Николов ни е възложил да търсим начини и европейско финансиране за създаването на буферни паркинги. Все още концепцията се изчиства. Има идея - всеки, който паркира на такова място, после да ползва градския транспорт безплатно, така че да се намали трафикът в града и да се ограничат вредните емисии.

- Къде се предвижда да бъдат тези паркинги?

- Идеята е да поемат главните потоци към града – от АМ „Тракия“, от пътя към Слънчев бряг и Варна и към Южното Черноморие.

- Бургас ще бъде първият град, в който ще се въведе електронна система, уведомяваща гражданите на кои паркинги има свободни места. Кога се очаква да бъде пусната в експлоатация тази идея?

- Почти сме готови. Работим съвместно с мобилния оператор „Виваком“. Първоначално ще пуснем пилотния проект, който ще обхваща съвсем малка част от центъра на града. Искаме да анализираме резултатите и да дадем на хората възможност да свикнат с приложението. Електронните табла са монтирани, в момента се правят тестове. Освен от приложението на мобилния си телефон, шофьорът ще може да види и на електронно табло пред самия паркинг дали в момента там има свободни места. Така ще се спестява време, разходи и ще се облекчи трафикът. Ако тази идея се окаже удачна, ще предвидим надграждане на системата.  Вярвам, че и в бъдеще ще инвестираме в този вид технологии.

- Друга дейност , която „Виваком“ реализира за  община Бургас, е  осигуряване на комуникационна свързаност за част от видеонаблюдението в Бургас. Всички спирки са оборудвани с камери, предвижда ли се тази система да бъде надградена?

- В последните години Община Бургас е вложила много средства във видеонаблюдението. То може да се раздели основно на две части – видеонаблюдение по транспорта и градско видеонаблюдение. При всички нови пространства, улици, обществени зони, детски площадки, по които се работи в Бургас, се залага и монтирането на камери. Това е вид превенция, а освен това вече имаме немалко случаи, при които благодарение на видеонаблюдението са разкрити извършителите на противообществени прояви, както и на по-сериозни престъпления. Опитваме се да обхванем целия град. В момента на територията на общината са монтирани над 700 камери.

С помощта на „Виваком“ се осъществява комуникационна свързаност на голям брой видеокамери, разположени по спирки на градския транспорт, в градски пространства, както и на ключовите кръстовища в града.

 В момента разработваме нови варианти за цялостно обхващане с видеонаблюдение и жилищните комплекси от града с цел осигуряване повече сигурност за гражданите и превенция срещу вандализъм и противообществени деяния. Доказано е, че камерите спомагат за намаляване на такива  прояви с над 30%.

Започваме поетапно да монтираме по транспортните артерии на  града камери с възможност за разпознаване на автомобилни номера. Така ще имаме статистика за всички влизащи и излизащи автомобили от определена територия.

- Съществува идея Центърът за видеонаблюдение в Бургас да се разшири, като се създадат подобни центрове и в други общини. Работи ли се по тази идея?

- Да, има такава идея – малките общини около Бургас поетапно да изградят централизирано видеонаблюдение. В един момент, когато те са готови, ще се свържат с големия център в Бургас. В момента има такава идея от страна на Министерството на вътрешните работи за единен основен сървър, който да свързва в реално време всички камери от страната. Стъпка по стъпка нещата се изграждат. Надявам се в недалечно бъдеще интегрираната система да бъде готова. Ние сме такъв регион, че не само през лятото заради туристите, но и заради близостта ни с границата е важно да има такъв център. Той ще помага на Областната дирекция на МВР по най-бързия начин да реагира при нужда.

- Вече няколко години в Бургас функционира и rent-a-bike система за отдаване на колела под наем. Предвиждате ли увеличаване броя на велосипедите и модернизиране на услугата?

- Бургас е първата община у нас, въвела услугата за отдаване на колела под наем. Системата работи вече пети сезон. Няколко пъти надграждахме и сменяхме концепцията, опитваме се да направим услугата максимално модерна, удобна и практична. Тази година закупихме още 100 нови велосипеда, които се окомплектоват и част от тях ще бъдат въведени в експлоатация. Ще допълним системата и с 10-20 броя електрически велосипеди.

В Бургас са вложени усилия за изграждането на инфраструктура, която да улеснява велосипедистите. Амбицията на кмета Николов е в бъдеще общините Бургас, Поморие и Созопол да бъдат свързани с обща велоалея.