Разбити улици и тротоари мъчат хората

  • 27 ноември 2018, 13:24
  • Автор Дарина Михалева
  • КМЕТ НА ГОДИНАТА

Medium %d0%a4%d0%b8%d0%bb%d0%b8%d0%bf%d0%b0

Филипа Иванова е родена в София. Завършила е Национална финансово-стопанска гимназия. Има  бакалавърска степен по телевизионна журналистика в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и магистърска степен по продуцентство и креативна индустрия. Била е редактор в предаванията „Местно Време“, „Питай кмета“ по БНТ2 и „Здраве“ по БНТ1. Работила е като международен редактор и продуцент, а в момента е водещ на информационните емисии „По света и у нас“ по БНТ. Тази година Филипа Иванова бе водеща на церемонията за връчване на наградите „Кмет на годината“.

- Като журналист и водещ имате наблюдение над регионалните новини. Кои са местните проблеми, които най-често се повтарят и за които на местно ниво най-трудно се намират решения?

- Най-сериозните проблеми на местно ниво, които не напускат новинарския дневен ред, са свързани с инфраструктурата. Под инфраструктура имам предвид не само разбити или лошо поддържани пътища, а понякога липсата на такива. Неведнъж сме имали репортажи за това как хора не могат да отидат на работа, а децата – на училище. Проблемът има и по-сериозни измерения, защото се отразява на цялостното развитие на даден регион в икономически и инвестициционен аспект. Постоянно се повтарят и темите за липсата на медицинска помощ в по-малките населени места, ежедневното закриване на училища, защото няма кой да ги посещава, и проблемите със сигурността.

Може би най-важното условие за успешния кмет е да е близо до хората, макар че ангажиментите често надхвърлят реалните възможности на един човек.  С годините опитните кметове придобиват толкова задълбочени познания в различни сфери на живот, че по много теми експертите-теоретици могат да си водят записки.

- Имате опит в различни кампании на БНТ, кооперативни ли са кметовете за работа с медиите? Разкажете за кампанията за незаконните сметища.

- Повечето кметове, независимо дали работят в малка, средна или голяма община, се отнасят с голямо уважение към работата на журналистите. За което няма да спестя благодарности от името на своите колеги. Преобладаващата част осъзнават, че отговорните медии са автентичен посредник, за да могат повече граждани да видят реалните резултати, да разберат трудностите, да добият представа за перспективите. Важно е обаче и журналистите да са почтени в своята работа, да са добре запознати с темата, да търсят истината за проблема, а не да подхождат с предпоставени тези.

Един от примерите за добро взаимно сътрудничество, който мога да дам от своя професионален опит, беше кампанията за премахване на незаконни сметища в различните общини на България. Целта на инициативата беше да обърнем вниманието на общинските администрации към конкретни замърсявания и да съдействат за почистването. Усилията бяха съвместни – на журналистите от БНТ, на кметовете и на гражданите, и това беше кампания с реален принос в опазването на околната среда.

В над 120 репортажа бяха показани близо 100 незаконни сметища, открити от репортерите и зрителите. Журналистите на обществената медия станаха инициатори и сами участваха в редица инициативи за почистване на най-абсурдните сметища в страната – в Късноантичната гробница край жп гара „Тракия“ в Пловдив и в местността Копитото в Природния парк „Витоша“. Със съдействието на зрители тогава показахме и най-голямото незаконно сметище - във варненския квартал „Максуда“. За година и половина то беше чистено няколко пъти, но и в момента е затрупано с отпадъци. В инициативата бяха отличени кметовете, които реагираха най-бързо и адекватно. Не спестихме и упрека към онези, които не направиха усилие да съдействат.

- Какво трябва да научат кметовете за правилното общуване с журналисти?

- Журналистите сме длъжни да показваме  всички възможни гледни точки по определен проблем. Добре е кметовете да знаят, че невинаги ги търсим, за да ги критикуваме. Затова е важно, когато имат позиция по даден въпрос, да не пропускат възможността да я изразят. В БНТ винаги сме се стремили да търсим и да показваме на зрителите добрите примери от различни региони на страната, защото те действат много вдъхновяващо.