Да прочистим тялото, ума  и душата с Коледния пост

  • 27 ноември 2018, 14:20
  • Автор Михаела Благоева
  • ЗДРАВЕ

Medium fff

От 15 ноември започна Рождественският пост. Той е въведен в Църквата по-късно от Великия пост и е свързан с празника на Рождението на Спасителя.  Целта на поста е да се очистят християните чрез покаяние, молитва и пост и с чисто сърце, душа и тяло благоговейно да посрещнат Рождество Христово. Коледният пост не е така строг като Великия пост и се разрешава да се яде и риба. До 22 ноември вярващите трябва да ядат само растителна храна с олио, а от 23 ноември до 19 декември е позволена и риба, без в сряда и в петък. От 20 до 24 декември отново се консумира само растителна храна с олио, а на 25 декември, когато се празнува Рождество Христово, вече е позволено и блажно. За да спазим поста без рискове за здравето си обаче е важно да спазваме някои правила. Така няма да обречем организма си на хранителни дефицити и ще извлечем само ползи от постенето.

Ако съставите менюто си правилно по време на Коледните пости, няма да усетите лишение. Неслучайно те се наричат „рибни“ – през повечето време е разрешено яденето на риба и безгръбначни – охлюви, калмари, скариди и всякакви други морски дарове. Те са едни от най-полезните, вкусни и леки храни. Рибите с най-високо съдържание на белтъчни са: риба тон, херинга, лефер, паламуд, скумрия, сардина, хек, сафрид, бяла риба, пъстърва. Ако похапвате от тях, ще се чувствате сити за по-дълго време. В съчетание със свежа зелена салата или задушени картофки тези риби са чудесен вариант за обяд или вечеря.

Може би най-труден по време на пост е изборът за закуска, тъй като повечето хора похапват млечни продукти или яйца за старт на деня. По време на пост може

да замените млякото с ядкова алтернатива или кокосово мляко

и да добавите овесени ядки, семена, ядки или чия към него за закуска. Ако не сте фенове на тези здравословни алтернативи, може да си направите зеленчуков сандвич от две филийки пълнозърнест хляб с лютеница. Кравето сирене може да замените с тофу.

При изключване на млечните продукти при пости трябва да съобразите откъде да си доставите калций и биоусвояемо желязо, за да не страда кръвотворенето, костната система, съзъбието, регулацията на кръвното налягане и съкращението на сърдечния мускул. Заместители на млечните продукти като източници на калций са сусамовото семе, пълнозърнестите зърнени храни и варивата - боб, леща, грах, зелен фасул, нахут, соя и бакла. Затова тези храни трябва обезателно да присъстват в менюто ни. Желязо пък можем да си набавим от бобовите и пълнозърнените храни като елда, както и от зелените листни зеленчуци - спанак, лапад, коприва, магданоз, копър.

По време на пост трябва да похапвате 

голямо количество плодове и зеленчуци

с предпочитание към традиционните и сезонните - кореноплодните ряпа, гулия, алабаш, моркови, цвекло, прясно зеле, тиква, праз лук, чесън, цитруси, банан, ябълки, киви. Правете си големи салати за обяд и вечеря, а плодовете хапвайте сутрин на гладно или като междинни закуски – поне 2 часа преди основното хранене.

Растителните мазнини са неизменна част от храненето при пост – зехтин, кокосово масло, ядково, рапично, соево масло ще направят ястията по-вкусни. Трябва обаче да внимаваме с количеството на добавените мазнини в гозбите, тъй като са доста калорични. Същото се отнася и за маслините и ядките. Най-полезни са суровите и неосолени ядки.

Гладът за сладко по време на пост може да задоволите с блокче черен шоколад, сезонен плод или някой суров веган десерт. Ако не може да се похвалите с добри кулинарни умения, в магазините за здравословни храни се предлага изобилие от сладки веган изкушения. Доста сладкарници вече предлагат веган торти с ядки и фурми. Макар здравословни, тези десерти също трябва да се похапват в умерени количества.

От медицинска гледна точка за условно здрав човек постите са нещо полезно. Лекарите дори препоръчват целогодишно веднъж на 10 дни да си правите „ден за разтоварване“. Постите са противопоказни за бременните, децата и възрастните хора.

Ако сте спазвали поста, трябва да се върнете постепенно към нормалното си меню. Все пак цели 40 дни не сте хапвали животински храни. Най-важно е да не се нахвърляте на празничната трапеза на Коледа, за да не посрещнете празниците в болница. Не прекалявайте нито с пържолките, нито с алкохола. Започнете празничната вечеря със свежа салата

хапнете си малко

от питката и малко от пържолата

Позволете си десерт само ако наистина сте много изкушени. В първите дни след поста добавяйте първо към менюто си мляко, извара и други млечни продукти. Може и по едно яйце дневно, най-добре като омлет. На третия ден включете риба, а на шестия – месо, но чисто, а не колбаси и тлъсти пържоли. След десетия ден вече може да ядете всичко. Не се наяждайте напълно, хапвайте по малко на всеки 2-3 часа. Така ще разпределите правилно натоварването на стомашно-чревния тракт и ще избегнете проблеми като тежест в корема и киселини. След края на постите не губете полезния навик да ядете храни, богати на влакнини. Продължавайте да консумирате зеленчуци и зърнени храни. Това е особено важно за хората, които страдат от стомашно-чревни заболявания.

В нашата съвременност постите са загубили религиозното си значение за голяма част от хората – те или се отнасят пренебрежително към тях, или ги свеждат до обикновена диета. Ако пристъпите към тях с надеждата да свалите няколко излишни килограма, сигурно ще останете разочаровани. Възможно е дори

да качите няколко килограма по време на пост

особено ако сте наблягали на ориза, картофите и хляба за сметка на салатите и бобовите храни. Смисълът на постите е съвсем друг – постигане на хармония между душата и тялото. Постът изисква не само да изключим от менюто си месото, яйцата и млечните продукти, но и да пречистим мислите си от злободневните проблеми, агресията и завистта. Истинският пост изисква въздържание от алкохол, сексуални контакти и шумни забавления. Той е свързан с молитва, покаяние, въздържане от страсти и пороци, изкореняване на лошите дела, прощаване на обидите. Пост телесен без пост духовен не допринася за спасението на душата, дори напротив, може да бъде и духовно вреден.