Динята пази от камъни в бъбреците

  • 11 юли 2018, 15:24
  • Автор Михаела Благоева
  • ЗДРАВЕ

Medium b  4

В летните жеги мръвките отстъпват място на морските дарове и плодовете на трапезата ни. Съвсем естествено организмът ни жадува за по-лека храна. Да похапваме повече диня, пъпеш и морски дарове освен приятно, е и доста полезно. А ето и какви са здравословните ползи от консумацията на тези храни:

Праскови при анемия

Прасковите са с високо съдържание на витамин С – само един плод доставя на организма ¾ от необходимата дневна доза. Сочният плод съдържа пектин, каротин, етерични масла, органичните киселини лимонена, ябълчна, винена, елементите желязо, калий, фосфор, мед, манган, цинк, магнезий и селен. Другите витамини са от групата В, фолиева киселина, витамин РР, Е, К. Благодарение на високото съдържание на калий, прасковите са полезни при аритмия и нарушен сърдечен ритъм. Те имат леко диуретично действие и се препоръчват на хора с високо кръвно налягане. Високото съдържание на витамин С придава на прасковата мощно антиоксидантно действие.

Плодовете неутрализират ефекта на свободните радикали, с което предпазват организма от образуване на злокачествени заболявания. Плодът съдържа разтворима целулоза, която подобрява храносмилането, чревната перисталтика и потиска процесите на гниене в храносмилателния тракт. Прасковите стимулират образуването на хемоглобин. В плодовете има и желязо, лесно усвоимо от организма, което помага при анемия. Прасковата изобилства на витамини от групата В, които неутрализират стреса и подобряват съня. Плодът помага при депресията. Освен че е афродизиак, благодарение на магнезия плодът регулира емоционалното равновесие, тонизира, сваля нивата на стрес и вдига настроението. Прасковата е наричана от французите „еликсир на любовта“ и „гръдта на Венера“.

Пъпешът чисти лошия холестерол

Пъпешът съдържа повече витамин С от динята. Целулозата в него влияе добре на стомашната флора, спомага за изхвърлянето на вредния холестерол и подобрява храносмилането. В този плод има вода, захар, белтъчини, въглехидрати, хранителни влакна, калий, желязо, каротин, витамини С, РР, В1, В2, фолиева киселина, магний, фосфор, калций, мед, силиций и др. Поради високо съдържание на силиций в пъпеша учените го препоръчват при стрес. Похапвайки пъпеш, ще преборим стреса от ежедневието и ще сме пълни с енергия.

Плодът съдържа витамини от група В, с чиято помощ консумираната храна се превръща в енергия. Тези витамини участват във въглехидратния, белтъчния и липидния метаболизъм. Пъпешът е богат на фолиева киселина и го прави подходящ плод за жени, планиращи бременност, бременни, деца и хора с хронични заболявания. 150 грама от плода задоволяват дневната нужда на организма от фолиева киселина. Пъпешът пази сърцето ни здраво благодарение на ликопенът, който подобрява сърдечната функция. А заедно с витамин С и калий помага за намаляване на лошия холестерол. Ликопенът се свързва и с по-нисък риск от рак на простатата и на дебелото черво. Консумацията на пъпеш спомага за поддържането на здравословни нива на кръвно налягане. Това се дължи на калия в този плод, който слага кръвното под контрол. Съдържанието на калий и магнезий в пъпеша е по-високо от това в краставицата, крушата и зелето. Поради високото водно съдържание и ниската си калоричност пъпешът е отличен избор за диети. В 100 грама от ароматния плод има едва 42 ккал. Пъпеш могат да си позволят и диабетиците.

Риба за отслабване и силен имунитет

Всички знаем правилото за похапване на риба веднъж седмично. През лятото обаче рибата е на трапезата ни по-често. Редовното й присъствие в менюто ни ще ни предпази от редица болести. Рибата е лека за храносмилане храна и е богат източник на протеин. Морската и океанската риба съдържат много повече йод от останалите видове, които обитават реките, езерата и язовирите. Освен това е безценен източник на фосфор, калций и желязо, а също и на витамините А, Е, D, В. Заради съдържанието на омега-3 ненаситените мастни киселини рибата пази сърцето ни здраво. Нейните хранителни съставки поддържат нормалната функция на щитовидната жлеза, на периферната нервна система и на имунната система.

Затова тя влиза в много диетични режими, напр. при захарен диабет, хипофункция на щитовидната жлеза, кожни заболявания, умствена умора, рахит, сърдечно-съдови заболявания и др. Все пак ако искаме да се възползваме от полезните съставки на рибата, добре е да не я похапваме панирана и пържена, а печена на скара или задушена.

Динята пречиства черния дроб

Динята съдържа 95% вода, което я прави изключително подходяща за разхлаждане и хидратиране на тялото в летните жеги. Тя е богата на витамин С, калий, фибри, витамините А, В1, В2, манган, желязо, магнезий и никел. Съдържанието на ликопен я прави силен антиоксидант. Едно парче диня съдържа едва 43 калории, няма мазнини, има едва 2 грама натрий и 1 грам въглехидрати и един грам фибри. Динята е полезна при анемии, подагра, артрит, атеросклероза, ревматизъм, гастрит, язва на стомаха и дванадесетопръстника, болести на черния дроб и пикочния мехур, хипертония, порок на сърцето, кръвотечения от носа и наднормено тегло.

Червеният плод има ефективно диуретично действие. Похапването на диня помага за пречистване на черния дроб и бъбреците, предотвратява образуването на камъни в бъбреците, спомага за изхвърлянето на вече образувалите се камъни и помага при запек. Ароматният плод се бори с възпаленията, тъй като холинът в нея помага за по-добър сън, за мускулите, ученето и паметта. Той спомага на клетъчните мембрани да забавят структурата си и на трансмисията от нервните импулси. Също така е помощник и при абсорбирането на мазнини. При хронични състояния динята може да се бори с възпалението и облекчава състоянието на болния. Сокът от динята намалява болките в мускулите и помага за съкращаване времето на възстановяването на мускулите.

Морски дарове срещу инфаркти

През лятото похапваме повече морски дарове. Морските деликатеси са не само вкусни, но и изключително полезни. Всички те съдържат калций и йод, а йодът помага за нормалното функциониране на щитовидната жлеза. Мидите например са богати и на фосфор и цинк.

Фосфорът регулира енергийния метаболизъм на клетките и е полезен за целия физиологичен процес. Мидите са богати на протеини и са естествен афродизиак. Йодът в скаридите пък е многократно повече в сравнение със съдържанието му в говеждото месо. Раците и калмарите са основен източник на цинк и витамин В12. Той е необходим за нормалното кръвообразуване и здравето на нервната система. Октоподът съдържа витамин B2, който е важен за имунната ни система и зрението. Освен това съдържа фосфор и натрий, така също и витамин B1, без който въглехидратите в организма няма да се превърнат в енергия. Порция морски дарове веднъж седмично намалява наполовина риска от инфаркт. Те изобилстват от омега-3 мастни киселини, които са известни с ползите си за здравето на сърцето. Скариди, раци, калмари и октоподи са също толкова богати на витамини, минерали и рибено масло, колкото риби като сьомга или риба треска. За да се възползваме от полезните свойства на морските деликатеси обаче, е важно да ги похапваме пресни, за да не си докараме хранително отравяне.