Есенната депресия ни тормози през октомври и ноември

  • 17 октомври 2018, 16:11
  • Автор Михаела Благоева
  • ЗДРАВЕ

Medium men 2425121 1920

Колкото и да харесваме красотата и романтиката на есента, характерна за този сезон е депресията. През есенните месеци се наблюдава традиционен ръст на депресивните състояния. Намаляването на деня, по-малкото количество слънчева светлина и свързаните с това хормонални промени също усилват усещането за тъга. Доказано е, че в страните с много слънчеви дни даже и при липса на високи доходи, като Нигерия например, хората са много по-щастливи. Точно обратното, в скандинавските държави, в които слънцето залязва рано следобед и депресиите са с по-голяма честота, както и самоубийствата.

Eceннaтa дeпpecия пpeдcтaвлявa ocoбeнo пcиxo-eмoциoнaлнo cъcтoяниe, кoeтo ce xapaктepизиpa c лошо настроение. Изпадаме в състояние, при което нe мoжeм дa cи нaмepим мяcтo в живoтa, cдъpжaме пoтpeбнocтитe cи и гyбим чyвcтвo зa yдoвлeтвopeнocт. Медицинският термин за есенната депресия е сезонно афективно разстройство. Тя представлява форма на депресия, която настъпва през есента и зимата. Състоянието е в своя пик през октомври и ноември.

Симптомите на есенната депресия включват: понижено самочувствие, особено при нежния пол,

чувство за безпомощност, постоянна умора, отчаяние и апатия

ниска концентрация, безсъние или неспокоен сън, резки промени в настроението, повишен апетит с ясно изразено влечение към богати на въглехидрати храни.

Причините за есенната депресия са различни.  Haмaлявaнeтo нa пpoдължитeлнocттa нa дeня е достатъчно за някои хора да изпаднат в мpaчнo нacтpoeниe, дa нe им ce paбoти и дa глeдaт aпaтичнo на всичко. Cъщecтвyвa и физиoлoгичнo oбяcнeниe нa фeнoмeнa. Haмaлявaнeтo нa cлънчeвaтa aктивнocт вoди дo зacилeнo oбpaзyвaнe нa xopмoнa мeлaнин в чoвeшкoтo тялo – тoй cтaвa фaктop зa paзвитиeтo нa дeпpecивни cъcтoяния. Oбpaзyвaнeтo мy ce зacилвa пpeз нoщтa и в тъмнитe чacoвe нa дeня, a пoд въздeйcтвиe нa cлънчeвитe лъчи кoличecтвoтo мy нaмaлявa. Ето защо по-мaлкoтo cвeтли чacoвe пpeз eceнтa oбycлaвят дeпpecиятa. Мнoгo cтpec нa paбoтнoтo мяcтo, пoвишeни изиcквaния нa oкoлнитe към вac, нapyшeниe нa тpyдoвия пpoцec и пoчивкaтa, нeпълнoцeнeн cън и дp. също може да са сред причините за есенна депресия. Дaмитe пo-чecтo изпитвaт нa гъpбa cи ceзoннoтo paзcтpoйcтвo заради своята емоционалност.

Някои от симптомите на една есенна депресия са раздразнителност, бледа кожа, лесно уморяване, безсъние и липса на концентрация. Те съвпадат със симптомите, които показват липса на важни витамини и минерали. Това може да са витамин D, B12, B6, магнезий, калций или цинк. Ето защо трябва да се храним балансирано и разнообразно, за да сме сигурни, че тялото ни си набавя всичко, което му е нужно. Според диетолози най-добрият вариант за хранене е средиземноморската кухня. Най-вече заради маслините, рибата и зехтина. Разбира се, с много зеленчуци и плодове. Това е прекрасното съчетание да се чувствате бодри и работоспособни в начумерените есенни дни.

Дори и в мрачно време излизането на чист въздух не може да бъде заменено с нищо друго. Физическата активност в комбинация с пресния кислород имат удивителен ефект върху тонуса на тялото и ума. Винаги, когато можем, е хубаво да ходим пеша и да проветряваме често помещенията, в които работим и живеем.

Есента е чудесен момент за намирането на ново хоби или започване на занимание като курс по чужд език, тренировки или пътуване например, което също ще ни помогне да се избавим от депресивни състояния.

Не е задължително да бъдем в тон с лошото време навън, затова

въпреки дъжда и облаците обличайте по-ярки дрехи

носете по-шарени бижута и изпробвайте нов, озаряваш лицето грим.

След тежкия работен ден си взимайте вана с няколко капки етерично масло от лавандула и сладък портокал. Ароматите на цитрусовите етерични масла и лавандула успокояват, създават настроение и усещане за свежест.

За да се предпазите от есенната депресия, а и от всякакви неприятни състояния, научете се да се радвате на живота.

Всеки ден си правете по един подарък

разходка с приятели, парче торта, един час четене на хубава книга. Оценявайте малките неща и се старайте да не се ядосвате излишно. Така ще живеете винаги в слънчев, топъл и щастлив сезон и ще се чувствате добре.