Местенето на стрелките води до безсъние

  • 17 октомври 2018, 16:20
  • Автор Михаела Благоева
  • ЗДРАВЕ

Medium a  5

Ето, че отново дойде месецът, в който сменяме часовото време. На 28 октомври, неделя, в 4.00 часа през нощта ще преместим стрелките на часовника с час назад и ще преминем от лятно на зимно часово време. Възможно е обаче да сторим това за последен път. Зависи кое часово време ще изберем да важи в България.  Държавите членки на ЕС са длъжни да информират Еврокомисията до април догодина кое време искат да запазят - лятното или зимното, и през октомври 2019 г. тези, които искат зимното – променят на зимно, тези, които искат лятното - остават на лятно. И това е – повече никой няма да премества часа. Предвижда се последното задължително преминаване към лятно часово време да бъде в неделя, 31 март 2019 г. След това държавите членки, които желаят да преминат постоянно към зимно часово време, ще имат възможност за последна сезонна смяна на часовото време в неделя, 27 октомври 2019 г. След тази дата сезонните смени на часовото време вече няма да са възможни. Астрономическото часово време е това, което използваме от октомври до март.  Лятното часово време се използва, за да се получи по-добро съвпадение между светлата част на деня и активните часове на работещите и учещите. Това би следвало да намали разходите за осветление. Първоначално е въведено в началото на XX век в Германия. В България се прилага от 1979 г. Как обаче тази игра със стрелките на часовника два пъти годишно влияе на здравето ни?

Преминаването от лятно към зимно часово време е стрес за организма ни, а дали ще се отрази на здравето ни зависи от това колко бързо ще се адаптираме към новото време.  Промяната на часовото време разстройва вътрешния ни биологичен часовник.  Връщането на часовника с един час назад може да доведе до изостряне на хроничните заболявания и до депресия според някои специалисти, други обаче са на мнение, че става дума за самовнушение. Преминаването към зимно часово време не носи доказани вреди за здравето ни, но може да развали настроението ни.  Един или два дни след промяната на стрелките е възможно да сме обзети от лошо настроение, сочи проучване. Преходът от лятото към зимата може да ни докара безсъние,  освен това носи повишен риск от психични заболявания и пътнотранспортни произшествия. Болните от сърдечносъдови заболявания страдат най-много от смяната на часовото време. По данни на Световната здравна организация между 40 и 45 на сто от хората в Европа, включително и в нашата страна, страдат от безсъние, като една от най-честите причини за това хората отбелязват смяната на часовото време. Според някои изследователи преминаването в края на октомври към астрономическото часово време се съпровожда с повишаване на риска от инфаркт на следващия ден – в понеделник. Първият понеделник и първата седмица след смяната на часовото време тялото ни е подложено на стрес от промяната. Според изследване в Швеция, при смяната на времето - независимо напред или назад, инфарктите и инсултите се увеличават с 50%. В Германия пък установили, че в понеделника след преминаването към лятно или зимно часово време катастрофите се увеличават с 50%. Ръст има и при трудовите злополуки. Причината - хората са по-разсеяни и трудно се концентрират в дейността си. Смяната на времето, дори с един час, води до промяна на стереотипите - ставаме с един час по-рано или по-късно, храним се с един час разлика, взимаме лекарствата си с един час разлика и т.н. За да се пренастроим към тази промяна, са ни нужни близо 14 дни или 2 седмици. Докато организмът ни постепенно се адаптира, добре е да намалим физическото и психическото си натоварване както на работното място, така и у дома.

Особено през първите три дни – до сряда включително,  се налага да даваме на организма си повече почивка. Лекарите съветват да ставаме сутрин по новото часово време, а да си лягаме - по старото. Нужно е да увеличим продължителността на съня си с един час, независимо от посоката на преместването на стрелките на часовника. Макар че на практика ще спим с един час повече, това ще е само в нощта на 27 октомври срещу 28 октомври. Затова после трябва да си поспиваме повече от обичайното  – поне с час, за да помогнем на организма ни да се адаптира по-бързо, съветват медиците. Витамините и плодовете също са верен съюзник, особено витамин С - той е необходим за по-гладкото протичане на пренастройката на биологичния ни часовник.