Съвременните технологии навлизат успешно в българските училища

  • 27 ноември 2018, 14:17
  • Автор Дарина Михалева
  • ОБРАЗОВАНИЕ

Medium %d0%a3%d1%87%d0%b8%d0%bb%d0%b8%d1%89%d0%b5 %d0%b4%d0%b5%d1%86%d0%b0 119 %d0%9e%d0%a3 %d1%83%d0%bc%d0%bd%d0%b0 %d0%ba%d0%bb%d0%b0%d1%81%d0%bd%d0%b0 %d1%81%d1%82%d0%b0%d1%8f %d1%82%d0%b5%d1%85%d0%bd%d0%be%d0%bb%d0%be%d0%b3%d0%b8%d0%b8   31

Съвременните технологии все по-успешно навлизат и в българските училища. Освен иновативните методи на преподаване, електронните класни стаи и облачните системи за съхранение и обмен на информация, с които обикновено свързваме темата за иновации в образованието, в общинските училища успешно се внедряват практични електронни решения, които улесняват както учителите, така и родители и ученици.

Пример за такова решение е електронната система за столово хранене, която се използва в 12 български училища на територията на страната. Дигиталната платформа, която е създадена благодарение на технологичните решения и инвестиция на Mastercard в партньорство с ОРАК Инженеринг, беше въведена пилотно през миналата учебна година в общинското 119 СУ „Академик Михаил Арнаудов“ в София. Диян Стаматов, директор на 119 СУ, разказа, че над 450 от родителите са се възползвали от възможностите, които електронната система предоставя, през първата година на проекта. Тази учебна година вече около 2000 родители и ученици от цялата страна използват електронната система за училищно хранене, която позволява онлайн зареждане на електронни купони за ежедневния обяд.

Ваня Манова, мениджър за България и Македония, Mastercard, връчи наградата на победителя в категория „Иновации в образованието“ за малка община на зам.-кмета на Костинброд Александър Ненов по време на церемонията „Кмет на годината“

Първата в страната дигитална платформа от този тип е съвременна алтернатива на остарялата система с хартиени купони, добре позната на всички нас. Тя е лесна за употреба и е достъпна за всички общински училища. Електронната система опростява процеса по осигуряване на училищно хранене чрез дигитализация. Използването й предоставя на родителите много възможности: те могат да подбират  от храненията, включени в дневното детско меню, да проследяват използвана ли е заявената порция, да проверяват информация за всички алергени, съдържащи се в продуктите, и да заплащат безкасово със своите банкови карти. Удобството е също важен фактор за родителите – те не се налага да се редят, за да купуват хартиени купони, и могат да заплащат онлайн училищното хранене на своето дете по всяко време, независимо къде се намират и какво устройство имат под ръка. На учениците пък не се налага да носят хартиени купони или пари в брой, които често губят или се изкушават да похарчат с друга цел. Те получават заредени електронни карти, които използват вместо досегашните хартиени купони, за да получат своя училищен обяд. И се вълнуват от използването на технологията, която им помага да изграждат дигитални умения и навици. Умения, необходими за приспособяването им към все по-дигитализиращата се среда, която ни заобикаля.

Според Ваня Манова, мениджър за България и Македония, Mastercard, в епохата на дигитализация на цели индустрии и обществени сектори българското образование не трябва да остава встрани от процеса, а напротив – трябва да приветства новите технологии. Внедряването на иновации променя средата и я прави по-удобна и ефективна за преподавателите и за родителите, а също и по-интерактивна и вдъхновяваща за децата.

„Mastercard подкрепя внедряването на дигиталната платформа за столово хранене като предлага удобни, достъпни и безкасови решения на родителите и на учениците. Гордеем се, че благодарение на съвместните усилия на институциите и бизнеса въвеждаме успешно дигитални проекти в българската образователна система. По този начин използваме технологиите и ресурсите, за да подобряваме средата и качеството на образование“, споделя тя.

Очаква се до края на годината още училища, родители и ученици да се възползват от технологичното решение, което е разработено за лесно внедряване от всички училища в страната. Активните публично-частни партньорства, пример за каквото е иновативният проект на Mastercard и ОРАК Инженеринг, могат да бъдат двигател на дигиталната промяна в учебната среда.