За тънка талия - час разлика между салатата и пържолата

  • 18 декември 2018, 16:48
  • Автор Михаела Благоева

Medium a  7

Традиционно празниците у нас се свързват с тежки софри и напитки с висок градус. Подготовката на богата празнична трапеза е част от празничния дух. Коледно парти в ресторант с колегите, именни дни, празнични обеди и вечери за Рождество, новогодишно угощение – декември е изпълнен с поводи да отпуснем колана. Още повече че в малкото дни между празниците не даваме почивка на стомаха си, а по инерция продължаваме с угощенията. Вероятността да прекалим с похапването и да изпратим 2018 г. с някое и друго килце отгоре е огромна. Затова, ако искаме да опазим талията си от изкушенията в края на декември, трябва да спазваме някои правила.

Преяждането по празници е не само пагубно за фигурата ни, но може тотално да скапе настроението ни. Вместо да се радваме на близките си, да се веселим и танцуваме, след обилното похапване идват болките в стомаха, тежестта. Да не говорим, че прекаляването с храна и алкохол едновременно могат направо да ни вкарат в болница и така да посрещнем новата година заедно с медицинския персонал вместо със семейството си.

Най-важното правило, което всички знаем, но малцина спазваме, е – просто да внимаваме с храната. Не трябва да се нахвърляме на вкусотиите на празничната трапеза. Защото на нея ще има от всичко по много. Най-добрата стратегия е в празничния ден да не се лишаваме нито от закуската, нито от обяда, както често се случва, за да си пазим уж място за празничните деликатеси. Ако седнем гладни на вечеря, напълно очаквано ще преядем. Рискуваме да ни стане тежко още в началото, тъй като стомахът ни ще е свит и празен и бързият прием на големи количества храна ще затрудни работата му. Диетолозите съветват да отделим поне по един час между ястията на масата. Началото можем да поставим още в късния следобед с една зеленчукова салата. По този начин ще подготвим тялото си. Когато дойде ред на същинското ядене, стомахът ще работи по-добре. Отново от ранните часове можете да си пийнете чай. Учени са доказали, че ако изпием чаша ментов чай ще приемем 23% по-малко храна впоследствие.

Празничното похапване трябва да започне с чаша вода и салата – шопска, гръцка, овчарска, зелена, цезар, но не мазна руска салата или тежка с боб и лютеница. Така ще подготвим стомаха си за следващите ястия.

Другото правило е просто, но ефективно – използвайте по-малки чинии и лъжици. В същото време – слагайте на масата повече от диетичните и по-ниско калоричните храни, за сметка на пържените и мазни ястия. Така лакомото ни око се насочва към по-големите специалитети и на практика остава излъгано. Най-вредното за всеки чревоугодник обаче е фактът, че на трапезата има няколко ястия. В такъв момент мозъкът издава заповед да се опита от всяко блюдо. През годините са правени редица проучвания за това как да не се прекалява с хапването на събирания, на които има т. нар. шведска маса. Те са установили, че можем да запазим талията си, ако слагаме в чинията си първо от нискокалоричните храни и едва след това се нахвърлим на капамата например.

Сдъвквайте бавно и добре храната. Не бързайте да изядете всичко наведнъж, имате цяла вечер все пак. Водете разговори с околните, отдалечавайте се от трапезата, ставайте по-често да потанцувате или просто да се разтъпчете наоколо. Не се застоявайте пред телевизора след вечеря, а отново излезте навън или потанцувайте. Колкото по-малко време прекарвате покрай масата, толкова по-малко храна ще изядете.

Когато дойде време за десерта – правилото е само едно парче и то ако наистина ви се хапва! Вземете си само едно парче торта или само една баклавичка. Същото правило важи и за баницата с късмети и коледната питка – само по едно парченце, ако не искаме да се отрази на фигурата ни. Плодовете не яжте за десерт, те трябва да се приемат преди хранене, а не след като вече сме преяли.

Освен с празничните ястия, трябва да сме нащрек и с питиетата. Както знаем, алкохолът е доста калоричен. А препиването може да развали не само нашия празник, но и този на околните. Тук правилото е да не се пие на гладно.  Поне час преди началото на веселбата трябва да изпием две лъжици зехтин или да изядем половин пакетче масло. Неприятната операция обаче е незаменим помощник срещу виното, ракията и тежките купешки концентрати.  Някои от любимите ни напитки, особено тези, в които има сметана и шоколад, са по-калорични от парче торта. Затова е добре да се придържаме към умерени количества алкохол. Ако все пак ни се иска да си пийнем повече, най-добре е да заложим на виното или водката, които нанасят най-малко щети на фигурата ни. Не бива да ги разреждаме с безалкохолни напитки или натурални сокове, които имат скрито съдържание на захар и добавят още скрити калории в питието ни.

Съсредоточете се върху общуването, а не върху храната. Все пак целта на партитата е хората да се социализират и да се забавляват, а не да се натъпчат с храна. Освен това празниците са времето за сладки приказки със семейството и приятелите, а разговорите са без калории!