Йорданка Фандъкова: Изцяло пешеходен център е възможен в по-малки градове

  • 10 май 2015, 11:21
  • Default profile Автор Kmeta.bg
5f57e5a3 460e 542d

Йорданка Фандъкова е родена през 1962г. Учител по призвание, тя влиза в политиката с проекта ГЕРБ през 2005, когато става зам.-кмет на София, с ресор образование, култура, спорт и превенция от зависимости.


След като лидерът на нейната партия Бойко Борисов сменя попрището си от кмет на столицата на министър-председател през 2009, Фандъкова печели междинните избори за градоначалник. Позицията си затвърждава със пълен мандат на местния вот през 2011.


Така своеобразния политически пинбол дава на столицата нейния най-одобряван кмет през прехода. Шест години по-късно, в навечерието на нова предизборна кампания, лъчезарната кметица може да се похвали с много свършена работа, развити виждания и неспиращи планове за облагородяването на София.


Успяхме да посетим кабинета на градоначалника в Столична община, в един обичайно натоварен делник. Първа част от разговора ни с Йорданка Фандъкова четете надолу.


- Преди няколко години заявявате в едно интервю, че мисията в живота ви е да сте родител. На края на първия ви пълен мандат може ли да се каже, че вече е да сте кмет?


- Аз имам много ясни приоритети в живота си. Семейството е на първо място за мен, което не означава, че му отделям много време. Работата и ангажиментите ми като кмет са много важни за мен и поглъщат по-голяма част от времето ми. Отговорността, която получих на два пъти, за частичен и пълен мандат да ръководя столицата, ме задължава да дам всичко от себе си.


- Огромният град означава огромна организация под градоначалника. Трудно ли е да се запази контрола над всички общински звена - елементите на тази машина?


При всички случаи, в един голям град, кметът не може да работи пряко с всеки един от хилядите служители. За мен е важен екипа, с който работя пряко – екип пълен с професионалисти, доказали се в областта си хора, предимно млади, вече с много сериозни контакти с гражданските организации и бизнеса в страната.


Разбира се, в почти всички сфери имам доста сериозен поглед върху развитието на нещата и решаването на задачите, особено за големите инфраструктурни проекти. Контролирам ги заедно с колегите си, за да можем да се справяме със сроковете, а оттам нататък експертите проверяват качеството на свършената работа.


- Споменахте големите инфраструктурни проекти. Предвид техните немалки бюджети е необходимо да се зададе един такъв въпрос – София град за коли ли трябва да е или град за колела?


- Темата за велосипедите е на моето внимание сериозно. Друг е въпросът какви са възможностите понякога. Навсякъде, където има такава възможност, аз искам да бъдат включени велоалеи. Спецификата на строителството в един град обаче е по-различна от тази върху една гола поляна. Трябва да се съобразяваме с дадените условия и с дългосрочните планове в развитието на града.


В момента финално се изготвя процедура и доклад, който да мине през Общинския съвет, за изграждането на система за градски колела. Те са много характерни за цяла Европа. Това е мрежа от пунктове, от които може да се наеме за ползване велосипед, който да бъде ползван и после оставен на същия или друг пункт от мрежата.


 


Сервизният тротоар на новото кръстовище на Семинарията


- Нужни са и велотрасета. Ето например един голям инфраструктурен проект – кръстовището на Семинарията. Там до големите надлези и няколкото пътни ленти бе оставен по-малко от метър широк пешеходен тротоар. Какво остава за велоалея...


- Задачата на този проект беше да облекчи задръстванията и да се намалят вредните емисии във въздуха в района. Кръстовището граничи с парк. Този малък тротоар е сервизен – той не е предвиден за голямо пешеходно движение, защото там такова няма. На отсрещната страна има широк тротоар и до него изградихме подлез, който излиза в парка.   


Специално в тази лесопаркова част на Борисовата градина съм поискала да се разработи система от пътеки, които да са и за велосипеди.


- За да продължим със същия проблем – броят на колите в София е огромен. Има ли как в политиката на Столична община да бъде заложено тяхното ограничаване?


- Ние не можем да забраним на хората да купуват и карат автомобилите си. Те се увеличават всеки месец и аз самата също го виждам. Има мерки, които да стимулират придвижването по други начини – велоалеите са един от тях, пешеходните зони са друг, но за мен развитието на градския транспорт е основно средство за това хората да слязат от колите.


Разбира се, на първо място е развитието на метрото. За 6 години, в които аз заемам поста си, имаме над 20 километра разширение на метромрежата. Само след броени дни тя ще включва функциониращи 39 километра метролинии.  Това е предпочитан начин за придвижване на софиянци, там където имат достъп до него. На 8 май стана факт поредното разширение – до Бизнес парка в Младост 4, което по нашите очаквания трябва да увеличи пътникопотока с 45 хиляди души на ден. Част от тях ще слязат от личните си автомобили.


На второ място е наземният транспорт. Особено мащабни действия там започнахме през 2014г., когато успяхме да защитим и реализираме 3 големи проекта по ОП „Околна среда” и един по „Регионално развитие”. Успяхме да подменим 90% от тролейбусния транспорт с изцяло  нови тролеи. За автобусния транспорт закупихме 126 нови автобуса, с които до средата на годината ще можем да изкараме от употреба всички стари „Икарус”-и.


В момента тече една процедура за закупуване на още 110 нови автобуса. Те ще са единични, а не съчленени, и ще са предвидени повече за кварталните линии. С тях ще можем да подменим 50% автобусния транспорт през 2016 г. Това ще изведе най-старите 30-годишни автобуси. 


Подменихме и всички мотриси по една цяла трамвайна линия, номер 7, но реновирането на трамвайния транспорт е скъпоструващо. В новия програмен период на финансиране ще заложим именно него за основен акцент.


- Ако позволите да ви задам пояснителен въпрос. От миналия понеделник в употреба влязоха 23 нови автобуса MAN по линиите 94, 305 и 413. Има граждански организации, които питат защо се стига до там, че не толкова старите автобуси по тези линии трябва да бъдат в такова лошо състояние и да е нужна подмяна . По-добрата поддръжка не би ли могла да спаси някои средства за нови покупки, както при автобусите, така и при трамваите и тролеите?


- Дали е въпрос на поддръжка или на възрастта на автобусите по тези линии? Разбира се, трябва да се поддържа. Това е ангажимент на автотранспорта, на електротранспорта, на Метрополитен. Директорите на тези дружества имат ангажимента да не допускат превозни средства в лошо техническо състояние на пътя. Трябва да се следят стандартите и сигурността. След определени години амортизация обаче, не може да няма подмяна.


- Много дискусии предизвикаха проектите за обновяване на централна градска част. Извън всичките спорове, какво е вашето лично мнение за одобрените планове?


- Ще започна с мнението ми за историческия център като цяло. Дори да бъде рехабилитиран и реконструиран, той трябва да запази същността си. Там няма място за големи експерименти и такива не трябва да се правят. София е голяма и има пространство за по-модерно строителство другаде. Централна градска част трябва да се освежи и да изглежда добре, да се подменят настилките по възможно най-добрия начин. Това, което е имало през годините да се възстанови и запази. Пример е фонтанът на пл. „Славейков”. Аз съм „за” той да остане и се радвам, че повечето граждани защитиха тази идея. Вярно е, че имаше трагичен инцидент преди 10 години там, но това не означава, че трябва да се откажем въобще от фонтаните, стига те да бъдат сигурни.     


Иначе съм доволна, че това бяха най-обсъжданите проекти. Така трябва да бъде. Видя се, че общината е отворена към дискусии и гражданите имат огромен интерес. Няма как един град да се развива, ако гражданите не се интересуват пряко от това.


Предстоят обсъжданията в Общинския съвет. Работната група до момента взе предвид направени забележки, като тази за фонтана, отказаха се от такива мащабни промени.



Изглед към пл. "Славейков" в сегашния му вид. Прочутата скулптура на седналите баща и син Славейкови по първоначален план щеше да замести фонтана в центъра на площада.


- А трябва ли центърът да бъде пешеходен?


- Изцяло пешеходен център е възможен в по-малките градове. София е така построена, че все още основни трасета преминават през централната част. Възможно е да се разширяват пешеходни зони, каквито планове успяхме да защитим за „Витошка”, въпреки сериозните протести. Надявам се с плануваната реконструкция на „Граф Игнатиев”, като се има предвид, че ще остане трамвая, да се разширят пешеходните части на улицата и да се повиши контрола върху влизащите автомобили.


Подкрепям идеята за допълнителни ленти по бул. „Евлоги и Христо Георгиеви”, защото както казах градския транпорт трябва да е приоритет, а всеки ден виждаме блокираните автобуси в участъка до Орлов мост. Това ще доведе до намаляване на автомобилите в центъра и вредните емисии.


- Противоречи ли на облика на града възникването на все по-високи сгради? Някои са по Цариградско шосе, други са като продължително строящия се небостъргач до НДК.


-Не ми харесва в централна градска част да има толкова високи нови сгради. София е стар град със специфичен облик. През последните 10 години беше изграден и туристически образ, който преди това столицата нямаше, съответно и икономическото значение на този бранш се повиши.


Има зони и райони, където плановете за развитие на града позволяват по-високо и модерно строителство. Там има интересни нови сгради. Ако зависеше от мен, и за това ме питат и отговарям за пръв път, аз никога не бих позволила построяването на небостъргача до НДК. Този проект е позволен и започнат преди много години и няма как да бъде коригиран. За мен от „Витошка” трябва да се вижда единствено планината Витоша.


В моите мандати такова нещо не можеше да се случи и такива разрешения не са давани. При обсъждането на подробния устройствен план за централната градска част аз съм изразила мнението си и пред главния архитект, и пред общинските съветници – няма място за небостъргачи в центъра на града.


- Доволна ли сте от работата на главния архитект Петър Диков?


- Той има своите собствени виждания като архитект, аз имам своите като кмет. Някои съвпадат, други не съвпадат. Когато има различия от Общинския съвет зависи кои точно ще подкрепи.


За бездомните кучета, графитите и цветята на София четете утре във втората част на интервюто ни с кмета Йорданка Фандъкова