Опълченец, розоберачка и римлянин ще водят туристи във В. Търново

  • 28 февруари 2018, 12:43
  • Default profile Автор Мария Димитрова
%d1%81%d0%bd%d0%b5%d0%b6%d0%b0%d0%bd%d0%b0 %d1%81%d1%82%d0%b5%d1%84%d0%b0%d0%bd%d0%be%d0%b2%d0%b0

Велико Търново ще привлича и радва посетителите на Парка на миниатюрите под Царевец с нова нестандартна атракция. Учениците от Професионалната гимназия по туризъм „Д-р Васил Берон“ във Велико Търново ще посрещат туристическите групи, пременени като герои към макетите и по увлекателен начин ще разказват историята на съответните "мини" забележителности. Пред Kmeta.bg Снежана Стефанова - организатор на събитието и преподавател "туристическа анимация" в гимназията, разказа за образите, в които ще влязат децата, както и за най-любопитното, което ще впечатли гостите на Парка. 

- Г-жо Стефанова, какво ще представлява проектът и кога ще стартира? 

- Проектът е изключителен и единствен по вида си. През пролетта и лятото общо 14 момичетата и момчетата от специалност "туристическа анимация" ще проведат своята практика под формата на атрактивна игра, в която ще превърнат Парка с миниатюрите под Царевец в сцена. Гимназистите ще облекат автентични тематични костюми, превъплъщавайки се в различни герои, свързани с дадените забележителности и ще разказват за знаковите обекти под формата на приказка, която самите те пишат. В момента тече предподготовка, в която се уточнява програмата, разработва се сценарий. Ще бъдем готови най-рано през април, когато след Великденските празници ще експериментираме проекта. Официално, практиката на децата ще се състои през юли - 10 дни те ще посрещат туристите в Парка, на три езика (български, английски и руски) ще ги запознават със съответните обекти и по един нетрадиционен и занимателен начин ще представят културата и историята на България. 

- Как се роди идеята? За първи път ли ще се състои такава практика? 

- За трета поредна година осъществяваме такъв тип производствена практика. Още от 9-ти клас децата започват да навлизат в тази материя. Всяка година те активно участват в проекти и когато дойде време да се изправят пред реални туристи, те знаят какво да правят. Първият випуск разработи проект "Сватбените обичаи и кръщенета през Възраждането", вторият „Средновековно школо“, реализиран в църквата „Св. 40 мъченици“ и сегашният - „Миналото оживява в парк „Миниатюри“ чрез героите в приказката на България“. 

- Смятате ли, че представянето на обектите по този начин ще привлече повече и нови туристи?

- Категорично да. След като вече имаме опит, експериментирали сме, мога да каже, че благодарение на атрактивния начин, по който запознаваме гостите с Велико Търново, събуждаме интереса им и посетителите тук се увеличават. В предстоящия проект целта ни е по един непринуден и забавен начин да представим историята на дадения обект. 

- Коя ще е най-голямата атракция за посетителите?

- Това са самите превъплъщения на децата - когато пред посетителите стои ученик, облечен с дрехи от съответната епоха и разказва за забележителностите. Пред Търновското царство боляри ще посрещат туристите, опълченец ще стои пред миниатюрата на Шипка и ще разказва за славното сражение за Освобождението, розоберачка ще приветства гостите пред макета на Розовата долина, римлянин ще очаква туристите пред Античния театър на Пловдив и ще говори за гладиаторските битки. 

- Има ли интерес към туристическия бранш от учениците?

- Туристическият бранш в момента е много актуален и привлекателен за младите. Интересът към тези профили в момента е голям. Децата учат с желание в различните сфери на туризма - ресторантьорство, хотелиерство, кетъринг. 

- За коя специалност има най-голям наплив?

- Това зависи от интереса на самото дете. И към кентъринга, и към хотелиерските специалности се наблюдава засилено внимание. Специалността, която аз преподавам - "туристическа анимация", е сравнително нова и тепърва набира скорост. Доста деца са привличени от нея и смятат, че ще имат реализация в тази посока. В момента паралелката включва и още една специлност - "екскурзоводство", тя е съставена от 18 човека. Випускът, който завърши през 2017 г. беше от 22 ученика.

- Изпълнявайки този проект, става ясно, че учениците трябва да имат и добри познания по история и география. Интересуват ли се от миналото ни, от обектите, които ще представят?

- Със сигурност децата трябва да имат доста задълбочени познания по история, география, литература. Децата се интересуват и подготвят много старателно за този проект. Отделно те изучават засилено допълнителни по-специфични предмети като етнография, традиции и обичаи, които им дават богата обща култура и възможност за интерпретиране на събитията около туристическата обекти в Парка, както и по-гъвкаво представяне на сценариите. 

- Как гимназистите приемат тази своя задача?

- В началото винаги е малко притеснително дали ще се справят. Но това е по-скоро на ниво 9 клас. Още в 10-ти минават модул "екскурзовод" и провеждат реална практика по 4 часа седмично, като в края на годината имат по 10 дена производствена практика като екскурозводи в музеите на Велико Търново. Правим срещи с гостуващи аниматори, имаме 40 часа месечно - по този начин има възможнст за отработване на нещата. След като имат този стаж и са работили пряко с туристи с помощта на наставници (действащи ексурзоводи), вече в 11-ти клас те са подготвени.

- Какви проекти предстои да реализирате през следващата учебна година?

- Проектите ги измисляме и правим за конкретната година, така че темата за следващата още не сме я решили. Има неща, с които лично аз се съобразявам - със самия випуск, с техния темперамент и нагласа. Когато обработваме една тема, се стремя да пасва на техния характер, за да могат да я представят по най-добрия начин. 

Снимка: Веселин Минчев, times.bg