Атанас Стоилов: Общината може да издържи 3 дни при бедствие през зимата

  • 20 ноември 2014, 11:36
  • Default profile Автор Kmeta.bg
Medium 52a8696c0a463

Община Аксаково вече има подписан договор за зимно поддържане на общинската пътна мрежа и списъци на болните и нуждаещите се от хемодиализа, очакващите се родилки, болните и инвалидите над 90%. И всичко това е само част от организацията на общината при евентуално бедствено положение през зимата. Почистени са най-проблемините участъци от общинската пътна мрежа, от храсти и нискостеблени дървесни видове, предизвикващи снегонавявания. През лятото Аксакова пострада и от обилни дъждове, а общинската администрация натрупа опит как се работи в екстремални условия. За предстоящата зами Kmeta.bg разговаря с кмета Атанас Стоилов.

- Господин Стоилов, вие сте номиниран в конкурса "Кмет на месеца" , как оценявате това?
- Честно казано съм изненадан. В същото време се чувствам удовлетворен, защото това означава, че хората хората те оценяват.
- Как разбирате какво е отношението на хората за вас?
- Като излезеш на улицата и те гледат в очите, усмихват се и те поздравяват значи имат оценка. А когато гледат надолу и те подминават значи нещо не е наред.
- Вие сте май и психолог?
- Не знам, но 14 - 15 години вече смъ кмет. Преди това бях моряк.
- Срещнахте ли трудности при подготовката на общината за зимата?
- Ние вече имаме натрупан опит от предишни години, а и това лято при нас имаше бедствия. Научили сме се да сме премерени оптимисти, заради това което ни сполетя лятото. Хубавото е че приключихме проекта за водния цикъл, който продължи 2 години, целият град беше разкопан и имаше проблеми. Изградили сме над 15 км водопровод и канализационна мрежа. ИЗградихме и система за събиране на дъждовната вода и резултатите от това вече се виждат. Сега като завали дъжд пътната настилка не се превръща в река и няма локви. Това показва, че решението ни е било правилно.
- Все пак кажете имате ли трудности?
- Трудности има и те са финансови. На първо място това е, че липсва реална децентрализация на общините. А това не дава възможност на фирмите спечелили да поддържат зимата пътищата да инвестират в нова техника. Самите общини имаме малко средства за капиталови разходи и също не можем да си позволим нова техника. Вижте, че на повечето бощини проблем са дъждовете и листопада.
- При тежки зимни условия, общината има ли готовност да се грижи за социално слабите и някакви запаси на продукти от първа необходимост?
- Да. Подготвили сме се. Все пак имаме и самочувствие за такива ситуации, защото натрупахме опит от бедствията, които ни сполетяха. Постоянно получаваме информация за времето. При необходимост имаме всичко необходимо за 3 дни. Като разчитаме, че с техниката, която разполагаме ще се справим.
- Кои са рисковите отсечки от пътищата около Аксаково?
- Има няколко категории пътища край Аксакова. От тук минава автомагистрала Хемус и първокласния път за Варна - Добрич, панорамния Варна - Аксаково и Албена - Кранево. Фирмите, които поддържат мрежата са едни и същи. Когато има повече снят те се насочват към магистралата и другите изостават. Така всяка зима имаме проблем с отсечката Баир Бахи - Добрич. Фирмите пропускат третокласните пътища и така отцепват една част от общината. И всяка зима говорим едно и също с областния управител.
- Как ще коментирате идеята общините да поделят разходите за почистване с Агенция пътна инфраструктура?
- Не знам какво се разбира под тази идея. Ако средствата за тази дейност се превеждат в общината, а не в АПИ добре. Иначе откъде да ги вземем тези пари. Надявам се общините да работим добре с новото правителство, да има реална децентралицазия на общините и парите да си останат в тях. Тук имаме доста работещи, над 100 предприятия, а сме еднакво бедни. Бизнесът иска елементарни инвестиционни условия, а ние не можем да ги осигурим, защото това зависи от държавата.
- Кои са тези предприятия?
- При нас е летищният комплекс и международното летище, строителния завод "Вебер" и др. Безработицата ни е 5%. Заводът за опаковки Пласхим има 250 работни места. Общината ни вкарва в бюджета над 100 млн. лв., а при нас се връщат 4 млн. лв.