Цветан Георгиев, зам.-кмет на Ловеч: Работим по подобряване на бизнес средата

  • 13 юни 2016, 05:04
  • Default profile Автор Kmeta.bg
Medium 59bec770 3e28 4bf1

Цветан Георгиев е зам.-кмет на община Ловеч по общинска собственост, икономическа политика и местни приходи.
Роден на 2 март 1970 г. в Угърчин. Средно образование получава в Техникума по механоелектротехника в Ловеч. Дипломира се като магистър по „Електрически машини и апарати“ в Техническия университет в Габрово, придобива втора магистратура по „Комуникационна техника и технологии“ в Русенския университет „Ангел Кънчев“.
Работил е в БТК АД , началник на „Далекосъобщения“ – клон Ловеч. Секретар на община Угърчин една година и 10 години заместник-кмет.


- Какви са приходите и разходите на Община Ловеч в момента?  Какви са задълженията?
- С данъчните приходи вървим много добре. Има преизпълнение спрямо миналата година. То е резултат от предприетите мерки още в началото на годината, като видяхме че нещата не са много добре. Касовото изпълнение с натрупване на приходи от местните бюджети е със 117 680 лв. повече спрямо 2015 г. към края на май. Преизпълняваме към момента спрямо миналата година основно приходите от данък върху превозните средства, патентният данък се движи като миналата година, битовите отпадъци - също.
Дългосрочните задължения към днешна дата са 6 милиона и половина лева.Имаме много неразплатени стари договори към момента. За едно старо задължение получихме искова молба, че контрагента ще си търси правата в съда. То е за 165 хиляди лева за един път в Българене. За другите са направени споразумения за плащане във времето. Имахме извънредно ДДС за софийския боклук за 175 хиляди лева.


- Защо Община Ловеч попадна в Списъка на Министерството на финансите на задлъжнелите общини?
- Причината е в необезпечените средства за собствено участие в проект „Зелена и достъпна градска среда“ в размер на 522 хиляди лева. Нямаше ги обезпечени в бюджета, нямаше ги подсигурени като кредит. Това наложи в края на миналата година едно взаимообразно вземане от бюджета, за да приключим проекта и годината, и от там излязохме с минус през януари и февруари. Нямаше начин да не попаднем в този списък.


-Каква възможност има за решаване на този въпрос?
-Рестриктивни мерки, каквито сме предприели към момента. В рамките на тази година ще разплатим голяма част от тези необезпечени задължения, обаче няма да можем да го направим в цялата 2016 г. и ще се отрази и на 2017, тъй като е голяма сумата. По първоначални данни сумата с необезпечените плащания, както и такива задължения, надхвърля милион и двеста хиляди лева. Най-големите от тях са тези 522 хиляди лева, които бяха платени на 22 декември 2015 г., и рефлектираха в януари и февруари 2016 г., извънредни 175 хиляди лева ДДС за софийския боклук от минали години, 109 хиляди лева ДДС по водния цикъл на кварталите „Продимчец“ и „Гозница“, които също трябваше да се обезпечат. Финансовата корекция от 424 хиляди лева обезпечихме с кредит от ФЛАГ. Сред ангажиментите по стари договори са необезпечени 98 хиляди лева - 10 процента за непредвидени разходи на водопровода в Малиново. Има необезпечени договори за асфалтирания в града и селата, които са прехвърлени в тази година.


- Кои са т.нар. "трудно събираеми приходи"?
- Почти всички приходи може да се каже, че са трудно събираеми, особено от длъжници, които са в несъстоятелност, и част от бизнеса, който няма ликвиден финансов ресурс и изостава със задълженията. Справяме се, когато се налага и със съдебни средства.


- Има ли формула за успешна и балансирана финансова политика в съвременните условия?
- Има модел. Направихме го в община Угърчин. Въпрос е на организация – пълна оптимизация на администрацията. Всички дейности се обезпечават най-оптимално - например в сферата на отпадъците или комунално битовите услуги. Важно е да има оптимизирана администрация, ниски експлоатационни разходи и финансова дисциплина.


- Община Ловеч направи обществена поръчка за централизирана доставка на готова храна, което предизвика недоволство на някои граждани и родители.
- Моделът с централизираната доставка трябва да се използва. Критериите на контролните органи, както от Агенцията по храните, така и от ХЕИ – са изключително високи - състояние на кухните, доставка на материали, въвеждане на системата ХАСЕП, която е за постигане на безопасност на храните чрез вътрешен контрол и т.н. Сега всяко детско заведение има отделна кухня и е много трудно да се осъществят на практика тези високи изисквания.Необходими са средства, организация, контрол, с които не разполагаме. За да се реализират се изискват много експлоатационни разходи и съпътстващи. Когато храненето е дадено на оператор, или ти го правиш в централизирано място, където съсредоточаваш усилия и средства, намаляват разходите.


- Оказа се, че един е кандидатът по тази обществена поръчка за доставка на храна за детските градини и ясли. Какво ще е решението на Общината?
- Спазваме Закона за обществените поръчки. Кандидатът е дал цена, която по-висока от обявената, той не продължава участието си. Не се избира кандидат. Ще се обяви нова обществена поръчка.


- Веригата „Кауфланд“ е заявила интерес към Ловеч. На какъв етап е встъпването и в града?
- Общинският съвет взе решение за терена, той е предоставен на „Кауфланд“, строителните книжа се придвижват. Според мен до няколко месеца ще има първа копка. Строят с бързи темпове и е възможно в най-кратко време да отвори и магазинът, може би по-рано от година.


- Какво се прави по проблема с безработицата?
- Безработицата е голям проблем в града, но оказва се, че има работна ръка, но не такава, каквато се търси на пазара и от бизнеса. Дори в общината изпитваме остра нужда от инженерни кадри – инженери по промишлено и гражданско строителство, хидротехническо строителство, транспортно строителство, компютърни специалисти. Тези специалисти се търсят. В същото време на трудовия пазар са хора с професии, които не се търсят. Постоянно е търсенето на готвачи и сервитьори, макар че имаме такава Професионална гимназия. Вероятно проблемът е в ниското заплащане.


- Работи ли се по подобряване на доходите и контактите с бизнеса?
- Кметът на Община Ловеч Корнелия Маринова инициира такива срещи с бизнеса. Тя държи на подобряване на бизнес средата. Предстои серия от икономически форуми, скоро мина такъв заедно с Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средни предприятия. Целта е да се опипа почвата и да се очертаят възможностите. Сключен бе и договор с Държавното предприятие “Индустриални зони”, което ни подаде нормативна база. Общинският съвет прие Наредба за сертифициране на инвеститор клас „Б“. Това дава предимства на инвеститорите при обработка на документи, избор на терени. Проблем обаче са транспортната инфраструктура и комуникациите. Ловеч попада встрани от ж.п. транспорта, встрани е от големи пътни артерии. Важна е и средата. Досега са идвали инвеститори, които основно се интересуват от кадрите, но не от висшите, а от средните технически.


- Какви проекти предстоят?
- Ще се пусне проектиране на образователната инфраструктура, общежитието в „Гозница“. Ще се пусне поръчка за проектиране и строителство на 11-те панелни блока по Националната програма за енергийната ефективност. Върви поръчка за асфалтиране и изкърпване на уличната мрежа в проблемни участъци в града и селата.