Детоксът е умел маркетингов трик, яжте често и по малко

  • 06 януари 2020, 11:01
  • Default profile Автор Нина Александрова
Medium ipokratis

За гръцкия диетолог Ипократис Пападимитракос казват, че е пресечената точка между храненето, психологията и отслабването. Има бакалавърска степен по кинезитерапия, магистърска по психология и 15 години опит като диетолог. Провел е над 8000 индивидуални консултации и броят им продължава да расте. Ето някои от съветите му: 

- Г-н Пападимитракос, как плавно да преминем от празничните трапези към ежедневните си хранителни навици?

- Плавното преминаване е въпрос на правилни хранителни навици, които притежава или не един човек. За хората, които са постили до Коледа, плавно би означавало - постепенно включване на месни и млечни продукти в асортимента на храните, започвайки с по-лесно смилаеми меса, както пуешко, пилешко и риба, по-малко свинско и телешко, ферментирани млени продукти с по-ниска масленост, кисело мляко и сирене. Тези, които са прекалили с яденето, трябва да наблегнат на по-леки храни. Но пак стои въпросът за навиците и хранителния стереотип, които разбира се не се изграждат по време на празници. Става въпрос за редовно хранене през 3-4 часа и в количества, които не създават усещане за прекаляване и до колкото е възможно - с качествена храна, избягвайки свърхмазните, панирани, пържени ястия.

- Винаги се преяжда по празници. Дайте съвети как да приготвим нещо, което да е хем вкусно, хем по-здравословно?

- Преяждането е въпрос на личен избор! Преяждането най-вече е последствие на хаотично и безразборно хранене по цял ден, особено когато има празници и почивни дни. Нека си помислим с какво друго, освен храна, бихме могли да напълним тези почивки. Занимания, които ще оставят приятна, зареждаща емоция, а не единственият спомен да е - колко ми беше тежко и лошо по празниците. Прекаляването и преяждането са възможни както с нездравословна, така и със здравословна храна. 

- Как да пречистим организма след обилни трапези?

- Най-добрият начин за „пречистване“ на организма е нормалното хранене, а не преминаването от едната към другата крайност. За тези, които умеят да се хранят правилно, обилната или обилните трапези по празниците могат да се разглеждат като изключение, не бива да ги притеснява, защото останалите 300 дни от годината са по-важни. Така че призовавам, ако и който прекали, да му се наслади, да се наслади на опиянението на обилното хранене и тежестта на корема, а не да мисли как да му се размине!

- А как да се спасим от махмурлука?

- Махмурлукът е впоследствие на обезводняването при прекомерна употреба на алкохол. Решението е вода, много вода, докато пиете алкохол, но много важно са и няколкото чаши вода преди лягане.

- Зимата е сезон, в който почти всички хора напълняват? Как да избегнем класическите "2-3 килограма отгоре"?

- Зимата е сезон, който почти всички хора неусетно намаляват двигателната им активност, нормално е, ако се храня, както преди, но се движа по-малко, да видим лека посока на кантара нагоре. Решението би могло да бъде леко намаляване на храната или целенасочено увеличаване на двигателната активност.

- Препоръчвате ли правенето на детокс?

- Детоксът за мен е умела маркетингова заблуда, трик. Тялото ни умее да се детоксикира, имаме органи като черен дроб и бъбреци, които основно се занимават с това. Ако има детокс мероприятия, би трябвало да са насочени към подобряването и облекчаването на функията на тези органи и най-вече чрез храненето - информация, която всеки би могло да получи от личния си лекар.

- Как е правилно да се храним - често и по малко или рядко, но обилно?

- Правилното хранене се изразява в редовно хранене, умерени, достатъчни количества и качествена храна. Разбира се, трябва да е съобразено със здравословното състояние, двигателна активност, ежедневния ритъм, вкусови хранителни предпочитания, няма универсална формула. Всеки е длъжен да открие неговото нормално хранене и в това се изразява и естеството на моята работа с клиенти и нека си припомним поговорката: "Закуската си яж сам, обядът сподели с приятел, а вечерята подари да врага“.

- Как трябва да храним децата си? Около тях е пълно с изкушения. 

- Предлагам по този въпрос да направим отделна тема – мога да ви изпратя статия, написана от мен и все още никъде не е публикувана. Това е въпрос, на който отговорът не може да е кратък. Повече информация може да намерите на моя сайт www.ipokratis.bg.

- Храни ли се българинът вече по-разумно?

- Важното е, че българинът иска и се стреми да се храни разумно и здравословно, отчитам увеличаване на хората, които искат чрез храненето и грижата за себе си да живеят качествено. Разбира се, капаните са много, особено в маркетинг и търговията със здраве. Много малко хора разполагат с вярната информация, тази информация, която им позволява да насочат правилно усилията и да вземат правилните решения. Ако не разполагате с тази базова неоспорима инфорамация, хората лесно стават жертви именно на търговията. Когато някой клиент ми поднесе някаква уж нова сензационна информация, въпросът ми към него винаги е - "Отткъде разполагате с тази информация?" Най-често възможните отговори са - „Някой ми каза“, „Някъде чух“, „ Някъде прочетох“. Ще оставя заключението за вас!