Градовете vs. винетките

  • 15 януари 2019, 12:56
  • Автор Жулиета Цветкова, Даниела Стоянова, Кирил Иванов, Петя Валентинова, Жанина Илиева, Цвета Иванова
  • КАЗУС

Medium %d1%81%d0%b5%d0%b2%d0%b5%d1%80%d0%bd%d0%b0 %d1%82%d0%b0%d0%bd%d0%b3%d0%b5%d0%bd%d1%82%d0%b0

Казус с винетки по част от градовете надигна недоволство. Крак повлече Северната тангента на София, която попадна в част от новата магистрала „Европа“, която ще свързва столицата с Калотина. В спора се намеси премиерът Бойко Борисов, който отсече, че жителите на най-големия български град и кварталите му няма да плащат за Околовръстното. Предстои Столична община и АПИ обаче да се разберат коя страна поема поддръжката на Северната тангента. Борисов събра НСОРБ и поръча на кметовете да решат дали да има винетки по някои участъци, или общините ще поемат грижата за вече изградени от държавата пътища.

Варненци няма да си купуват винетки за пътуване до Златни пясъци, летището и гробищния парк край с. Тополи. Пътна такса няма да се дължи и за ползване на пътищата между Варна и селата Звездица, Константиново, Тополи и Казашко. Това заяви кметът Иван Портних и увери, че е постигната договореност с Агенция „Пътна инфраструктура“ тези отсечки да бъдат изключени от списъка с пътища, за преминаването по които е нужна винетка.

Посочените пътища попадат в обхвата на Общия устройствен план на Варна. Разумно е те да бъдат изключени от републиканската пътна мрежа, изтъкна кметът.

Община Варна ще поеме стопанисването на отсечките. Нужните средства са във възможностите й и няма да затруднят генерално бюджета. Официалното им прехвърляне  обаче ще стане след приключване на ремонтите, които се извършват в момента на някои от пътищата.

За пътищата от Шумен до кварталите на града „Макак“ и „Мътница“, както и околовръстното шосе на града, на което са разположени заводи в новата Индустриална зона на Шумен, ще са необходими винетки. Това показва интерактивната карта на сайта на новата ТОЛ система. Кметът на Шумен Любомир Христов заяви, че е запознат с проблема и работи по разрешаването му. „Уведомил съм Пътното управление, че ще отстоявам позицията, че тези пътища са към квартали на града и не трябва да се плаща винетка за тях. Ще разговарям и със зам.-министър Нанков“, каза Христов.

Подобно на Варна и други по-големи градове и Бовов дол има проблем с ползване на винетка до гробищния парк край миньорския град, казват администратори. Пътят до гробището е републикански, катафалката задължително е с винетка. При погребения, панихиди и отивания по друг повод до парка с кола също трябва да се обезпечава със стикер. Решението е или преместване на табелата, обозначаваща началато на града - така, че гробището да попадне в регулацията,  което все още не става. Или поемането на пътя до гробището за поддръжка от общината, за което обаче трябват средства. Решението е намерено сполучливо благодарение на разговорите на кмета Елза Величкова с институциите по териториално-селищното устройство и Пътното. Но винетка не се плаща.

Духът на предизборните обещания излезе от Министерския съвет и официално беше открит политическият пазар предвид предстоящите европейски и местни избори. Обещанието за изключването на определени части от пътищата, дадено от най-високо ниво, е заразителен. Още в същия ден, в който беше изказано от Министерския съвет, няколко от кметовете започнаха да пригласят на това предложение и всеки с идеята да бъде в услуга на своите съграждани поиска части от пътищата също да бъдат без винетки, коментира кметът на Кърджали Хасан Азис.

„Една много малка част от общините в нашата страна могат да си позволят да поемат част от републиканската пътна мрежа с условието да се грижат за нея“, допълни той.

Хасан Азис посочи, че от 265 общини само 4-5 могат да си позволят да поискат прехвърлянето на републиканската пътна мрежа към общините. Това са София, Пловдив, Варна, Бургас.

Към момента община Враца не е обсъждала темата за освобождаване от винетна такса на нито един пътен участък в региона. Това респективно значи, че кметският екип в града под Вола няма да отправи искане до Министерството на регионалното развитие за прехвърляне на отсечки от държавна към общинска собственост. Това декларираха от администрацията на кмета Калин Каменов след призива на премиера Борисов към градоначалниците „да си вземат“ пътищата, за които не искат да се въвеждат винетни такси, и да плащат от общинската хазна за поддръжката им.

„Мисля, че прехвърляне към общините на части от републиканската пътна мрежа би представлявала интерес за най-големите общини. В община Троян на този етап проблемът не стои на дневен ред. Считам, че прехвърлянето на републиканските пътища следва да става заедно със съпътстващ финансов ресурс. Мисля, че „накъсването“ на участъци, които се обслужват от АПИ и от общините, би създало организационни и финансови проблеми, свързани с поддръжката и снегопочистването на пътищата“, коментира кметът на Троян Донка Михайлова.

Община Ловеч няма претенции да стопанисва част от републиканската пътна мрежа. В момента  се обсъжда становище на НСОРБ по този въпрос. Община Ловеч се придържа към изразеното там мнение, че общините нямат капацитет да поддържат допълнителни пътища, каза кметът на Ловеч Корнелия Маринова.

В бюджета за 2019 година  нямаме предвидени средства за поддържане на републикански пътища, поради което няма да искаме отмяна на винетките за тях, каза кметът на Видин Огнян Ценков. За това можем да мислим при съставянето на бюджета за 2020  година.

Повечето от селата на общината в Монтана са разположени по главния път  Е-79, който поддържа държавата, изтъкна кметът Златко Живков. Това е много натоварен път – всички тирове за Дунав мост 2 минават по него, за чието поддържане са необходими много средства. Общината не може да поеме това задължение. Имаме 8 села, които се движат по малки отсечки, за да излязат на същия път. Те се снабдяват с винетки от години и нищо сега не ги изненадва.

Община Белоградчик не може да поеме поддържане на пътища, за което не получава никакво финансиране, възнегодува кметът на Белоградчик Борис Николов. Това е недомислено предложение. Повечето от жителите на селата на общината стигат до Белоградчик по републикански пътища. Така е за движещите се от Лом, Рабиша, Раяновци към града. Хората са свикнали от години да си купуват винетки. Нямаме проблеми с тях, те разбират за какво става дума. Общината поддържа болница, туристически обекти, читалища, пенсионерски клубове, погасява стари задължения  и няма никаква финансова възможност и за пътищата, каза Златко Живков.