Ученици пазаруват онлайн и се учат да спестяват

  • 12 февруари 2019, 14:06
  • Автор Михаела Благоева
  • SMART TEEN

Medium img 0070

Родните тийнейджъри вече ще могат да пазаруват в интернет и да спестяват от джобните си пари в специална спестовна сметка Smart Teen. Това са част от иновациите на Първа инвестиционна банка (Fibank), насочени към юношите. Дебитните карти на Fibank за тийнейджъри Debit MasterCard PayPass Teen (за деца от 14 до 18 години)  вече предлагат нови функции. Fibank продължава да се грижи за финансовата култура на младите, като разширява обхвата на тези дебитни карти. Така иновативните продукти, които банката предлага  на българските тийнейджъри, стават четири – дигитална карта в техния смартфон, възможност за разплащания в интернет и онлайн банкиране, спестовна сметка Smart Teen.

Още преди 3 г. от банката предложиха карти  за деца на възраст между 7 - 18 години, които да служат както като разплащателно средство, така и като средство за контрол от страна на родителите. Хлапетата обаче често забравят картата си вкъщи, затова бяха създадени силиконови гривни и ключодържатели, с които да се правят безконтактни плащания.

С нарасналото доверие от страна на родителите към децата идва и поредната иновация от Fibank – възможността на тийнейджърите да правят разплащания в интернет.

Банката продължава да повишава функциите на картите за тийнейджъри, съобразявайки ги с данните от специално проведено за целта проучване. Повече от половината участници в него (60%) разрешават на децата си да пазаруват онлайн. 79% от участвалите в проучването заявяват, че биха издали дебитна карта на името на детето си с възможност за пазаруване в интернет и с възможност за контролиране на покупките и разходите. Изчислено е, че тийнейджърите харчат средно на месец по 50 лева за покупки онлайн.  Любопитно е да се отбележи, че най-честите онлайн покупки за деца между 14 и 18 г. са дрехи (35%), книги (24%) и игри (22%), а потребителите пазаруват в еднаква степен от български и чуждестранни сайтове.

„С национално проучване от ноември 2018 г. разбрахме, че 92% от родителите у нас биха издали карта на децата си. А 58% от родителите смятат, че дигиталната карта в смартфон е по-сигурно разплащателно средство“, коментира директорът на „Маркетинг и реклама“ в банката Илона Станева.

Именно заради тези резултати Fibank съвместно с Асоциация „Родители“, Mastercard и Фондация „DigitalKidz“ създават поредните иновации за тийнейджъри.

Новите услуги позволяват онлайн банкиране от юношите като наличността по сметката може да се следи от родителите през цялото време. Това ще става чрез имейл или SMS известия, за да не се нарушава личното пространство на тийнейджъра. Вече ще има ново, по-високо ниво на лимити за разплащане с опция за плащане в интернет, което родителите могат да избират. Децата ще могат и да дигитализират картите след съгласие на родител/настойник чрез  заявяване на достъп с ограничени активни права в мобилното приложение „Моята Fibank“. При дигитализиране на картата пък децата ще могат да плащат и с телефона.  За целта тийнейджърът трябва да има физическа дебитна карта, която да дигитализира, а след това ще може да използва както нея, така и телефона. Опцията се предлага за деца на възраст между 14-18 години.

Друга новост е, че вече ще се извършват преводи между разплащателната сметка и нов продукт – „Спестовна сметка за тийнейджъри“  (между 14 и 18 г.). Така от банката дават възможност на юношите да спестяват в специална спестовна сметка Smart Teen. С параметрите на новия продукт тийнейджърите ще могат да извършват вътрешнобанкови преводи от разплащателната сметка с издадена дебитна карта към „Спестовна сметка за тийнейджъри“ и обратно, без да се губи натрупаната лихва по спестовната сметка. Така децата ще се научат на оптимално разпределяне на бюджета си и заделяне на средства за закупуването на желани от тях продукти. 

„С нея могат да се правят трансакции от картата към сметката като основната цел е да научим децата какво е спестовност. Сметката е свързана с акаунта на детето и то може да следи лихвата и движенията по нея“, каза Лъчезар Венков, директор „Дигитално банкиране“. Той посочи, че дизайнът е изчистен, за да улесни работата със сметката и да не затруднява младите. А ако детето загуби телефона си или пък устройството му стане обект на кражба, трябва веднага да позвъни в банката, за да се предотвратят злоупотреби със сметката.

„Този проект е грижа за децата и обществото. В Mastercard работим за безкасово разплащане. Живеем в дигитално цунами, в чийто център са децата. Затова трябва да бъдат финансово грамотни. Никога не забравяме мобилния си телефон вкъщи, използваме го не само за общуване, нормално е той да се превърне в наш портфейл. Това е бъдещето! Парите в брой няма да изчезнат, но електронните разплащания дават удобство , каза Ваня Манова, мениджър на Mastercard.

Снимки: Красимир Свраков