Видинчани разделени от дилема: павета или цели плочи

  • 20 май 2019, 12:47
  • Автор Цвета Иванова, Кирил Иванов, Петя Валентинова, Даниела Стоянова, Цвети Василева
  • ТЕМАТА

Medium %d0%92%d0%b8%d0%b4%d0%b8%d0%bd1

Павета или плочи, каква да бъде новата настилка на централния площад „Бдинци“? Този въпрос раздели видинчани на две групи. В първата се включи цялото ръководство на общината и част от гражданите, а във втората – 2000 архитекти от града, София  и страната и отново граждани. Всяка група изтъква своите съображения. Първата настояваше, че реконструкцията на площада е жизнено необходима заради амортизираната инфраструктура под повръхността на пространството, неудобните за ходене павета, в които се спъват майки с колички, хора с инвалидни  колички, жени с токчета. Другата група се хвана за паветата от цветен гранит и настояваше парите за ремонта да бъдат вложени на друго място. Специалистите застанаха зад тях. Площадът с гранит е уникален, няма друг такъв в страната и се е превърнал в една от забележителностите на Видин. Архитекти от града събраха 2000 подписа в защита на стария площад.

Но не успяха да спрат хода на строителните работи. Общината  изтъкна, че проектът  за реконструкцията е обсъждан с граждани  цели 7 пъти от 2011 г. до 2018 г. През миналата година в града дойдоха и видни архитекти – арх. Борислав Игнатов, председател на Камарата на архитектите в България, и проф. арх. Иван Никифоров, автор на проекта за настилката с павета и плочи от гранит, изпълнен малко преди 10 ноември 1989 г. Колегите му го представиха като светило в областта на градоустройството. Нищо не можа да спре реконструкцията и на 10 юли миналата година бе направена първата копка.

Оказа се, че премахването на старата настилка е доста трудно, тъй като тя лежи върху бетонова основа. Като се прибавят и лошите атмосферни условия през зимата, когато работата спря, в изпълнението на проекта се отчете изоставане. То трябваше да завърши в края на идващото лято, но общината поиска от управляващия орган на програмата „Региони в растеж“, която финансира реконструкцията, удължаване с 80 дни.

В ход е изпълнението на проект за смяна на визията, което освен естетически качества ще има и чисто човешки, обяви кметът Огнян Ценков. Зоната ще стане достъпна за повече хора, тъй като ще има повече пейки, кътове за отдих, ново осветление. И той призна за закъснението, но то ще бъде наваксано през идващите летни месеци.

След изпълнението на проекта общината ще постави изисквания за вида на заведенията, които са разположени около площада.

Кюстендилци стъпват по алея от „австрийски павета“

8 декара по централния бул. „България“ - или Алеята, в Кюстендил, са застлани с павета, произведени от австрийска фирма, казаха общинари. Това е една от най-значимите прибодивки за града от последното десетилетие, отбелязват минувачите. Струва над 100 хил. лева на общината. Самите плочки са два  типа - „бехотон“ и „вълна“. Полагали ги майстори чак от Крумовград. Според коментари самата облицовка по Алеята е бонус от фирмата изпълнител по проекта за подмяна на ВиК мрежата на част от града по Програмата ИСПА преди 7-8 години.

Австрийската фирма произвела специално паветата в Кюстендил в цеха си в Елин Пелин. Важното е, че австрийската облицовка замени мраморните плочки по бул. „България“, полагани при соца, които хлопаха отвсякъде и при дъжд каляха обувките и крачолите на минувачите.

Уклонът да се ползват „вносни“ павета и плочки вече е и по селата в региона.

Гранитните кубчета се връщат на мода във Враца

Паважната настилка във Враца отново е на мода. Тя ще възкръсне в пълен блясък на знаковата за града улица „Дунав“. Отсечката е емблематична, тъй като свързва централната пешеходна зона на града с авто- и жп гарата.

По инициатива на общинската администрация скоро се очаква да се пренареди паважът и на двете платна на улица „Дунав“. В момента се търсят майстори, които да предложат качествена услуга, съобщи кметът на града Калин Каменов. Той уточни, че се налага да се подмени основата, тъй като на места има сериозни пропадания. Налице са и „кръпки“ с асфалт, които местната управа смята да премахне, защото не хармонират с визията на трасето.

Междувременно в депото за отпадъци край близкото село Косталево е складирано голямо количество здрави павета, демонтирани от различни врачански улици по време на реконструкцията на централната пешеходна зона. От общината смятат, че те могат да се използват за павиране на други участъци в града и дори за площади в селата.

В Шумен Неколкократно ги пренареждат по възрожденска улица

През последните четири години поне три пъти бяха пренареждани паветата по шуменската улица „Цар Освободител“ в частта й от ОББ до пл. „Оборище“. В този участък на улицата са разположени повечето от възрожденските къщи в Шумен. Павираният участък допълва старинния дух на района и затова местната власт хвърли средства да пренарежда паветата вместо да ги замени с друга настилка.

Ремонтите пък зачестиха след 2017 г., когато приключи проектът „Оттука започва България“, с който трябваше да се реновират възрожденските къщи по улицата. След края на проекта излязоха много недостатъци от свършените дейности, като това включваше и павираната настилка, която на места бе повредена. Така се наложи паветата да се редят неколкократно по различни причини – непоставени където трябва, с големи фуги между тях, изпочупени. Последния път през миналата година паветата отново бяха вадени и редени, като работници отделяха на ръка различни по големина кубчета и ги редиха едно до друго по еднакъв размер.

За този участък от ул. „Цар Освободител“ през 2018 г. общината имаше идея да стане пешеходна зона. За целта бяха поставени нови пейки и осветление. По улицата обаче все още се движат автомобили.

Стара Загора пази аристократичния чар на автентичните настилки


  • Това е световна тенденция по градовете, казва кметът Живко Тодоров

Отсечките с паваж по улиците  „Свети княз Борис“, „Митрополит Методий Кусев“ и  „Лубор Байер“ в Стара Загора ще бъдат ремонтирани, но няма да се премахват автентичните павета.

Кметът Живко Тодоров споделя мнението на старозагорци, че  това е тенденцията в градовете по света - павирани зони в центровете, с възможност за пешеходни пространства и все по-малко коли в бъдеще. Павираните улици носят аристократизъм и чар и са част от традицията в Града на липите, поетите и правите улици.

Градоначалникът е категоричен, че паветата по ул. „Свети княз Борис“ ще се запазят, само ще бъдат пренаредени, за да бъде равна улицата, и ще бъдат изградени дъждоприемни шахти.

По същия начин бе подходено и при ремонта на централния площад в Стара Загора. Местата с паваж на бул. „Митрополит Методий Кусев“ бяха запазени, а паветата пренаредени след ремонта.

Павираните улици са един от характерните белези на Стара Загора още от римско време. След опожаряването на  града от турците през 1877 година, архитектът от Австро–Унгария чехът Лубор Байер изработва оригинален проект, по който селището да бъде изградено отново. Идеята е Стара Загора не само да възкръсне като феникс от пепелта, а и да притежава свой собствен, неповторим облик. Байер планира изграждането на града като шахматна структура  с прави улици.

Историческата справка сочи, че на 12.03.1881 г. започва нивелирането на градските улици. Първата улица, която се нивелира и застила с калдъръм, е улица „Нова Загора – Чирпан“ (днешният булевард „Цар Симеон Велики”). След това се правят и улиците с павета.

Любопитна подробност е, че един от кметовете на Стара Загора - Начо Начев (декември 1936 – юни 1938),  е уволнен със заповед на Министерството на вътрешните работи и народното здраве „за несправяне със задачата за павиране на улиците по донесение на областния управител“.