6 оръжия срещу пролетната умора

  • 05 април 2017, 19:47
  • Автор
  • clinica.bg

Medium klinika

Зимата отстъпва. Но много от нас се оплакват от умора и липса на сили, апатия, настроението им е потиснато, стават раздразнителни и нервни. Причината е, че тялото ни е „изцедено“ от зимата, когато не е имало достатъчно естествена светлина, физическата ни активност най-често е била близо до нулата, а храната – невинаги богата на важните витамини и минерали. Д-р Галина Арабаджиева, холистичен лекар с практика в областта на лечебното хранене, диетиката и натуропатията разкри как да се справим с проблема.

Пролетната умора няма възраст, а „напада“ онези, които нехаят за своето здраве. Д-р Галина Арабаджиева препоръчва 6 основни принципа срещу проблема - вода, слънце, въздух, движение, храна и усмивка.

Изключително важно е да започваме деня си, особено в този преходен сезон, с чаша топла вода, в която сме изстискали сока на половин лимон, казва д-р Арабаджиева. Цитрусът е богат на витамин С, който е

пръв помощник в борбата срещу настинките и вирусите

Освен това в него има и огромно количество калий, който подпомага правилното функциониране на нервната система. Комбинацията от топла вода с лимон действа като естествен диуретик, така че може да помогне и по лек и приятен начин да се освободим от излишните килограми, натрупани през зимата.

Друг полезен навик, свързан с водата, който може да се изгради през пролетта, е взимането на контрастен душ сутрин. Така ще активизираме кръвообращението и ще повишим тонуса си в началото на деня, обяснява д-р Арабаджиева. Може да използвате и етерични масла от лавандула, роза, босилек или розмарин.

И понеже слънцето вече е все по-силно и примамливо, може да се отпускаме и да оставяме неговите лъчи да ни галят поне 15 минути на ден.

Така ще се стимулира производството на витамин Д, който е много важен за подсилване на имунната система, помага за повишаването на настроението и е сигурен начин за по-лесна адаптация при смяната на сезона.

След като през зимата сме спестявали престоя си на открито, добре е да започнем да наваксваме. Всеки ден е хубаво да бъдем поне 15-20 минути на въздух. Можем да съчетаем разходката с упражнения или просто да потичаме в парка или да ходим пеша една спирка в повече след работа. Важното е да сме навън и да го правим редовно. Движението е най-сигурният, естествен и безплатен път към това да доставим свежест за тялото си и да се заредим с добро настроение, прогонвайки мързела и зимната апатия. Освен това ще зарадваме мускулите и ставите и ще активизираме метаболизма, а оттам - ще подобрим и формата си. Така неусетно и лесно ще се настроим на лятна вълна.

Разбира се, освен всичко друго, е много важно с какво се храним. В този преходен сезон е добре да се употребява всичко свежо, което излиза на пазара, казва д-р Арабаджиева. И уточнява - зелените храни ще се отразят много добре на организма, след като през зимата са били повече изключение на трапезата ни. Добре е да се разтоварим малко от животинските продукти, да направим прочистване на тялото, като за няколко дни изключим месата и млечните продукти от менюто си. Може да си изберем и

ден от седмицата, в който да изкараме само на фреш, чай и сок

Добре е до пладне да се консумират основно плодове, а обядът и вечерята задължително да започват със сурова салата, поръсена с малко семена. Както всичко се съживява в природата, така идва време да съживим и нашия организъм, смее се д-р Арабаджиева.

Всяко разтоварване обаче трябва да бъде строго индивидуално и да бъде съобразено с необходимостта на човек от енергия, с нивото на стреса при него, както и с това дали страда от някакво заболяване.

За да се сдобиете със супер сили, не е нужно да купувате скъпи суперхрани, съветва специалистката. По думите й храните и билките имат най-голяма полза и лечебна мощ в областта, в която са пораснали и произведени. Или иначе казано –

всичко българско и родно може да ви зареди с енергия

да ви тонизира. Това може да бъде пчелен прашец, тученица, просо, листа от глухарче, шипка, коприва, див чесън, магданоз или босилек. Нашата земя е много щедра на подобни дарове и и ако ги добавяме към ястията, няма да чувстваме пролетна умора, казва д-р Арабаджиева.

Листата от глухарчето може да се използват за чай, който е отличен за детоксикация на организма. Хубаво е да се добавят при плодовете за фреш или да се забъркат в свежа салата. Може да пробвате следната рецепта: листата се измиват добре и се заливат с хладка солена вода, като се накисват за кратко. После се режат на дребно, поръсват се с магданоз, копър и пресен лук, може да се добавят и маслини, заливат се със зехтин. Друг вариант е комбинация от листа от глухарчето, киселец, магданоз, зелен лук, копър и две сварени яйца, нарязани на парченца. Всичко това може да се залее със сос от кисело мляко, в което има изстискан сок от лимон.

От копривата пък става прекрасна пролетна супа или каша, която зарежда с енергия и много желязо изтощения след зимата организъм. От нея може да се направи и чай за прочистване.

И не на последно място, е много важно да се срещате с повече усмихнати и позитивни хора, казва д-р Арабаджиева.

Всичко за здравето и здравеопазването – четете в специализирания сайт clinica.bg.