Искат огромен паркинг на Околовръстното шосе

  • 05 април 2017, 18:10
  • Автор Константин Костов
  • Темата

Medium koli

Всички градове по света въвеждат ограничения за ползване на леките автомобили с цел стимулирането на масовия градски транспорт, велосипедното и пешеходното придвижване. Това заяви главният архитект на София арх. Здравко Здравков. И допълни: „Градът е оскъден, той няма как да бъде разтеглен. Трябва да изграждаме паркинги, да изграждаме буфери, но създаването на компактен град с къси пътища, удобни транспортни, велосипедни и пешеходни връзки е начинът за развитието на града“.

Здравков разказа, че към 1961 г. при проектирането на Общия устройствен план на София е заложено по 80 автомобила на 1000 човека, а в момента те са над 600, почти 10 пъти повече.

По думите му проблемът с автомобилите не може да се реши с каквито и да е системи за паркиране. Причината е, че в над 70% от автомобилите в София пътува по един човек. „Трябва все пак да се създадат места за паркиране, примерно с буферни паркинги. Буферите трябва да бъдат разположени по периферията. Големият такъв, направен на Цариградско шосе, постепенно започва да се пълни. Личното ми мнение е, че след като метрото стигне до Околовръстното шосе, там трябва да се направи един наистина огромен паркинг, който да поеме трафика от АМ „Люлин“ и изобщо от Западното направление“, коментира главният архитект.

Здравков даде за пример Копенхаген като идея какво може да се направи в София. Там пространства, отвоювани от автомобилите, стават например пазари с паркинг за колелета и детска площадка. „При един бивш паркинг, който постепенно е освободен от автомобилно движение, собствениците около него се кооперират и правят подмяна на настилките, с нея идва и промяна в стандарта на магазините, идват по-скъпите марки и с тях се обогатява средата, създават се елементи на градско обзавеждане“, разказа за чуждия опит Здравков.

Той смята, че проблемите с трафика и паркирането биха се решили радикално, ако започне да се създава облекчен режим и условия на хората от южните територии да ползват градски транспорт. „Трябва да започнем да плащаме за паркинги, а не да се мисли, че пространствата на града са ти подарени. Няма как да ползваме безплатно обществени пространства или някой друг да ни изгради паркинги и да ги ползваме безплатно“, коментира Здравков. Той разказа как в Париж от 6 месеца действа забрана за сградите в центъра да създават паркоместа, което води след себе си ангажимент да се ползват публичните такива, съответно пък става скъпо ползването на лекия автомобил и се започва търсенето на варианти за ползване на градския транспорт.

„С третия метродиаметър още повече хора ще ползват градския транспорт. С развитието на жп възел София и стратегията, която имат НКЖИ да се направи системата от скоростни влакове, повече хора биха предпочели да дойдат от Ихтиман в София с влак. Тогава ще се върне и статутът на Централна гара“, коментира още главният архитект.

Той се похвали, че синята и зелената зона работят изключително успешно. Също така разкри, че е постъпило искане от собствениците на търговски комплекс да се въведе зелена зона заради множеството паркиращи коли, които блокират района. „Хората виждат решение в зелената зона, защо да не се въведе и в някой от районите. Ползването на градско пространство не е безкрайно“, категоричен е Здравков.

Все пак главният архитект не забравя шофьорите. Той обясни, че е подготвена система от зарядни станции за електрически автомобили в различни райони на София. Като на първо време те ще бъдат около 60 и постепенно ще бъдат увеличавани в унисон с визията на града за еко-столица.