План: През 2026 г. заплатата в туризма 1400 евро

  • 07 февруари 2017, 10:50
  • Автор
  • СТРАТЕГИЯ

Medium %d0%94%d0%b0%d0%bd%d0%b8%d0%b5%d0%bb %d0%9f%d0%b0%d0%bd%d0%be%d0%b2

Водещи инвеститори в хотелиерството в България се събраха на първа национална среща за 2017 година. Събитието е по инициатива на „ВГ“ АД и обедини представители на правителствени и неправителствени организации, национални и регионални туристически сдружения. Форумът се проведе в сърцето на София – столичния хотел „Маринела“, а домакин бе Маринела Арабаджиева.

Първата по рода си национална инициатива за сектор туризъм бе част от програмата на „Хотелиерска лига“ – Център за професионално обучение и част от най-големия хотелски оператор „Виктория Груп“. Участниците в дискусията се обединиха около перспективите за насърчаване сътрудничеството между държавните и общинските администрации, браншовите организации и туристическите предприятия в страната. Благой Рагин, председател на Българската асоциация на хотелиерите и ресторантьорите, поздрави специално организаторите. Проф. Румен Драганов, Мартин Захариев, председател на борда по туризъм, председателят на НСОРБ и кмет на Велико Търново Даниел Панов, кметът на Враца Калин Каменов и др. също участваха в дискусията за туризма в хотел „Маринела“. Мениджъри и експерти от Националния борд по туризъм, Българската асоциация на хотелиерите и ресторантьорите, Съюза на инвеститорите в туризма се включиха още в дебатите по време на форума. 10 594 000 са туристите за изминалата 2016 гоидина. А ръстът само за декември е 21 процента и можем да се поздравим с тези официални данни, подчерта пред множеството проф. Румен Драганов, директор на Института за анализи и прогнози в туризма. „Хотел „Маринела“ изми лицето на българския туризъм в София“, отбеляза още проф. Драганов. И припомни амбициите на бранша, че средната заплата в сектор „Туризъм“ с хоризонт 2026 година трябва да стане 1400 евро и хората от бизнеса трябва да обърнат внимание на заплащането. „С Националния борд по туризъм ще положим усилия да увеличим посещаемостта, тъй като към настоящия момент имаме 1,5 млн. празни легла. Важно е да подобрим транспорта, да увеличим сезона. Точно ние, от всичките 157 туристически организации в България, трябва да имаме ясни текстове как да изглежда законът за туризма, а не да чакаме чиновниците от министерството на туризма да го пишат“, категоричен бе проф. Драганов. От туристическия сектор са изпратили и писмо до служебния премиер Огнян Герджиков и ресорния служебен министър Стела Балтова, с което се настоява да се разгледат много по-обширно предложенията в проекто-закона за туризма. Както и сроковете за дебати да бъдат удължени поне до 30 април 2017 година. От своя страна представители на местната власт подчертаха полезността от повишаването на квалификацията на служителите и обслужващия персонал в хотелиерството и ресторантьорството. Специален акцент бе поставен върху нивото на подготовка на кадрите в туризма. Кметове илюстрираха с примери, че добри практики в тази посока задържат младите хора в регионите и стават причина за повишаване на приходите от туризъм. Дискусиите от първата национална среща в туризма за 2017 година ще продължат на 17 февруари от 11:15, в зала „Витоша“ на Интер Експо Център, в рамките на Туристическа борса „Ваканция“.



 

Ценовият маркетинг и рекламата са проблем №1

Благой Рагин, председател на Българската асоциация по хотелиерство

и ресторантьорство



Изживяхме дълъг път, но този път е необратим - обединяване на туристическия бранш по темите, които са общи за всички ни. Първият девиз, който навремето прие и Балканският алианс бе от историята да правим културен туризъм, а не културна война. Вторият девиз – обедидени Балкани в обединена Европа. Третият – за съседа или добро или нищо, ако искаш да правиш бизнес. И четвъртото правило – регионално лобиране. Този модел можем да го мултиплицираме и да го приложим и в България. Три основни проблема стоят пред бранша според мен – първият е ценовият маркетинг. Това е най-слабото ни звено и трябва да си сверим часовника. Вторият, това са кадрите. Не решим ли първия проблем обаче, дори и да обучим кадри, те ще ни бъдат взети от европейските вериги. Не можем да задържим специалистите, ако не вдигнем жизнения стандарт. Може ли да се прави туризъм без реклама? Не. Една Хърватска, с която можем да се съревноваваме, заделя 100 000 000 евро за външна реклама и в хазната влизат 10 млрд. евро.



 

Основният фокус са подготвените кадри

Доц. д-р Ася Пенчева,

академичен директор на Център за професионално обучение „Хотелиерска лига“

 

Осъзнавайки значимата роля на човешките ресурси за развитието на туризма, ние, от „Хотелиерска лига“, поставяме специален акцент върху кадровите проблеми и професионалната квалификация на работещите в сектора. „Хотелиерска лига“ е лицензиран център за професионално обучение от Националната агенция за професионално образование и обучение в края на 2015 г., но реално стартира дейността си през 2016 г. Центърът е част от най-големия хотелски оператор „Виктория Груп“. Основаването на Центъра е продиктувано от острата нужда от добре подготвени и висококвалифицирани кадри в сферата на туризма, по-специално в хотелиерството и ресторантьорството, които да задоволяват все по-нарастващите изисквания на гостите. Именно този факт поставя основния фокус от работата на „Хотелиерска лига“ върху предоставянето на професионално обучение за всички професии в областта на хотелиерството и ресторантьорството. Друго основно направление в работата на „Хотелиерска лига“ е предоставянето на корпоративно консултиране на място за действащи хотелски и ресторантьорски обекти, предназначено за тези, които желаят да повишат качеството си на обслужване. Инвестирането в човешкия ресурс, чрез текущо обучение и развитие на уменията на служителите, предоставя възможност да се създава и добавя стойност към организацията.