София с пръстен за пешеходци

  • 05 април 2017, 17:58
  • Автор Константин Костов
  • Темата

Medium %d0%b7%d0%b4%d1%80%d0%b0%d0%b2%d0%ba%d0%be%d0%b2

Столична община започна работа с едно от най-значимите имена в градското планиране и автор на проекти за подобряване на градската среда - Ян Геел. Неговият екип от „Геел архитектс“ пристигна в София по покана на главния архитект на столицата Здравко Здравков и кмета Йорданка Фандъкова. Експертите проведоха консултации, направиха обиколка на града като в края на октомври ще представят анализ с предложения за промени, с които да се подобри публичната среда. Така София се нареди до градове като Копенхаген, Стокхолм, Лондон, Мелбърн, Сан Франциско и Ню Йорк, където Геел е помогнал за прехода от автомобилен към пешеходен и велосипеден транспорт.

София да се превърне в град за повече пешеходци и колоездачи, отколкото за автомобили. Това е визията на главния архитект на града арх. Здравко Здравков. Идеята му, която скоро ще започне да се реализира, е да се създаде пешеходен пръстен, за да се направи система от обвързани пространства и да няма частични пешеходни зони. Тази година стартира работата по ремонта на ул. „Граф Игнатиев“ - т.нар. Зона 2. След края на председателството на ЕС от България ще започне и работата по улиците „Шишман“, „6-и септември“ и „Солунска“. Зона 4 - пространството около храм-паметника „Александър Невски“, се очаква да стартира след 2018 г. Всички те трябва да станат пешеходни зони и да оформят един „пръстен“, в който жителите и гостите на града да могат да се разхождат, необезпокоявани от автомобили.

Освен това главният архитект е уверен, че проблемът с трафика може да се реши с подобряване на веломрежата в столицата. „Моята задача, и тук срещам подкрепата на новия зам.-кмет по транспорта Евгени Крусев, е да създадем обвързаност на веломрежата. Ние не гоним създаване на много на брой велосипедни трасета, а по-скоро изграждане на гръбнак. Изграждането на велотрасето по бул. „Дондуков“ стартира тази година, а идеята е през моста „Чавдар“ да вържем направлението, което идва от изток по бул. „Владимир Вазов“, минава по моста „Чавдар“ през „Дондуков“, закачва се през Ларгото, после продължава по бул. „Тодор Александров“, обясни той пред Kmeta.bg. Така по думите му ще има един цялостен гръбнак изток-запад, който да даде възможност за развиване на напречните връзки. „Когато създадем една непрекъсната мрежа, хората постепенно ще започнат да я ползват“, допълва Здравков.

По думите му проблемите на публичната среда в София е, че градът в последните години е завзет от автомобилите. Според Здравков без да се предприемат мерки по демотивиране ползването на леки коли няма как градът да бъде освободен от возилата. „Традиционното място за срещи на хората - това са улиците. Нашето място не е в моловете, ние трябва отново да припознаем града и да се върнем към градската среда“, категоричен е главният архитект. И допълва: „Геел архитектс“ трябва да направят една моментна картина, диагноза на проблемите, защото опитът на един такъв световен авторитет е изключително важен и ще накара хората да повярват“.

Хенриет Вамберг и Лиза Мюлер от екипа на Геел в края на посещението си направиха презентация пред Столичния общински съвет за положителните и отрицателните страни в градската среда на София. Критиките им пък съвпаднаха точно с проблемите, които главният архитект е амбициран да реши, а именно за подобряване пешеходните и велопространства, запазване на сградите, паметници на културата, и трафикът.

Експертите обясниха, че София трябва да се възползва от множеството паметници, площади, красиви стари сгради, паркове и планински пейзаж, който градът има. Според тях пространствата около големите паметници като „Св. Александър Невски“ трябва да се оползотворят повече. Тенденцията, която забелязват, е че по-малките локални площади като „Гарибалди“ се използват повече от столичани, отколкото големите, които повече приличат на паркинг.

Районите покрай каналите на Перловската и Владайската река имат голям потенциал и могат да се превърнат в парк, отбелязват още чуждестранните експерти. Такъв проект вече има и в общината. „Изисква се много време за оправянето на града, на Копенхаген му трябваха 40 г., а и Рим не е бил построен за един ден“, коментира още Хенриет.

Столичният кмет Йорданка Фандъкова допълни, че анализът на външните експерти ще бъде представен в София от самия Ян Геел през есента. Световноизвестният архитект освен с големите мегаполиси е работил в Румъния, Русия и има опит с градове от Източна Европа.

Пред Kmeta.bg Хенриет Вамберг от екипа на специалиста разказа, че в Копенхаген например са развили такива инструменти, че да се установи какво се случва в града. Така е станало ясно как се използва той - колко са пешеходците и колко време прекарват в зоните, отредени за тях. Това пък им е помогнало да вземат необходимите решения за подобряване публичната среда. В Ню Йорк пък са помогнали световноизвестната улица „Бродуей“ да не бъде използвана само от автомобили, а и от пешеходци, които да прекарват повече време по завзетите обратно от автомобилите пространства.

„София е прекрасен град, с хубава конструкция, има множество паркове, площади, църкви и прекрасна планина, която не трябва да бъде скрита от високите сгради“, допълни експертът. Тя обясни, че София има проблем с трафика, но той не е толкова сериозен. По думите й трябва да се работи върху подобряване на пешеходните условия и свързаността на зоните за пешеходци. Също така да се подобри възможността за пресичане на улиците, както и други дребни елементи. „Много елементи могат да се подобрят, но като цяло структурата и организацията на града е много добра и дава възможност да се направи много“, каза още Хенриет.

Според нея може да се измисли балансирано решение, за да се справи София с трафика. Изграждането на по-добра пешеходна и колоездачна среда е част от него. Хенриет отбеляза, че градът вече е инвестирал в обществения транспорт, което е добро начало. „В бъдеще София трябва да приеме своите исторически и културни качества, да ги използва и да има повече от тях. Това обаче не означава да няма място за коли и паркинги“, категоричен е експертът от „Геел архитектс“. Вамберг отбеляза и новите моди в подобряването на публичната среда в градовете по света. По думите й велоалеите, обвързани в мрежа, продължават да са модерни навсякъде. Също така и временните проекти, изпробването на идеи, преди да се направи по-голяма инвестиция за промяна и подобряване на градската среда, са част от новите мерки, използвани от общините по света. Освен това илюстрирането на различния статус на улиците с боя също е доста модерно, както и преместването на обекти от градската среда, за да се отвори и облагороди пространство.

Кметът на София пък използва пристигането на специалистите, за да обяви, че предстои обсъждане на идеята за изграждане на зелена велоалея при реконструкцията на бул. „Патриарх Евтимий“, която ще се реализира през 2018 г.

„Позитивни сме, че София може да стане град за пешеходци, колелета и по-малко коли“, заяви Хенриет Вамберг от екипа на „Геел архитектс“. Според нея общината трябва да пробва различни похвати, докато разбере кой е най-подходящ за града и се справи с проблема.

Столицата става зелен оазис

„Визията ни за развитие е София да бъде зелен град. Подкрепят го всички, лесно е да се каже, но не и да се постигне. Затова поканихме едни от най-добрите“, заяви столичният кмет Йорданка Фандъкова започването на общата работа с „Геел архитектс“. Тя използва думите на Хенриет Вамберг, която определи София като къща, която трябва да се подреди. „Първо трябваше да я укрепим обаче, тя беше съсипана къща. Затова усилията ни бяха вложени в други аспекти. Време е обаче вече да положим всички усилия“, заяви столичният кмет.

Вамберг: „Св. Неделя“ е най-тъжната църква

„Св. Неделя“ е най-тъжната църква, която съм виждала - от едната й страна има трафик, а от другата - паркинг“, заяви Хенриет Вамберг. Тя обаче отбеляза, че никой друг град няма толкова уникална улица като пешеходния бул. „Витоша“, който в единия си край има църква, а в другия се вижда планината. Зоната обаче е и пример за това как публичното пространство е атакувано от частниците, които го завземат.