Стокхолм ще се отоплява от интернет търсачки

  • 09 май 2017, 19:01
  • Автор Мария Димитрова
  • СВЯТ

Medium %d0%a1%d1%82%d0%be%d0%ba%d1%85%d0%be%d0%bb%d0%bc

 

Стокхолм наскоро измисли изобретателно приложение на „отпадъчна топлина“, която се отделя при процесорната обработка на данните в интернет. Шведската столица започна инициативата „Парковете за данни на Стокхолм“, чиято визия е за изграждане на центрове за данни, при които топлината не се губи, а се използва. „В рамките на инициативата се предвижда центровете за данни да се захранват с възобновяема енергия, а топлината от тях да бъде продавана на топлофикационната компания Fortum Varme, която търси източници на биомаса или отпадъчна топлина, за да се осигурява отопление, без да гори изкопаеми горива“, обясняват шведите. Според тях наличието на топлофикационна система прави възможно Стокхолм да използва топлината от центровете за данни в голям мащаб.

Топлофикационната система на града вече е започнала работа с малки центрове за данни, а сайтът на инициативата „Парковете за данни на Стокхолм“ обещава тя да събере на едно място, подготви и предложи „всички необходими инфраструктурни елементи за дейностите на новоизграждащи се и промишлени центровете за данни“.

Някои центрове за данни и без друго работят с енергия от възобновяеми източници, но ако излишната им топлина може да се подава в топлофикационна система, то центровете за данни в Стокхолм могат да се окажат „нетни производители“ на енергия, тоест да са въглеродно позитивни. Един 10-мегаватов център може да намали CO2 емисиите с 8000 тона. Тъй като целта на столицата на Швеция е да бъде изцяло чиста от изкопаеми горива до 2040 г., то инициативата може да помогне много за изпълнението на тази задача.

 

Летящи автомобили хит в Монако

Летящи автомобили се превърнаха в хит в Монако. На френската Ривиера дефилираха два нови модела авиоколи по време на събитие, представящо „суперавтомобилите“. Холандска и словашка компания представиха проектите си по време на шоуто, предназначено за луксозни автомобили.

Базираната в Братислава Aeromobil е изработила „ново поколение“ летателен апарат. „Предприемаме резервации за доставки, очаквани през 2020 г., след като процесът по (регулаторно) одобрение бъде завършен“, заяви говорителят на словашката фирма Стефан Вадоски пред АФП, съобщи greentech.bg. Аеромобилът на словаците, дълъг шест метра и с размах от девет метра, е нормална четириколесна кола, която може да разгърне витлата си, за да се превърне в самолет, способен да вози двама пътници с круизна скорост от 260 км/ч на разстояние до 750 километра. Цената му е между 1,2 и 1,5 милиона евро, в зависимост от избраните варианти.

Холандският модел пък се нарича Pal-V Liberty и е рожба на Робърт Дингемансе, чиято компания се намира близо до Бреда в южната част на Холандия. Неговата кола-самолет е с дължина четири метра и доставките й ще започнат още през следващата година, след като официалните разрешителни бъдат осигурени. Компанията вече приема поръчки за превозното средство. Возилото ще струва между 299 000 и 499 000 евро. Холандската летяща кола е всъщност жирокоптер с три колела и прибиращ се ротор. Тя може да вози двама души с круизна скорост от 160 км/ч на разстояние 400-500 километра. Летящата кола е „една от най-безопасните летателни машини на планетата“, която може да лети „независимо от климатичните условия“, твърдят дизайнерите й.

Мераклиите да се возят в Aeromobil или Pal-V Liberty ще трябва да имат както свидетелство за правоуправление на МПС, така и квалификация за пилот.

 

Черните таксита в Лондон стават „зелени“

Емблематичните черни автомобили, които служат за таксита в Лондон, скоро ще станат зелени. Лондонската такси-компания (London Taxi Company – LTC) обяви старта на нов завод за електрически превозни средства, който е на стойност 300 млн. лири. Заводът се намира близо до Ковънтри. Електрическите таксита, които ще произвежда, ще започнат да се продават в английската столица преди края на тази година.

Новият завод е първият, специализиран в производството на електрически превозни средства. Той е и за серийно производство на автомобили в страната от повече от десетилетие насам. Очаква се да създаде повече от 1000 нови работни места, включително за 300 инженери и 30 стажанти.

Програма за грантово подпомагане на закупуването на таксита от новия вид ще бъде въведена в Лондон, обяви Грег Кларк, държавен секретар по бизнес, енергийните и промишлените стратегии, при откриването на завода. Грантовата схема ще е на стойност 50 млн. лири. Тя ще подпомага водачите на таксита с до 7500 лири от цената на нова кола. Други 14 млн. лири финансиране ще бъдат осигурени за изграждане на мрежа от зарядни станции за зареждане на електромобилите.

Правителството обяви през есента, че дава 290 млн. лири за подпомагане на нисковъглеродните превозни средства. Безвъзмездната помощ е на разположение за всички лицензирани таксиметрови шофьори, закупуващи нови, ултра-нискоемисийни коли за каране като такси.

„За да постигнем нашите нисковъглеродни цели, ние се нуждаем от електрически превозни средства“, каза Кларк. „След един век, в който двигателят с вътрешно горене бе господар по пътищата, сега трябва да убедим потребителите, че преминаването към електрически двигатели и други видове превозни средства с ниски емисии е както желано, така и постижимо. Електрическите превозни средства трябва да се разглеждат като надеждна възможност за масов превоз и аз не мога да се сетя за по-добра демонстрация на потенциала на технологията от черните таксита на Лондон“, допълни още държавеният секретар по бизнес, енергийните и промишлените стратегии.

Солени“ глоби за дребни боклуци край Темза

В Англия пешеходци и шофьори, хванати да хвърлят дребни боклуци на произволни места, ще бъдат глобявани солено като част от нов набор от мерки за борба с отпадъците, обявени от правителството. Кабинетът разработи първата си „Стратегия за боклука в Англия“ с цел да намали разходите за управление на отпадъците, които възлизат на 800 млн. лири годишно. Най-сериозните замърсители ще бъдат глобявани с по 150 лири. Собствениците на автомобили ще бъдат наказвани за изхвърляне на боклуци от колите, дори ако се докаже, че действието е извършено не от шофьора, а от някой от пътниците.

 

Само 20 000 места за Фестивала на швейцарското вино

Град Вьове ще е домакин на най-стария и голям фестивал на виното в Швейцария, който се провежда веднъж на всеки 20 години.

Миналия месец комитетът на Fӛte des Vignerons представи проектите за основната зала на Place du Marchе, в която ще има 20 000 места за зрители, с 4000 повече от предишните издания на историческия фестивал. Въпреки че арената настанява още по-голяма аудитория за спектакъла, целта на организаторите е максимално да доближат зрителите до действието, като поставят големи екрани.

Залата ще бъде построена за четири месеца от началото на 2019 г. и ще бъде подготвена за шестседмичен репетиционен период през май, преди фестивалът да започне на 20 юли и да продължи до 11 август.

Fеte des Vignerons се е зародил още през XVII век, когато селскостопанската асоциация „Братството на винопроизводителите“ провежда ежегоден конкурс във Вьове, който се намира в подножието на един от най-старите винарски райони в Швейцария. С времето той се развива и през 1797 г. се превръща в първия винен фестивал в страната. Празникът има за цел да отпразнува лозарството, да насърчава лозарите да усъвършенстват техниките си и да награди най-добрите сред тях.

Поради политически безредици в кантона на Во, едва 22 години по-късно се провежда следващият фестивал. Оттогава започва традицията „Празникът на швейцарското вино“ да се състои веднъж на 20 години.

През декември миналата година той бе включен в списъка на ЮНЕСКО за нематериално наследство. Тогава ЮНЕСКО заяви, че фестивалът е „част от живите традиции на Вьове“ и че „укрепва духа на общността, насърчава художествения живот и стимулира знанията на лозарите“.