Зелена вълна за електромобилите

  • 07 февруари 2017, 08:15
  • Автор Анита Чолакова, Александра Петрова, Жулиета Цветкова, Николай Сълова
  • ТЕХНОЛОГИИ

Medium 618x346

Електромобилите станаха най-новите придобивки на редица общини. Щадящите околната среда возила се радват на все по-голяма популярност, а у нас кметствата ще дадат пример на гражданите. Автомобилите, задвижвани от ток, не произвеждат вредни емисии и предлагат изминаването на пробег за много по-ниска цена, отколкото старите им конвенционални събратя. И в повечето общини в България именно кметствата стават пионери в подкарването на возила на ток.

Покупката на електромобили за общините стана възможна и благодарение на Националния доверителен екофонд. Идеята на Министерството на околната среда и водите е част от цената на возилата да се покрива от фонда. И така да направи закупуването на щадящите околната среда автомобили по-привлекателна за кметовете.

Общият ресурс, с който тръгна програмата, е 1 милион лева. Фондът отпуска по 20 000 лева за покупката на електрически автомобил и по 10 000 лева за закупуване на плъг-ин хибридно превозно средство.

Сред одобрените бенефициенти, освен общините, бяха и три министерства - МОСВ, Министерство на икономиката, Министерство на труда и социалната политика, както и Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“.

Една от общините, които вече се възползва от финансовия стимул, е Бургас. Крайморският град обогати своя автопарк с два модерни електромобила. Превозните средства бяха доставени в края на месец януари. Те са марка КИА, произведени в Южна Корея. Една от колите ще се ползва от екоинспекторите в общината, а вторият отива в общинска полиция.

„Това са и общинските структури, чиито служители са всеки ден на улицата и извършват най-голям пробег с автомобил“, коментират от черноморската община пред Kmeta.bg.

Превозните средства ще осигуряват по-голяма мобилност на експертите от двете дирекции при проверка на постъпили сигнали и извършването на контролна дейност.

За да стимулират и гражданите да преминат към по-безвредните за околната среда возила, кметът Димитър Николов смята да увеличи и станциите за зареждане.

Друга община, която успя да се възползва от програмата, е Смолян. Точно в края на миналата година кметството се сдоби с чисто нов електромобил с марка Nissan. Предназначен е за общинските служители и за къси разстояния, тъй като на територията на града няма станция за бързо зареждане. На практика местната управа е първият собственик на чист електрически автомобил в цялата област. Но пък в местния КАТ вече са регистрирани хибриди – с бензинов и електрически двигател.

„Най-важното му предимство е, че няма никакви вредни емисии. Другото му предимство е, че е много икономичен. Договорът за него е сключен в края на миналата година. Автомобилът ще се ползва за Смолян и общината, защото не е подходящ за дълъг път“, обясни Румен Романов – главен експерт в дирекция „Икономическо развитие, туризъм, проекти, програми“.

Община Стара Загора също може да се похвали със свой електромобил, но общинарите все още не са му се порадвали, тъй като возилото все още не е доставено.

В някои от местните управи все още обаче са скептични към новата технология. Така например в Мъглиж не смятат, че електромобил ще върши работа на общината, каза пред Kmeta.bg зам.-кметът Душо Гавазов.

Други общини пък имат желание, но не успяха да закупят електромобили засега. Такъв е случаят във Варна, където общината искаше да обнови автопарка си с три возила на ток. Те щяха да се ползват за контролна дейност в Морската градина. Кметството обаче не успя да си намери доставчик.

Обществената поръчка за доставка на електромобилите бе обявена в края на септември, но е прекратена с решение от края на ноември. Причината е, че само една фирма е проявила желание да достави возилата, но е предложила близо 145 000 лв. при максимално допустима стойност 100 000 лв. без ДДС. Заради несъответствието тя е отстранена от участие, но тъй като друг кандидат няма, процедурата е прекратена.

Десетина са електромобилите, които се ползват във Варна от фирми и частни лица, смятат от Българската асоциация „Електрически превозни средства“. Сред тях са две возила, които се движат по крайбрежната алея. Те са закупени от концесионера на градските плажове „Лазурен бряг 91“. До момента в града са открити две станции за зареждане на елетромобили.

По подобен начин без оферти се оказа и община Баните.

 

Екоминистър даде пример

Министърът на околната среда и водите в кабинета „Борисов“ 2 Ивелина Василева стана един от първите висши държавници, които дадоха пример и замениха конвенционалните замърсяващи автомобили с електромобил с нулево ниво на вредни емисии.

Модерното возило може да измине с едно зареждане между 180 и 200 км в града. Елмоторът е с мощност от 110 конски сили. Има система за използване на кинетичната енергия, която зарежда батерията при спускане по инерция или спиране. Иначе в бърз режим на зарядна станция „пълненето“ на акумулаторите става за около 35 минути. От обикновен контакт за 3 часа може да се зареди достатъчно за движение в града.

С електромобил се придвижваше до работа и първият министър на труда и социалната политика в кабинета на Бойко Борисов Ивайло Калфин.

 

София чисти въздуха с безплатен транспорт

Спират возилата без катализатор, кампания зове да забравим дървата и въглищата

езплатен градски транспорт и ограничения за движението на автомобили в най-натоварените зони на София при прогнозни данни за трайно превишаване на нормите на фините прахови частици. Това е само една от мерките за справяне с мръсния въздух в града, който Столична община ще представи, съобщи кметът Йорданка Фандъкова.

Тя обещава още контролът на техническите прегледи на автомобили да бъде по-строг, а колите, които са без катализатор и с нива на замърсяване над допустимите, ще бъдат спирани от движение.

„Предлагаме законодателна промяна, която да позволи поставянето на стикер, който обозначава екологичния клас върху всеки автомобил, който се движи на територията на Столична община. Целта на промяната е да даде възможност за допълнителен контрол от Пътна полиция и Столична община“, обяснява още Фандъкова.

Ще бъде въведена и система за ранно предупреждение на гражданите при прогнозни високи нива на фините прахови частици, което да позволи предприемането на навременни мерки. Предвиждаме и създаване на местна система за мониторинг на въздуха, допълни тя.

В столицата ще бъде направен екологичен мониторинг, който да отчита локалните източници на замърсяване и фокусирани действия към тях.

Общината ще проведе и информационни кампании за вредното влияние върху качеството на въздуха при отопление с твърдо и течно гориво и насърчаване на гражданите да преминат към алтернативни горива.

„Увеличаваме честотата на миенето на основните улици и булеварди и включване на повече квартални улици. Продължаваме да залесяваме и да създаваме нови зелени площи около натоварените булеварди, както и ежегодно да залесяваме ерозирали и замърсени терени извън урбанизираната територия“, каза още тя.



 

Автобуси на ток возят във Враца и столицата

Втори месец чешки електробус обикаля врачанските улици. Модерното превозно средство обслужва няколко линии на градския транспорт в града, но към момента от общинската управа няма индикация за закупуването му. Причината – високата цена и тежкото състояние на дружеството „Тролейбусен транспорт“.

За врачани чешкият електробус е като истинско бижу на фона на амортизиралите тролейбуси, които се лакатушкат няколко десетилетия в града. Превозното средство, което с едно зареждане на батерията изминава между 180 и 200 км, ще остане в областния град до април, след което от фирмата доставчик ще си го приберат обратно. Тест на електробус се провежда и в София. Модерното возило се движи по линия 84 между летище „София“ и пл. „Орлов мост“. Електробусът ще остане у нас до края на май месец. Преди да дойде в столицата ни, той е бил на тестове в Париж. Електробусът е от изцяло електрически батериен тип, изминава около 250 км до следващо зареждане и идва у нас със зарядна станция, която вече е монтирана в гаража.

Във Велико Търново също скоро може да се обзаведат с модерни автобуси на ток. Кметът Даниел Панов обеща спрените 9 тролея да бъдат заменени с електробуси, като покупката ще бъде финансирана от европейските фондове.