75% от българите са сигурни в мобилните приложения за плащания

  • 17 октомври 2019, 17:12
  • Автор Дарина Михалева
  • КИБЕРСИГУРНОСТ

Medium vanya manova mastercard bulgaria  2

Годишният доклад на Mastercard - Masterindex, дава нова информация за възприятията на българите към разплащателните методи, банковите услуги, както и честотата на използването им. Проучването тази година показва, че почти всеки българин в страната притежава дебитна карта (98%), докато процентът на притежаващи кредитна е 40. Притежателите на дебитни карти в България са повече в сравнение с тези в съседните ни Северна Македония и Сърбия, където са съответно 94% и 79%. Близо половината от запитаните проявяват интерес към незабавните трансфери и P2P разплащанията, съответно 51% и 44%, като основна причина за това са бързината и удобството, които осигуряват.  Биометрията, като метод за автентикация на плащанията, е предпочитан метод сред потребителите, които плащат с телефона си –

43% предпочитат да въвеждат биометрични данни

Що се отнася до честота на използване, у нас дебитните карти се използват най-често – 39% плащат с тях ежедневно, докато 32% използват кредитни карти до два пъти в месеца.

За най-ценена характеристика при избора на карта потребителите посочват безопасността, която гарантира при плащания (посочена от 44% от запитаните), последвана от улесненото използване и удобството при разплащанията (28%). Картодържателите откриват удобство от използването на дебитна карта за разплащане в хранителни магазини (65%), онлайн пазаруване и резервации (43%) и за плащане на сметки и пазаруване на дрехи (33%). Кредитните карти са предпочитани на първо място, когато става въпрос за онлайн пазаруване и правене на резервации (за 50% от проучените), последвани от пазаруване на храна и дрехи, съответно с 47% и 42%.

Относно безконтактните плащания, проучването сочи, че 58% от

потребителите се чувстват комфортно, когато плащат безконтактно

без въвеждане на ПИН код за суми до 50 лв. –  вследствие на което Mastercard увеличи лимита за безконтактни плащания без ПИН код от 25 на 50 лв. през април тази година. Тогава компанията заяви, че новият лимит е по-добре адаптиран към финансовите нужди на потребителите и допълнително показва зрелостта на българския пазар за тази стъпка. Основният мотив за използване на безконтактни карти вместо кеш е удобството им (65% от запитаните го посочват като определящо). 

Годишният доклад на Mastercard хвърля светлина върху възприятията на българите относно използването на разплащателни карти у нас и в чужбина. Проучването е проведено сред 1000 български граждани в 28 града. Направени са заключения по въпроси, които се отнасят до предпочитанията на хората за вида на разплащателните карти, отношението им към плащането с карти в чужбина, както и нивото на доверие в безопасността на плащането с карти.

Няколко месеца по-рано компанията изнесе данни и за нивото на дигитализация у нас. Проучването, направено в 13 държави от Централна и Източна Европа, сравнява резултати от подобно проучване през 2016-а и показва значителен ръст в употребата на дигитални услуги за ежедневна употреба. 58% от потребителите плащат сметките си дигитално, което ни нарежда сред лидерите по този показател, като средното ниво в ЦИЕ е 50%. Същото се наблюдава и за повечето платежни дигитални услуги, като плащане чрез мобилни портфейли – 24%, при средно 19% в ЦИЕ.

„Ставаме свидетели на непрекъснатото разрастване на безконтактната мрежа в страната. България продължава да бъде сред лидерите в Централна и Източна Европа в имплементирането на най-новите технологии, като показателни за тази тенденция са данните от проучването Masterindex 2019. Доверието в мобилните разплащания се повишава, а това позволява да развиваме и нови технологии, като плащане чрез биометрични данни, които осигуряват и по-голямо удобство, и бързина за потребителите. Всичко това говори за една зрелост, която постига пазара през последните години,“ коментира Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово.

Различните проучвания показват, че потребителите в България изискват още повече дигитални иновации в сферата на здравеопазването, образованието и обществения транспорт. Mastercard вече прави първите стъпки в дигитализацията в училищата, като през последните 2 години направи възможно създаването и внедряването на първата цифрова училищна система за хранене в България. Иновациите в града и неговото развитие също се насърчават от компанията.