ЧЕЗ Разпределение модернизира над половината критична инфраструктура на София

  • 20 декември 2019, 17:12
  • Автор Дарина Михалева
  • ИНВЕСТИЦИИ

Medium %d0%a7%d0%95%d0%97    %d0%95%d0%9b%d0%95%d0%9a%d0%a2%d0%a0%d0%9e%d0%9f%d0%9e%d0%94%d0%a1%d0%a2%d0%90%d0%9d%d0%a6%d0%98%d0%af   %d0%a4%d0%95%d0%a1%d0%a2%d0%98%d0%92%d0%90%d0%9b%d0%9d%d0%90   %d0%a1%d0%9d %d0%9a%d0%a0%d0%a1%d0%92%d0%a0%d0%90%d0%9a%d0%9e%d0%92  42

От стъпването си на българския пазар ЧЕЗ Разпределение България подмени над половината кабели и модернизира 50% от подстанциите, които са част от критичната инфраструктура, захранваща с електроенергия столицата. В края на ноември дружеството завърши най-мащабните си проекти за 2019 г., които са на обща стойност 6,3 млн. лева - подмяната на кабел 110 kV „Зенит“ и реконструкцията на подстанция „Фестивална“. Подстанцията осигурява електрозахранването на 40 000 домакинства, фирми и институции в централната градска част на София, кварталите Младост 1 и 2, Дружба 1 и 2, Горубляне, Полигона, както и потребителите в промишлената зона Гара Искър и района на 7-ми километър. В рамките на нейната реконструкция бяха модернизирани разпределителните уредби средно напрежение и бяха монтирани нови съоръжения и оборудване.

Подмяната на поредния кабел 110 kV, който е част от критичната инфраструктура, се изпълни в район Подуяне в столицата. Подменени бяха 2200 метра кабел в силно урбанизирана територия. В проекта бяха вложени 2,9 млн. лева. Кабелът захранва 96 000 домакинства и фирми в 7 столични района – Слатина, Подуяне, Средец, Оборище, Изгрев, Младост и Искър. В рамките на проекта дружеството извърши и частична реконструкция на двете подстанции, между които е разположен кабелът. Реконструкцията позволява автоматизиране на управлението на мрежата.

Подстанция „Фестивална“ и кабел 110 kV „Зенит“ са част от критичната електроенергийна инфраструктура на столицата и проектите по тяхната реконструкция, модернизация и обновяване ще доведат до много по-висока сигурност на електрозахранването в 18 столични квартала и ще осигурят възможност за присъединяване на нови клиенти в източните райони на София.

Голяма част от енергийните съоръжения в София са проектирани и въвеждани в експлоатация през 70-те и 80-те години на миналия век. Те са с експлоатационен срок средно 30 години и са морално и физически остарели. За тяхното обновяване ЧЕЗ Разпределение разработи и прилага мащабна програма, която изисква да бъдат инвестирани 130 милиона лева.

Програмата започна да се реализира през 2011 г. с подмяната на кабел „Редута“. Последва полагането на нов 110-киливолтов кабел „Левски“, осигуряващ електрозахранването на идеалния център на града. През 2013 г. бе извършена най-мащабната реконструкция на електроразпределителната мрежа в София през последните 30 години - модернизацията на две подстанции - „Средец“ и „Хиподрума“, и изграждане на нова 110-киловолтова, суха, кабелна линия „Гешов“, която свързва модернизираните подстанции. Проектът, на стойност 8 млн. лева, осигури първата напречна връзка в електроенергийната инфраструктура на София. През 2016 г. бяха подменени и 2.2 км от кабел 110 kV „Захарна фабрика“, който през 2016 г. осигури по-надеждна услуга в Люлин,  Надежда, Илинден, Красна поляна, Възраждане, Сердика и Връбница. През 2017 г. ЧЕЗ Разпределение положи 3.09 км нов алуминиев кабел „Енос“, който повиши сигурността на електрозахранването на други 9 столични района. Това включва както домакинства, така и държавни институции, болници, производствени и офис сгради, трамвайната и тролейбусната мрежа на градския транспорт. Инвестицията бе в размер на 3,2 млн. лв.

Програмата на ЧЕЗ Разпределение продължи с подмяната през миналата година на 110 kV кабел „Драгалевци“  и реконструкцията на подстанция „Витоша“. С инвестицията от 6.3 млн. лв. в двата обекта компанията предостави по-сигурно електрозахранване за над 40 000 клиенти от 9 столични района.

„Целта ни е всяка година да реализираме по един мащабен проект от критичната инфраструктура на София. След приключване на програмата ще имаме модерно електрозахранване, каквото отговаря на нуждите на една съвременна европейска столица. За 2020 г. предвиждаме подмяната на пореден кабел 110 kV - „Дондуков“, каза Цветомир Ралчев, директор „Стратегическо планиране и развитие на мрежата“ в ЧЕЗ Разпределение България.

„Моята електронна фактура помага“ продължава и през 2020 г.

Броят на клиентите с регистрация за електронна фактура към 31.12.2019 г. ще определи в кой град ще се реализира следващият проект

„Моята електронна фактура помага“ е кампания на „ЧЕЗ Електро България“ АД за популяризиране на екологичните и социалните ползи от използването на съвременния начин за получаване на месечни сметки.

Продължава да расте броят на клиентите, които предпочитат да получават сметките си по електронен път. Всеки четвърти клиент на „ЧЕЗ Електро България“ АД вече е оценил удобството, сигурността и екологичните ползи на електронната фактура. До момента отказалите се от хартиения носител на сметката за електроенергия са над 444 000. Със своя избор те успяха да спасят от изсичане над 10 500 дървета и да намалят използването на хартия с близо 11 милиона листа годишно, с което всяка година спестяват 227 мегаватчаса електроенергия, необходима за производството им.

„ЧЕЗ Електро България“ АД инвестира спестените от печат на хартиени фактури средства в значими социални и еко проекти. По време на „Моята електронна фактура помага“ дружеството ежегодно ще реализира проекти и инициативи, свързани с грижата за природата и облагородяване на градската среда.

Първият плакет за специален принос към каузата на кампанията „Моята електронна фактура помага“ вече е в Благоевград – градът с най-висок брой клиенти на „ЧЕЗ Електро България“ АД след столицата, които използват електронна фактура – над 35 хиляди. Затова и заключителната част на кампанията за 2019 г. бе отбелязана там с откриването на нова детска площадка, изградена с финансовата подкрепа на ЧЕЗ Електро.

През миналата година „ЧЕЗ Електро България“ АД инвестира в залесяването на опожарена гора около София. Подкрепата, която получава от своите клиенти в цяла Западна България, ангажира Дружеството с това да продължи да осъществява подобни инициативи и в други градове.

Инициативите от кампанията „Моята електронна фактура помага“ продължават и през 2020 г. Следващото населено място, в което ще се реализира поредният проект от кампанията, ще бъде това с най-голям брой клиенти на „ЧЕЗ Електро България“ с регистрация за електронна фактура към 31.12.2019 г.

Електронната фактура е напълно безплатна услуга. След регистрацията клиентите могат да следят документите си както в електронния архив на сайта cez.bg, така и на посочения от тях имейл адрес. Електронната фактура гарантира защита на личните данни, спестява време и дава възможност за лесно и практично контролиране на разходите. Тя е валиден, електронно подписан данъчен документ, който е напълно идентичен с хартиената версия.

Включете се в „Моята електронна фактура помага“ - заявете своята електронна фактура, призовават от компанията. И допълват: „На Вас тя ще осигури удобство и сигурност, а на природата и градската среда – помощ и грижа. Помогнете на Вашия град да бъде следващият с нова площадка за игра, обновен парк, ново място за разходка на домашни любимци или нова фитнес площадка на открито!“.

Наляха 4 млн. лв. в автоматизирани съоръжения през 2019 г.

Близо 270 устройства ще ускоряват многократно реакцията на дружеството при нужда

ЧЕЗ Разпределение България инвестира 4 млн. лв. в монтирането на автоматизирани съоръжения по електроразпределителната мрежа през 2019 г. Компанията инсталира близо 270 устройства, които ще спомогнат за много по-бързата реакция на дружеството при възникване на евентуални аварии.

Автоматизираните съоръжения са няколко вида. Те сигнализират къде е аварията и това скъсява времето за нейното локализиране; показват къде има къси съединения и подават команда на електропровода или друг тип съоръжение да се изключи, за да се избегнат сериозни повреди. Някои от тях имат възможността сами да изключат електропровода и след това да го включат. Благодарение на устройствата, диспечерите са в състояние да насочват аварийните екипи с много по-голяма точност. Всичко това води до по-бързи реакции при аварии и съответно до по-кратко време, в което клиентите са без електрозахранване.

„Автоматизацията на мрежата води до редица облекчения. Пример в това отношение е автоматичното секциониране на електропроводите на  отделни зони, което дава възможност за отделяне на авариралия участък в рамките на няколко минути, като по този начин по-голямата част от клиентите, захранвани от него, остават незасегнати, докато повредите се отстраняват“, каза Васил Василев, директор „Експлоатация и поддържане“ в ЧЕЗ Разпределение България.

Автоматизираните устройства, които компанията монтира, са кабелни и въздушни сигнализатори, мощностни разединители и реклоузъри. Само за последните две години и половина инвестицията в този тип съоръжения възлиза на 11 млн. лв. Развивайки автоматизацията на електроразпределителната мрежа, ЧЕЗ Разпределение България стартира и модернизацията на възлови станции на територията, обслужвана от дружеството.

Компанията отпуска стипендии за професионалното образование

Сътрудничи си с фондация „Сирак“, помага на деца без родители

ЧЕЗ се включва като дарител към програмата „Нашето бъдеще“ на фондация „Сирак“. Дружеството ще предоставя едногодишни стипендии на сираци и полусираци от професионални гимназии с технически профил на територията на Западна България. Първият стипендиант е ученик от 11 клас в професионалната гимназия по механоелектротехника „Никола Вапцаров“, гр. София. Сертификатът за стипендията бе връчен от Карел Крал, регионален мениджър на ЧЕЗ за България, и Маргарита Матева-Йорданова, председател на фондация „Сирак“.

За стипендия на ЧЕЗ могат да кандидатстват ученици сираци или полусираци, редовно обучение, от професионалните гимназии на лицензионната територия на ЧЕЗ в Западна България в направление „електроенергетика“. Те трябва да имат общ успех от предходния срок, равен или по-висок от много добър 4,50. Подборът се извършва чрез оценка по документи от съвместна комисия между фондация „Сирак“ и ЧЕЗ. Стипендията е в размер на 1440 лв. за една календарна година.

„Радваме се, че в лицето на фондация „Сирак“ открихме партньор, заедно с когото да продължим да развиваме стипендиантската си програма и да помагаме на младите хора, избрали енергетиката за свое призвание, давайки по този начин своя принос за развитие на професионалното образование в България, което ние превърнахме в център на нашата политика за социална корпоративна отговорност“, каза Карел Крал, регионален мениджър на ЧЕЗ за България, при връчването на сертификата.

„Сърдечна благодарност на екипа на ЧЕЗ, с който работихме, и лично на г-н Карел Карл за сътрудничеството и присъединяването им към стипендиантската ни програма  „Нашето бъдеще“.

С  тази стипендия ние заедно казваме на нашите деца, загубили родители, че техните усилия за постигане на добро професионално образование и реализация са  изключително важни за нас и ние ги подкрепяме в тяхната амбиция да успеят“, каза Маргарита Матева-Йорданова, председател на фондация „Сирак“.

ЧЕЗ развива дългосрочна политика в подкрепа на професионалното образование в България. Част от тази политика е конкурсът „Стани стипендиант на ЧЕЗ“. Той стартира през 2012 г. и е насочен към ученици от 12 клас на професионалните технически гимназии на територията на Западна България. Освен стипендия, победителите в конкурса получават и възможността да кандидатстват с оценката от изпита във висши учебни заведения с технически профил на територията на Западна България, както и да започнат своя професионален път от Групата ЧЕЗ в България. През 2018 г. Дружеството разшири конкурса „Стани стипендиант на ЧЕЗ“, като включи в него и студенти от електротехнически специалности. Досега в състезанието са кандидатствали над 850 ученици и студенти, от които 54 са получили стипендии. 17 от тях работят в ЧЕЗ. Повече подробности за конкурса и правилата може да бъдат намерени на сайта: www.stipendiant.com.