Трябват ни инвеститори с добре платени работни места

  • 20 декември 2019, 16:19
  • Автор Антоанета Петева
  • ИНТЕРВЮ

Medium 06 %d0%97%d0%b4%d1%80%d0%b0%d0%b2%d0%ba%d0%be %d0%94%d0%b8%d0%bc%d0%b8%d1%82%d1%80%d0%be%d0%b2   %d0%bf%d0%be%d1%80%d1%82%d1%80%d0%b5%d1%82

Здравко Димитров е кмет на Пловдив от ноември 2019 г. Роден е на 22 май 1963 г. в Пловдив. Завършва Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ като бакалавър по спортна педагогика, през 2002 г. защитава магистратура по психология в ПУ, през 2011 г. защитава магистратура по публична администрация в ПУ. Магистър по финансов мениджмънт в Стопанска академия „Д. А. Ценов“ – гр. Свищов. Като дете тренира лека атлетика, но по-късно се насочва към баскетбола. В периода 1981– 1991 г. е състезател на ССК Академик Пловдив и ЦСКА. Участвал е в националния отбор по баскетбол, носител на международни и национални награди. От 1994-а до 2007 г. е президент на Баскетболен клуб „Академик“ – Пловдив. Член е на УС на БФБ и УС на ЛЗД „Сокол“ – Пловдив. Бил е депутат и областен управител на Пловдив.

- Г-н Димитров, какво наследство заварихте в общината? Ще се вдигат ли догодина местните данъци за пловдивчани и кои?

- Има натрупани много проблеми, които ние наследяваме, но ги решаваме. В момента подготвяме бюджета за догодина и вече е ясно, че ще завършим годината с дефицит. Има неизпълнение в приходната част с около 30 милиона лева. Започнати са редица големи проекти, за които няма осигурено финансиране или съфинансиране. Но аз и моят екип имаме сериозната амбиция да намерим най-добрите решения за града. Именно затова се ограничихме с вдигането на местните данъци и такси – единствено се вдига данък смет от 1,5 на 1,8 промила заради промени в националното законодателство и защото заварваме подписан 5-годишен договор за сметосъбиране. Той е сключен в последните месеци на предишната кметска управа и цените на услугите в него са завишени с 25% спрямо предишния.

Няма да има и промяна за данък сгради, но се предлага увеличение на данъка за прехвърляне на имот – от 2,5 % на 3%.

Повишение ще има и на туристическия данък. Ставките за стая в хотел с една звезда се увеличават от 20 на 40 стотинки, за две звезди става 60 стотинки, за три звезди – 80 стотинки, за четири звезди 1 лев и за пет звезди 1,2 лева.  Знаете, че Пловдив е една от най-предпочитаните туристически дестинации в Европа и ние искаме градът да продължи да се развива в тази посока. Събраните средства от този данък се използват единствено за подобряване на туристическата инфраструтура.

- Спряхте обществени поръчки за големи обекти  -  за  Водния цикъл и за транспортния подлез „Модър – Царевец“. Какво ще се случи с тези проекти?

- Те бяха прекратени с много сериозна мотивация и след извършени проверки. В  момента се подготвят нови обществени поръчки и по двата  проекта. Амбицията ни е те да бъдат рестартирани до края на годината. 

В проекта за Водния цикъл при преглед на документацията установено несъответствие между количествените сметки, заложени в документацията на поръчката, и тези, налични в работния проект. Предвид на това, както и с оглед обстоятелството, че дейностите по проекта се финансират със средства от ЕС, взехме решение за прекратяване на процедурата.

Също така спряхме и обществената поръчка за  проектиране и изграждане на транспортния възел „Модър - Царевец“, защото за този обект вече е направено проектиране и може да се върви направо към реализация. Не е необходимо да се прави нов търг за обекта на инженеринг. Този проект беше подготвен по моя инициатива още докато бях районен кмет. Документацията по него беше изчезнала, но за щастие се пази в НКЖИ и беше открита.

- Какви ще са приоритетите за общината през 2020 г.,  какво ще се строи в Пловдив?

- За нас подобряването на инфраструктурата е изключително важен приоритет, защото е пряко свързан с подобряване на трафика в града, който, заедно с битовото отопление, води до влошаване качеството на въздуха. По време на предизборната кампания гражданите основно настояваха да се реши проблемът със задръстванията, чистотата на въздуха, презастрояването и разширяване на зелената система.

Това е и акцентът в програмата за инфраструктура. Като основни проекти в нея на този мандат сме определили изграждането на пътната връзка „Модър-Царевец“, на нов мост над река Марица на бул. „Копривщица“, също така трябва да се довършат обекти на т. нар. „вътрешен ринг“, който да свърже кварталите помежду им, без да се налага трафикът да минава през центъра. Ще има връзка на „Южен“ с „Тракия“, на „Тракия“ със „Северен“, на „Западен“ с „Южен“ и чрез новия мост - на „Западен“ със „Северен“.

- А какво ще е бъдещето на Бетонния мост, който свързва най-големия квартал с центъра на Пловдив?

- Пътната връзка „Бетонен мост“ ще бъде запазена и в това ме увери изпълнителният директор на НКЖИ инж. Красимир Папукчийски по време на последната ни среща. Националната компания е възложител на проекта, който трябва да направи реконструкция на жп линията Пловдив – Бургас, за да стане скоростна, да се превърне в в жп магистрала, ако мога така образно да обясня. С г-н Папукчийски се разбрахме, че ще се търси инженерно решение при техническото проектиране на пробива на Централна гара. Целта е да се синхронизират проектите за пробива под гарата, транспортните връзки с новия пробив на ул. „Кукуш“ и бул. „Васил Априлов“ и с транспортния възел „Модър-Царевец“. Той обясни, че след като бъде готов проектът на целия ареал, ще има широко обществено обсъждане, за което настояват пловдивчани.

Надявам се, че въпреки спекулациите по темата, пътната връзка ще бъде запазена, защото това е най-бърза връзка на жителите на район „Южен“ с центъра на града.

- Предишното управление на града така и не успя да завърши Зоопарка в града. Вие ще успеете ли?

- Със сигурност ще го открием, след няколко неуспешни опита досега. Вече съм провел разговор с изпълнителя, издирваме надзорната фирма, която по предварителна информация иска да се откаже, предстои да изберем нова. Още в началото на следващата година ще извършим проверка на обекта и неговото състояние, защото той е замразен вече трета година. Веднага след това изпълнителят ще започне работата по довършване на проекта.

- Защо не действат двете системи по Транспортния проект - информационната и тази за електронното таксуване, за които са платени близо 20 млн. лева?

- След проверките, които бяха извършени по мое разпореждане,  се установи, че до голяма степен  неработещата електронна система се дължи на липсата на комуникация между фирмата и служителите на общинското предприятие „Организация и контрол на транспорта“.

Също така има нерешени технически проблеми и системата не работи.  По договора  с испанската фирма „Индра“  остава една година до изтичане на гаранционния срок, затова сме си поставили две цели. Първата е с  техническия екип на „Индра“ да се опитаме да я въведем в експлоатация, втората е да обследваме юридически ситуацията и да си търсим законовите  правомощия за неустойките от тази фирма.

Чрез посланика на Испания още  през ноември изпратихме писмо до ръководството на „Индра“ с покана за среща след Нова година, за да заявим всички наши констатации и претенции, а също така да изискаме  от фирмата  изпълнение на поетите ангажименти.

- Пловдив е център на най-бързо развиващия се икономически район в България. Само добрите заплати ли привличат хората в града?

- Това е голямото предизвикателство на нашия мандат – да решим проблемите, които се пораждат от бързото икономическо разрастване на региона. През последните години населението на Пловдив расте, но не защото се повишава раждаемостта, а защото много хора от други общини и области идват да живеят тук. Една от причините е, че намират по-добре платена работа в града и индустриалните зони, които бяха създадени в съседните общини. Тези хора работят в зоните, но предпочитат да живеят в Пловдив, тук да учат децата им, тук да се лекуват, а това натоварва неимоверно всички системи на града.

От това следват сериозни проблеми с трафика, с презастрояването, чистотата на въздуха. Затова, както коментирахме вече, залагаме на сериозна програма за подобряване на инфраструктурата, която цели разтоварване на трафика, завършване на водния цикъл, изграждане на тръбопровод, който да снабдява града с чиста питейна вода от язовир „Въча“, изграждане на нови училища и детски градини.

Но най-важното е да направим, така, че да привличаме в града инвестиции, които гарантират по-добре платени работни места с фокус върху младите хора.

- Градът привлича все повече хора от страната, които намират препитание в предприятията, които работят в общината. Има ли недостиг на кадри и в кои сфери?

- Нямаме проблем с кадрите, но имаме нужда от хора със средно специално образование и технически умения, IT инженери. А и там са и добрите заплати. Имаме известен недостиг на шофьори.

В нашите разговори с работодателите все повече говорим за споделяне на отговорности. Те са готови да дават по-високи заплати и да се включат в програмите за дуалното образование. Има центрове за обучение за квалификация и преквалификация. Все повече ще има нужда от технически кадри и затова е необходимо да се засили ролята на професионалните гимназии и то в частта за дуално обучение. Само тази година сме сформирали 10 дуални паралелки – има засилен интерес.

- България и Пловдив се разминаха с възможността автомобилният гигант „Фолксваген“ да направи завод край града. Вашият прочит – защо това се случи?

- Преговорите все още не са приключили. Но шансът компанията да стъпи в България не е много голям. Ползите са, че преговорният екип натрупа опит. Пловдив обаче е готов да приеме толкова голям инвеститор в бъдеще, защото и сега е най-големият индустриален център. В областта има над 75 хиляди души заети в производството. С тази цифра изпреварваме дори София. В същото време градът се задъхва. Затова започнах разговори със собствениците на индустриалните зони около тях да започне да се развива обществена инфраструктура - жилищни комплекси, детски градини и училища. Защото градът не може да се разраства до безкрай. Знаете, общината ни е от табела до табела и трябва да се работи в посока за обединение със съседните общини. Пловдив вече е излязъл от тесните си административни рамки по един съвсем естествен начин.  Ние трябва да управляваме този процес и да помагаме на съседните общини да се развиват, защото ние сме едно цяло.

- Градът бе сред първите, създали безплатни Wi-Fi зони по програмата на еврокомисар Мария Габриел WiFi4EU. В кои зони са изградени и възползват ли се жителите и гостите на града от тях?

- Създадени са три зони – пл. „Кочо Честеменски“, „Дондуковата градина“ и парковото пространство на кръстовището на бул. „Руски“ и „Шести септември“. Те са проект с Виваком, който реализирахме тази година и до момента не е имало проблем с услугата. Интернетът е високоскоростен и с много добър сигнал. Туристите на града го използват много интензивно, както и младите хора и учениците.

- Районът около Бунарджика беше ремонтиран, създадоха се детски площадки, фонтани, на които вандали откраднаха дюзите за броени дни. Наложи се спешно изграждане на видеонаблюдение в района. Подобри ли се сигурността в района?

- Камерите са важен елемент от системата за контрол и превенция. 30 вече работят и непрекъснато се следят от Центъра за наблюдение и ако се забележи проблем, веднага се изпращат патрулни коли. Има планове да се разшири обхватът към Мемориалния комплекс на върха, както и в ниските паркови зони с още 30 камери.

- Какво ще пожелаете на съгражданите си и на кметската администрация за 2020 г.?

- Искам да пожелая здраве и щастие. Много прекрасни мигове с най-близките хора. Нека да повярваме в доброто и да му даваме път в общуването. Да се обединим в името на Пловдив и да живеем с любов в сърцата си!