Млади умни хора има в София, бизнесът търси тях

  • 17 февруари 2020, 17:39
  • Автор Антоанета Петева
  • ПОД ЛУПА

Medium kmeta4

Стефан Марков е общински съветник в София от групата на ГЕРБ/СДС. Той е зам.-председател на постоянната комисия по бюджет и финанси в Столичния общински съвет, член е и на комисиите по устройство на територията и по икономика. Роден е на 4 август 1990 г. Завършил е Софийския университет „Св. Климент Охридски“, специалност „Социални дейности“ – бакалавър, както и Университета за национално и световно стопанство, специалност „Енергиен бизнес“ – магистър. Той е от младите и дейни хора в общинския съвет на София. Избран е за съветник на изборите през 2015 г. и 2019 г.

- Г-н Марков, как стои София на картата на инвестициите и на картата на нужните кадри за пазара на труда през 2020 г.?

- София е град на възможностите, а младите хора, професионалистите са тези, които знаят това, избират да продължат да живеят в него или да дойдат тук. Бизнесът пък търси точно такива хора – квалифицирани, образовани, креативни. Наред с останалите възможности на София като например град на сигурност и финансова стабилност, на добро местоположение и транспортна логистика, това прави столицата ни изключително привлекателно място за инвестиции.  София все по-често се появява в международни класации по отношение на заетост, инфраструктурна обезпеченост, качество на живот, добро образование, успешен бизнес и ръст на туристите. Казах за финансовата стабилност, но искам да напомня, че през  миналата година международната рейтингова агенция Standard and Poor’s за поредна година повиши инвестиционния кредит на София, този път на BBB положителна перспектива. София е привлякла 12.4 млрд. евро преки чуждестранни инвестиции с натрупване, или половината от всички преки чуждестранни инвестиции в България. Това са последните данни от края на 2018 г.  Бих искал да обърна внимание и на още един факт. София се стреми да привлича и насърчава проекти в сферата на развойната дейност, биотехнологиите, креативните индустрии, производството и технологиите за устойчиво градско развитие.  Но най-важният актив са хората.

-  Каква е средната заплата в града и какви са тенденциите – за разширяване на производствата на компании и наемане на нови служители или за стъпване на нови инвеститори? Как се отразяват на града близките Елин Пелин, Божурище, Костинброд например, където има много предприятия и складови бази, както и работещи и от София хора в тях? 

- Според официалната статистика средното брутно месечно възнаграждение в София е било 1582 лв. Данните са от края на 2018 г. Знаете, че водеща по възнаграждения е сферата на ИТ технологиите. През последните 1-2 години наблюдаваме и разширяване на производствата на компании и стъпване на нови инвеститори. Установени компании в София и района инвестираха милиони, а някои и десетки милиони за увеличаване на производствата си, изграждането на нови площи и откриването на нови работни места както в сферата на услугите, така и в сферата на преработващата промишленост. Някои от по-популярните имена сред фирмите, навлезли на пазара през последните 2 години, са Световната банка, Discovery Life Sciences, Facebook, BiC, Coursera и Takeaway.com. Индустриалните зони в близост до София осигуряват баланс в района. Както може би знаете, делът на преработващата промишленост в Столична община е само около 10%. Зоните в непосредствена близост до столицата предлагат на столичани повече възможности в тази индустрия и диверсифицират икономиката в района, което я прави по-устойчива на глобалните промени.

През следващите години се очаква бързи темпове на развитие в браншове като индустрията, разработката на софтуер, креативния сектор и бизнес услугите.

- Предвидените средства за инвестиции в инфраструктурни проекти в бюджета за  2020 г. на София са с близо 160 млн. лева по-малко в сравнение с 2019 г. (25% по-малко). На какво се дължи това и кои ще са големите проекти през тази година?

- Причината за това намаление е, че  има по-малко европейско финансиране за метрото, чието строителство тази година приключва. През настоящата бюджетна година средствата за инвестиции и капиталови разходи са 475 млн. лв., от които 261 млн. лв. са европейски проекти. С 50 млн. лева повече от миналата година са парите, които ще бъдат вложени в транспортна инфраструктура, включително и малките квартални улици и тротоари.

По-големите инфраструктурни обекти, които са планирани през 2020 г., са разширение на бул. „Филип Кутев“ и изграждане на участък от бул. „Тодор Каблешков“ – ключови обекти за вътрешния ринг, с които ще успеем да намалим транзитния трафик. Ключов обект е пробивът на бул. „Петър Дертлиев“ към Софийския околовръстен път, както и изграждането на Източна тангента от бул. „Ботевградско шосе“ до ССТ. Това са много важни обекти, тъй като те са пряко свързани с разтоварването и намаляването на трафика.  А това означава по-добра среда и качество на живот за всеки от нас и  по-чист въздух. В списъка на булевардите и улиците, на които предстои ремонт, са бул. „Първа българска армия“ в район „Сердика“, ул. „Кукуш“ и „Йосиф Щросмайер“ в „Илинден“, ул. „Николай Коперник“ и ул. „Атанас Узунов“ в „Слатина“, ул. „Народно хоро“ в „Овча купел“, бул. „Асен Йорданов“ и „Искърско шосе“ в район „Искър“,  довършване на рехабилитацията на бул. „България“, „Чепинско шосе“ и др.  Предвиден е и основният ремонт на трамвайната линия от Съдебната палата до Княжево с изграждане на нов линеен парк по бул. „Македония“. Продължава подмяната на превозните средства в обществения транспорт – очаква се закупуването на 38 трамвая, 30 тролея и 82 електробуса. И нещо много важно: 37,6 млн. лв. са директните капиталови инвестиции в екология  - озеленяване, рекултивация на стари депа, управление на отпадъците. Парковете, които ще продължим да възстановяваме, са довършване на Западен парк и изграждане на вход към район „Люлин“, Северен парк към ж.к. „Свобода“, парк  „Заимов“, парк „Дружба“ и реконструкция на градинката  „Св. Георги“. Освен това в момента кандидатстваме за безвъзмездни средства за възстановяване на нови зони от Борисовата градина, в това число Езерото с лилиите.

- Увеличава се данъкът върху старите замърсяващи коли, както и върху новите мощни автомобили, регистрирани в столицата. При каква част от автомобилите няма да има промяна на данъка и какъв % са те от другите с по-скъпи налози?

- Не се предвижда промяна при автомобилите до 99 к.с., както и при тези с екологичен клас Евро 5 и Евро 6. При повече от половината автомобили няма да има никаква разлика.

При останалите разликата е минимална в порядъка 3,7 до 20 лв., а при най-замърсяващите и мощни - до 40 лв.  Столичната община дава ясен знак, че не иска и няма да толерира замърсяващите автомобили. Разбира се, само с данъчната промяна няма да стане. Но тя е част от поредица от мерки в посоката, която сме избрали – град, който има волята и решенията за справяне със замърсяването на въздуха с ФПЧ.   Предстои и въвеждането на задължително измерване с газ-анализатори при преминаването на годишен технически преглед, където ще се замерва колко точно цапа всеки автомобил.

- Кметът Йорданка Фандъкова обяви повече инвестиции в кварталите. Какво ще се прави на практика и как хората ще усетят този нов курс?

- Всички инвестиции, включително и ключовите, се правят в някой квартал. Тази година акцентът е в малките улици, зелени площи, спортните и детските площадки, в общинското здравеопазване, в стрийт фитнес площадките, в развитието на нови културни пространства и т.н. Вече казах, че за ремонти на малките улички и тротоари тази година парите са с 50 млн. лв. повече. Районните кметове също имат свои бюджети.

- Голямо перо в бюджета е и увеличаването на заплатите във важни за града дейности като образованието, здравеопазването, градския транспорт и общинските фирми?

- Повишението на възнагражденията в сектори, които са от изключително значение за града, няма съмнение, че е повече от важно. Инвестираме в хората, които са в детските градини, болниците, в социалните служби, в театрите, в обществения транспорт. Инвестицията в кадри означава качество на услугата. А това е основната задача на общината.

- Заложени ли са повече пари за миене на улиците, тъй като проблемът мръсен въздух с фини прахови частици мъчи всички? Или общината обещава да засили контрола върху почистващите фирми?

- Това е проблем, по който всички ние трябва да работим активно. Само с административни мерки няма да стане, важно е ние като граждани да бъдем отговорни и да изискваме такава отговорност. Столичната община има своя конкретен план от мерки за справяне с проблема. Ще добавя, че стартира и програмата за подмяна на печките на 20 000 домакинства, която ще продължи в следващите години, както и поставяне на филтри на комините.

През тази година се планира  машинно да бъдат измити общо 367 043 дка, което е с 56%  повече спрямо плана за 2019 г.  Всички основни булеварди и улици, по които преминава масов градски транспорт, ще бъдат измити чрез автоцистерна с маркуч 4 пъти годишно.  В новите договори за почистване на София са заложени задължително машините да бъдат с най-висок екологичен клас Евро 6, както и има с над 50% увеличение на машинното почистване.

- Столичният общински съвет реши да подаде ръка на Перник за водната криза. Покрай дебатите как се стигна до водната криза в Перник, експерти предупредиха, че стената на язовир „Бели Искър“ се нуждае от ремонт. Какво трябва да се свърши по отношение на водните запаси на жителите на София?

- Жителите на София следва да бъдат спокойни, тъй като водните запаси на София са достатъчни за повече от 3 г., дори да няма валежи. Колкото до помощта за Перник, трябва да е ясно, че София не дава своята вода, а транзитира водни обеми от „Белмекен“ до Мало Бучино. Хуманното отношение е да се даде съгласие при нулев риск за София. Нещо повече – кметът Фандъкова договори с правителството в замяна на тази помощ да бъдат отпуснати средства за ремонт на язовирната стена на язовир „Бели Искър“, който захранва около 25% от София. Също бе договорено да се изгради реверсивна връзка между язовирите „Искър“ и „Бели Искър“, както и рехабилитация на язовир „Огняново“ и изграждане на пречиствателна станция и нов магистрален водопровод, който да го свърже със системата на София. Това все са ползи за София, които са договорени от кмета.

Разбира се, ние си запазваме правото при евентуален риск да спре водоподаването, както и настояхме да няма финансов ангажимент във връзка с транзита на водата, а то да се случва по цени, определени от КЕВР и да се заплаща от ВиК Перник към Софийска вода.

- Всяко лято София е подложена на спиране на водата за профилактика на „Топлофикация“. Какви са задълженията на „Топлофикация“ към партньори, какви суми дължат гражданите и каква е формулата това общинско дружество да заработи нормално?

- Темата „Топлофикация-София“ е голяма. Задълженията са немалки и се обслужват ежемесечно, което и променя техния размер. Важно е обаче, че дружеството вече е регистриран участник на газовата борса. – така увеличава ликвидността си на пазара. От друга страна, това ще позволи на „Топлофикация София“ да закупува газ на конкурентни пазарни цени, което ще спомогне за подобряване на финансовото състояние на дружеството. Освен това досега „Топлофикация София“ трябваше да заплаща договорените количества газ няколко месеца преди да събере парите от клиентите си, а това водеше до трупането на допълнителни краткосрочни задължения.  Отделно са плановете, свързани с изграждане на инсталация за оползотворяване на RDF, което ще доведе до намаляване на количествата използвана газ с близо 15 %, което допълнително ще спомогне за подобряване на финансовото състояние на дружеството, както и за намаляване на сметките за парно.

- Какво е финансовото състояние на другите общински дружества и какво, според вас, трябва да се направи там?

- Общинската икономика работи добре, разбира се, не и без усилия от страна на Столичен общински съвет като принципал на търговските дружества с общинско участие. Част от дружествата като например тези в транспорта и здравеопазването имат своя социален характер и при тях общината не търси печалба, а търси качествена услуга за гражданите. Другите дружества, например общинските пазари, всяка година инвестират в нови или обновяване на стари пазарни площадки. Център за градска мобилност инвестира в изграждането на тикет системата в транспорта, която ще позволи да се въведе по-справедлив начин на плащане, както и да разполагаме с достатъчно данни, за да планираме по-ефективен и удобен градски транспорт. Наред с тази огромна инвестиция, дружеството влага средства в изграждане на паркинги и ремонт на тротоари и настилки в зоните за почасово платено паркиране.

Софийски имоти, което имаше лоша слава преди години, сега изгради едно от новите любими места на София - парк „Възраждане“, както и аквапарка там. Метрополитен - всички виждаме как работи – с минимални затруднения за наземния транспорт изгражда последователно третата метролиния, която ще бъде пусната през тази година.  „Спортна София“  инвестира и поддържа част от спортната инфраструктура, използвана ежедневно от хиляди столичани.

- Кои са важните теми в София през 2020 г., според вас. Трябва ли да се разширява зелената зона и колко например?

- Всички теми са важни, разбира се, за различни групи хора. Една от основните теми на града е екологията и чистотата на въздуха, както казахме. Инвестициите, които предстоят, и контролът също са важни теми. Станахме свидетели в последните години на ремонти, които търпят критики от проектантски решения до качество. Всичко това следва да бъде отстранено и има стъпки в тази посока, а именно обединяването на всички звена в едно – заместник-кмет по строителството, който следва да следи за недопускането на подобни грешки.

Платеното паркиране е една от темите, за която има все по-голям обществен и политически консенсус. След въвеждането обаче, голяма част от отричащите тази политика, всъщност разбраха ползата от нея – освобождават се тротоари и градинки от паркирали автомобили, ремонтират се тротоарите със средствата от платеното паркиране в тази зона, създава се ред, премахват се изоставените автомобили и т.н., и т.н.

Моето мнение е, че трябва да има разширяване, тъй като мярката с платеното паркиране е да създава ред и да ограничава ползването на лични автомобили, доколкото това е възможно.

- В столицата идват вече доста чуждестранни туристи, включително и заради нискотарифните авиокомпании. Как ще се развива София като туристическа дестинация през тази и следващите години и какво трябва да се направи още?

- Около 56% от посетилите България са дошли тук с полети на нискотарифни компании. Данните за София са сходни.   В стратегически план София разчита на развитието на културно-познавателния туризъм и бизнес туризма.  Предстои да подобрим достъпността до Витоша и останалите планини в близост до града, както и възможностите, които предлагат минералните води в града ни.