„Радецки“ възкръсна в земята на хъшовете и се върна на козлодуйския бряг

  • 17 февруари 2020, 17:49
  • Автор Петя Валентинова
  • ЛЕГЕНДИ

Medium %d0%b1%d0%be%d1%82%d0%b5%d0%b2 %d0%b4%d0%b2%d0%be%d0%b9%d0%bd%d0%b8%d0%ba %d0%ba%d0%be%d0%b7%d0%bb%d0%be%d0%b4%d1%83%d0%b9

Емблемата на героичната освободителна история и Ботевия подвиг - корабът музей „Радецки“, отново преплава историческия маршрут до румънския бряг. Не за да доведе у дома изстрадали хъшове, решени да се борят за свобода, а за да възкръсне за туристически плавания по Дунава.

Параходът реплика на историческия кораб, довел Ботевите четници до козлодуйския бряг през 1876 година, от години плачеше за ремонт. Наложителната реконструкция, за която средства до последно нямаше, наложи миналата година да спрат плаванията и реликвата да остане закотвена на пристана.

Съдбата на плаващия музей, оказа се, може да обедини мощни бизнес организации, местни и държавни власти, както и десетки българи патриоти от всички краища на страната и света. Инициативата за набиране на средства, стартирана от сдружение „Енергийно бъдеще за България“ в началото на миналата година, бързо увлече в каузата целия енергиен сектор, институциите и учебните заведения в Козлодуй, а впоследствие - и правителството на Бойко Борисов. Дарители за нов живот на „Радецки“ бяха също редица граждани от София, Лом, Козлодуй, Мездра, Белене, Сан Франциско, Санкт Петербург и Регенсбург.

Активната гражданска енергия в подкрепа на спасението на парахода и личното лобиране за каузата от страна на кмета на Козлодуй Маринела Николова убедиха кабинета да отпусне близо половин милион лева допълнителна субсидия за планов ремонт на „Радецки“ с цел запазването му като част от историческото наследство на България.

„За мен като кмет на община Козлодуй е особена чест, че присъствах на заседанието на Mинистерския съвет точно когато се отпускат средства за плановия ремонт на НМП „Радецки“. Това е музей, който се посещава от над 10 000 души годишно. Параходът е неизменна част от Ботевите тържества в Козлодуй“, каза Маринела Николова след решителното заседание в София. Дни по-рано по собствена инициатива тя се срещна лично с премиера Бойко Борисов и министъра на културата Боил Банов, за да преговаря за нужната финансова помощ .

При наличието на финансов ресурс, на ход бе Националният исторически музей (НИМ), под чиято опека е корабът музей. След проведената обществена поръчка стана ясно, че „Радецки“ отново ще прекоси Дунава, за да бъде реконструиран в румънския град Браила. Там параходът премина първия етап от плановия преглед и ремонт на сух док. Инспектира се за установяване на годността на външната обшивка на корпуса и устройствата в подоводната част на плавателния съд. Той премина също през преглед и изпитания на конструкцията, ремонт на корпуса и надстройките и основен ремонт на двигателните-гребните колеса.

„В следващата фаза „Ремонтни дейности, които ще се извършат на вода“ от обществената поръчка за кораба музей предстои преглед и ремонт при необходимост на корабните системи, устройства и механизми. Едва след това ще може да получи удостоверение за вътрешно корабоплаване от „Морска администрация“ и ще възобнови и плавания в река Дунав“, уточниха от НИМ.

Завърнал се вече на родна земя, корабът музей „Параход Радецки“ ще бъде позициониран на пристана в пристанището му на домуване в Козлодуй. Музейните експерти от НИМ разработват концепция за обновяване на постоянната му експозиция, представяща делото на Христо Ботев. Планирано е в началото на април параходът отново да отвори врати и да посрещне първите си посетители.

Посещаемостта и интересът към „Радецки“ от страна на българи и чужденци растеше с всяка изминала година до спиране на плаванията му. През 2017-а са осъществени 50 круиза, а през 2018-а плаванията са 64. Туристически групи от цялата страна правят заявки за посещение и разходка с историческата реликва. От възможността за екскурзоводска беседа се възползваха деца, младежи и възрастни от цялата страна срещу символичните 3 лева. Редовният билет за посещение на граждани бе 2 лева, а за учащи и пенсионери - левче. Безплатно реликвата посещаваха хора с увреждания и техни придружители, неучащи деца, както и всички гости в последния понеделник на месеца и на 18 май - денят на музеите. Преференциални цени за посещение имаше и за Деня на народните будители - 1 ноември. Корабът музей се избираше често за коктейли, фирмени тържества и бе хитова локация за романтични сватбени церемонии.

В Козлодуй силно се надяват на 29 май тази година, за 144-ата годишнина от Ботевия подвиг, „Радецки“ да възкръсне и за традиционното плаване с четници на борда. Възстановката ежегодно (с изключение на миналата година) завършва с тържествено посрещане на Христо Ботев и неговите събратя на козлодуйска земя.

„Радецки“ е австрийски пътнически параход, построен през 1851 г. в корабостроителницата Obuda, гр. Буда, и предназначен за редовни рейсове по река Дунав между пристанищата Галац и Оршова. Наречен е на фелдмаршал Йозеф Радецки. Параходът „Радецки“ е паметен за българската история, тъй като е използван за преминаване на четата на Христо Ботев от Румъния в България. На 16 и 17 май 1876 г. „Радецки“ извършва плаване към Виена и спира на редица румънски пристанища. На палубата му, предрешени като обикновени пътници, от няколко пристанища се качват четниците и самият войвода Христо Ботев. Той връчва на капитана писмено обръщение–ултиматум да акостира на българския бряг край Козлодуй.

От 16 април 2004 година корабът музей е филиал на Националния исторически музей. Последният му частичен извънреден ремонт е бил извършен през 2017 година. Последните планови редовни ремонти на „Радецки“, благодарение на които той е в сегашното си задоволително състояние, са се осъществили благодарение на национални дарителски кампании. Средства за този тип дейности не са осигурени от държавните ведомства.

Снимки:  НИМ и Община Козлодуй