Експериментирайте с храната, за да не качвате килограми

  • 20 декември 2019, 17:20
  • Автор Нина Александрова
  • ЗДРАВЕ

Medium woman 1979272 1920

Всички обичаме да си похапваме въглехидрати целогодишно – хляб, торти, паста, пица, ориз, шоколад, кое от кое по-изкушаващо. Зимата обаче чука на вратата, а късите и студени дни могат да изиграят лоша шега на балансирания начин на живот и навиците, свързани с хранителния режим на всеки един от нас. Неслучайно този сезон е на първо място по качване на килограми. Основната причина за натрупването на излишно тегло през зимата е консумацията на храни, които съдържат много мазнини. Не забравяйте, че има немалко плодове и зеленчуци, които също могат да бъдат вкусни през студените месеци, а човек би могъл да предприеме някои мерки, за да се справи с този проблем.

Специалистите по хранене съветват да експериментирате с храната през зимата, за да си осигурите нужното разнообразие не само от витамини и полезни калории, но и така тялото ще може да се засити „по-ефективно“, радвайки се на нещо ново и екзотично за сетивата. Затова не се дърпайте, а опитайте и изпробвайте брюкселско зеле, пащърнак, броколи, карфиол и зеле в различни комбинации. Успехът е гарантиран. Колкото и странно да звучи, идеята за готварски курс не е лоша. Той ще ви даде един по-различен поглед върху това, което слагате на масата, и начина, по който го правите. Трябва да се ограничи, разбира се, и консумацията на традиционните за зимните празници храни, богати на мазнини. Вариант е да се замразят плодове и зеленчуци през лятото, за да се консумират през зимата. Наблегнете и на храни, които съдържат препоръчителни за доброто тегло мазнини, като риба и авокадо.

Традиционно през зимата хората консумират по-малко салати, защото

човек има нужда от топла, сготвена храна

която да осигури здраве за тялото и духа - необходимия уют, особено в по-студените дни. Диетолозите препоръчват консумацията на повече супи, а ако това не ви стига, избирайте гарнитури от сотирани и печени на фурна зеленчуци.

Специалистите позволяват и топли зеленчукови салати с различни видове месо. Задължително е обаче ограничението от консервираните храни. Вместо тях включете максимално количество зеленчуци към традиционните за празниците ястия –

сарми, пуйка, печено

пача и т.н.

През зимата сме по-потиснати от обикновено. Това не е чак толкова странно, защото липсата на силни слънчеви лъчи и ниските температури могат да отключат т.нар. „сезонна депресия“. Чувството за тъга, което е характерно за повечето хора през зимата, може да ни подтикне да консумираме повече мазни, сладки храни, както и такива, богати на въглехидрати. Специалистите обаче алармират да предприемете действия, ако усетите, че потиснатостта и тъгата продължават повече от 2-3 седмици. Движете се повече и правете упражнения. Неслучайно хората още в древността са измислили крилатата фраза „Здрав дух в здраво тяло“. Разсейвайте се и с приятни занимания, но не прекалявайте с празничния шопинг. Вместо това наблегнете на социалните контакти. Избягвайте и прекалено уморителни дейности, които ще ви накарат по-често да ходите до хладилника.

Не само намалената слънчева светлина през зимата може да се отрази на биологичния ни часовник, но и на продължителността и качеството на съня. Повечето хора се нуждаят между 6-8 часа сън на денонощие. През зимните вечери обаче много от нас се чувстват

по-уморени заради липсата на естествена слънчева светлина

Тази натрупана преумора провокира желанието за консумацията на повече храна, която да ни осигурява енергия. Затова планирайте добре деня си, създайте си режим, включващ физическа дейност всяка вечер. Тези занимания ще ви ободрят и ще ви помогнат да запазите фигурата си през зимата. Ако е възможно, си определете и точен час за лягане и ставане всеки ден. Поддържайте приятна температура в стаята, въздухът не бива да бъде сух. Не забравяйте и за хидратацията. През студените дни човек има склонността да пие по-малко вода, което прави усвояването на храната от организма му по-трудно и благоприятства за натрупването на килограми. Затова трябва да предотвратите дехидратирането и съответно напълняването. Не забравяйте

да пиете много вода и да замествате соковете

и други подобни напитки с чайове.

Препоръчително е да се внимава и с кафето. Старайте се да избягвате съблазните като чаша кафе с мляко, капучино или горещ шоколад. Капучиното съдържа 153 калории, а шоколадът със сметана - 448. Но теглото се увеличава не само за сметка на тези калории. Изследвания показват, че прекомерното количество кофеин буквално заставя организма да натрупва мазнини. Вместо адреналина от кафето, се заловете с нещо ново, това ще ви зареди с ентусиазъм. Новото хоби със сигурност ще измести стоенето пред телевизора. От бродиране и плетене до „по-съвременните“ решаване на кръстословици или судоку - всичко това помага ръцете да бъдат заети и да не посягат към ядките и бисквитките върху масата. А защо да не се

запишете и

на курс по танци

Благодарение на уроците ще запазите формата си, ще получите удоволствие и ще изгорите калориите - един час салса изгаря 380 калории, а повечето състезателни танци - 350.

Сезон като зимата е подходящ и за нова любов или обновяване на старата с изненади, но не за ядене. Вместо да се предавате на мрачното зимно настроение, обмислете плановете си за лятото. Създайте си повече удоволствия от едно планирано пътуване. Ако сте решили да посетите Италия - започнете уроци по италиански, ако вашата цел са Карибите - запишете се на курсове по гмуркане, а ако това е Испания - научете се да танцувате фламенко. Никой не твърди, че трябва да станете експерти, просто ще имате едно по-полезно занимание и най-вече - разнообразие, което е враг номер 1 на напълняването.

Ако все пак и любовта не помогне на зимния глад и искате да ядете всичко през зимата и то в големи количества, но се страхувайте, че ще напълнеете - яжте разделно, съветват специалистите. Разделно, но не в смисъла да отделяте белтъчините и въглехидратите. По-строго разделно - яжте само един вид храна за целия ден. Ако в понеделник сте решили да сте на месо, но ви се ядат и картофи, оставете ги за вторник. Единия ден яжте само свинска пържола на обяд и вечеряйте с пилешко, а другия си позволете 2-3 порции картофи соте. Редувайте с оризови, зеленчукови, плодови дни и дори дни на паста. Тогава можете да си позволите спагети с доматен сос или пица. Ако все пак не успявате да спазвате режим на хранене, вероятно няма да отслабнете през зимата, но е хубаво да проявите усилия все пак да не напълнеете. Ако можете, прочиствайте организма с един ден глад седмично. През този ден може да пиете фрешове и ако е наложително - да ядете ябълки, препоръчват диетолози. Има и други хитринки за запазване на формата: хранете се по-често, но с малки порции, старайте се да не ползвате сол, пийте много вода и ограничете алкохола.