Яжте по-малко захар и брашно през есента

  • 20 ноември 2019, 18:56
  • Автор Нина Александрова
  • ЗДРАВЕ

Medium jam 4521023 1920

Есента е сезон, който поставя тялото ни на изпитание. По-уязвими сме заради честите промени във времето и температурните амплитуди. Това винаги крие риск от отслабване на имунитета, умора, сезонна депресия, храносмилателни проблеми. В началото на есента е добре да обърнем внимание на здравето си - още преди да ни повалят настинките, за да се подготвим за следващите по-студени месеци. Яжте по-малко захар и брашно през есента. За по-силен имунитет пийте чай, яжте супа и спортувайте, съветват специалистите.

Важно е да се консумират топли и лесносмилаеми храни. Чаят и супите се нареждат на първо място сред тях. Те благоприятстват функцията на храносмилателната система. Кореноплодните зеленчуци, като моркови и картофи, ни подготвят идеално за прехода от по-топлите към по-студените месеци. Към тях може да добавите и здравословни протеини като бобовите растения, яйца и не толкова мазни меса. Препоръчителни са и зеле, репички, лук, чесън и подправки като джинджифил и черен пипер, те са чудесно подхранващо есенно ястие.

В менюто ви е добре да присъстват още храни като кисело зеле, маслини, мляко, лимони и други видове цитруси, кисели краставички, оцет, ябълки. Малките количества кисели и ферментирали храни имат силен ефект, особено върху храносмилането. За хората, които се оплакват от проблеми със стомаха в началото на есента, е добре да добавят именно тези храни в менюто си.

Трябва също да знаем, че едни от най-полезните добавки за стимулиране на имунитета са витамини А, С и Е и цинк. Освен под формата на хранителни добавки, може да си ги набавите и чрез консумацията на яйца, оранжеви плодове и зеленчуци и такива в ярки цветове, както и ядки, боб, семена, риба. Магнезият пък участва в над 300 процеса в организма, сред които – подобрява храносмилането, поддържа сърцето здраво, подобрява метаболизма, намалява риска от мускулни крампи, балансира нервната система и други.

Витамин D също е важен елемент, от който се нуждаем не само през есента, но целогодишно. Той намалява риска от депресия, регулира нивата на калций и фосфор в организма и подобрява здравето на костите.

За да се радвате на добро здраве през есента, не забравяйте и за някои билки. Те ще ви предпазят от настинки или ако все пак се случи да се разболеете, ще подпомогнат оздравяването ви. Може да приемате под формата на чай, лайка, коприва, ехинацея. Ако сте любители пък на зеления чай, той също ще ви помогне за укрепване на имунитета.