Ходете на море за здраве, не за тен

  • 14 юли 2020, 15:32
  • Автор Нина Александрова
  • ЗДРАВЕ

Medium 20 beach 4047678 1920

Дойде сезонът, в който всички отиваме на море, и от нетърпение за почивка и слънчеви лъчи не мърдаме от плажа. Като резултат от това някои се сдобиват още първия ден с възпалена до болка кожа. За съжаление, колкото и да обичаме слънцето, то не ни обича толкова много. Заболяванията от меланома постоянно се увеличават, тъй като изтънелият озонов слой вече не ни предпазва както преди от ултравиолетовите лъчи. Интензивността им се е повишила и провокира развитието на рак на кожата. Статистиката е безмилостна - всеки един на пет души може да се разболее в бъдеще.

Затова специалистите съветват: Ходете на море за здраве, а не за тен. Ултравиолетовите лъчи сами по себе си не са вредни, ако се отнасяме към тях с мярка. Когато ги приемаме дозирано, те проявяват своето витаминообразуващо действие. При определена доза облъчване имат способността да

убиват патогенните микроби

Именно УВ-лъчите правят възможно изработването на витамин D в организма, а той е необходим за поддържането на нормалното състояние на мускулите, нервната система и костната структура.

Голямо значение при слънчевите бани има съчетанието между температурата на въздуха, неговата влажност, вятъра и атмосферното налягане, а също така чувствителността на всеки към слънчевата радиация и общото здравословно състояние.

Избирайки място

за плаж

не трябва да забравяме, че бетонираните площадки поглъщат много топлина и създават благоприятни условия за образуването на горещ въздух. Така те могат да превърнат обичайната слънчева баня в суха и изключително гореща.

Преди се смяташе, че най-доброто време за слънчеви бани са утринните часове до 10 ч. Тогава морският бриз оказва охлаждащо въздействие, а скалите и пясъкът не са толкова нагрети. Но тогава пък във въздуха има

по-малко водни пари и повече ултравиолетови лъчи

Заради изтъняването на озоновия слой и съответно увеличаването на интензивността на потока УВ-лъчи вече не се препоръчва сутрешното продължително пребиваване на слънце. Най-добре е тогава просто да се разхождате по брега, облечени с леки светли дрехи, шапка и тъмни очила, а не да се печете на плажа. Избягвайте още засиленото потене, както и

задължително след излизането от водата изтривайте

тялото си с кърпа, защото ако кожата ви е влажна, изгарянето е сигурно.

Специалистите обясняват, че при нормално физическо състояние излагането на слънце е полезно за здравето. Витамин D заздравява вегетативната нервна система, с негова помощ нараства съпротивляемостта на организма към различните инфекции и простудните заболявания, повишава се работоспособността.

Освен за всички здрави хора, слънцето е полезно

по-специално за тези, които страдат от редица кожни заболявания, бавно зарастващи рани, язви, счупвания на костите, хронични заболявания на опорно-двигателния апарат.

С напредване на възрастта обаче трябва да се приемат по-рядко слънчеви бани, а тяхната продължителност да се намали.

Бъдете много внимателни и към реакцията на децата към въздействието на слънцето. Ако детето стане вяло, капризно, раздразнително, ако апетитът му изчезне и се появят нарушения в съня, трябва незабавно да прекратите слънчевите бани.

Недопустимо е пребиваването на малки деца под палещите слънчеви лъчи - те трябва да почерняват под тента или плажен чадър.