Новата учебна година – как и защо в „Образование от A до # - Иновативното училище“

  • 14 юли 2020, 14:54
  • Автор Мартин Калоянов
  • ДИСКУСИЯ

Medium is kmeta 1

Как ще протече новата учебна година за училища и университети, какви бяха уроците от дитигалните класни стаи тази пролет, възможно ли е качествено образование в извънредна ситуация? Конференцията „Образование от А до #. Иновативното училище“ ще даде отговорите на тези въпроси като ще срещне експертните мнения на директори на училища, ректори на университети, представители на европейските и българските институции, както и на бизнеса, който предлага технологични решения, в дискусия за бъдещето на електронното образование у нас. Провокирани от създалата се ситуация не само в България, но и в света, вследствие на пандемията COVID-19, в подкрепа на образователната и икономическата сфера, водещи медии обединяват усилия в дискусията „Образование от A до # - Иновативното училище“. Инициативата е на икономическия портал Economic.bg, телевизионния лидер NOVA, информационния портал Dir.bg и Портала на българските общини Kmeta.bg, в партньорство с най-голямата дигитална група Нетинфо и София Тех Парк. Конференцията ще се проведе на 17 юли от 10:00 ч. в София Тех Парк с контролиран достъп и ще се предава на живо във Facebook страниците на Economic.bg, Новините на NOVA, Dir.bg и Kmeta.bg, като всички заинтересовани ще имат възможността да задават своите въпроси онлайн и в реално време.

В дискусията ще участват еврокомисарят Мария Габриел с ресор „Иновации, научни изследвания, култура, образование и младеж“, министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, кметът на София Йорданка Фандъкова, председателят на Комисията по образованието и науката при Народното събрание Милена Дамянова, както и представители на образователни институции, неправителствени организации и експерти в сферата на науката и технологиите. В дебатите за поуките досега от дигиталното обучение и какво трябва да се надгради ще се включат и Светлин Наков - съосновател на СофтУни, Елена Крумова - Сиском Инженеринг, Траян Траянов - изп. директор на „Заедно в час“, Милена Стойчева - изп. директор Junior Achievment Bulgaria, д-р Цветелина Спиридонова - изп. директор МБАЛ „Хигия“. В конференцията ще участват ректорите на УНСС, на Икономическия университет във Варна, на Минно-геоложкия университет в София, на ВУЗФ, на Аграрния университет в Пловдив и др. Дебата ще уважат и директори на едни от най-иновативните училища у нас, които прилагат изключително успешно дигитално обучение не за първа година, както и школски шефове, чиито бази и възпитаници нямат финансови възможности за пълноценен учебен процес в условията на пандемия.

Ускорената дигитализация на процеса вследствие на извънредната ситуация, причинена от пандемията COVID-19, постави редица въпроси пред електронното обучение у нас. Изграждането на обща дългосрочна стратегия, изслушването на всички страни в процеса, обсъждането на идеи, диалогът и предложенията за конкретни решения през погледа на всички заинтересовани страни, са сред първите стъпки към подобряване качеството на образование в България и по-бързото преодоляване на подобни бъдещи кризи.

При децата до 4 клас обучението през компютър е успешно само с помощта на родител

Красимир Димитров, директор на ОУ „Васил Друмев“ Варна

МОН обмисля да се заложи до 20% при едни нормални условия обучението да бъде дистанционно. Аз лично смятам, като директор на основно училище, че това не е подходящо за основните и начални училища. За гимназията е възможно и може би ще има много по-добър ефект, но за училища до 7 клас няма да е добър вариант. Особено до 4 клас е много важна ролята на родителите. В този учебен процес говорим за една споделена отговорност и нашата образователна система може да носи своя кръст. Визирам това, че не е нужно да се товарят родителите допълнително, за да могат те да се грижат за работата си и личните задачи. В 5-7 клас нещата вече са по-лекционни и там е по-възможно да се случат нещата. При тях вече няма нужда от родител. Няма да е удачно, ако подобна мярка от 20% бъде наложена. Друго важно нещо е това, че голяма част от документацията, от комуникацията, ако щете, вече е по електронен път. След въвеждането на дистанционното обучение МОН започна да прави виртуална библиотека. Тя се пълни не само от хора, които са по-встрани от образованието, но и от колеги. Такъв образователен портал трябва да е много богат, защото, както са тръгнали нещата, има възможност и на 15 септември да продължим по този начин. Виртуалната библиотека е необходимост. Показаха ни прекрасни неща - от Русия, от Италия и т.н. Но те са приложими при много малка част от науките.

УНСС приема с онлайн изпити по уникална система

Проф. д-р Цветана Стоянова, заместник-ректор по институционално и бизнес сътрудничество и студентски политики на УНСС

Днешните студенти са дигитално ориентирани, защото са част от мрежовото или Always On поколението, т.е. родени са в големия бум на интернет. Затова за тях е много по-лесно и по-интересно да участват в онлайн лекции и семинарни занятия. Дигитализацията дава възможност за участие в лекции от всяка точка на света, стига студентът да разполага с камера, микрофон и добра интернет връзка, които има във всеки мобилен телефон. През април проведохме онлайн защити на магистърски тези и нашите дипломанти си представиха разработките от най-различни краища на света, където ги беше заварила пандемията. Резултатите бяха много добри.

УНСС разработи онлайн система за кандидатстудентски изпити. Един от най-важните въпроси при онлайн приемните изпити кандидатът не само да каже кой е, но и да го докаже. В това отношение нашата система има няколко нива на автентикация: цифрово разпознаване на личната карта и сравнение на информацията в нея с тази в базата на МВР; разпознаване на лицето на кандидата чрез проверка на неговата снимка в базата на МВР; използване на информация от ГРАОН за сравнение с данни, които не са налични в личната карта; проверка на стаята, в която се провежда изпитът, за отсъствие на други лица чрез 360 градусова обиколка; обстойно наблюдение на бюрото/масата, на която кандидатът пише, за да не се допусне преписване и подсказване; цифрово разпознаване на лицето на кандидата по време на отговаряне на всеки въпрос от изпита; цифрово разпознаване на звука в помещението, в което пише, с оглед да няма влизане на други лица в същото помещение.

В момента ръководството на УНСС разглежда възможността за приложение на системата и за бъдещи регулярни изпити.

Ученето става сериозен микс от дигитално с реално

Диян Стаматов, директор на столичното 119-о училище „Акад. Михаил Арнаудов“

Най-големият успех на проблемната ситуация, през която преминаваме - че даде възможност да се дигитализира много експресно голяма част от образователната дейност. Най-големият урок е, че дигитализацията ни преследва много стабилно и не можем да избягаме. В 119 СУ предварителната подготовка за използване на електронни ресурси беше на много прилично ниво. Подготовката ни за използване на образователните платформи на Google върви вече 3 г. Важно е през септември да се наблегне на задоволяването на техническите потребности на учителите - да се осигурят мобилни устройства, да се надгради съществуващата техническа база и да се осигури допълнителна квалификация на учителите за електронно обучение. Защото със сигурност това е бъдещето. Няма как да се върнем само към консервативния урок за преподаване. Той ще бъде един сериозен микс на дигиталното с реалното.

Има доста предимства, подготвя големите за Home Office

Асен Александров, директор на столичното 51 СУ „Елисавета Багряна“

Действахме малко на принципа на Априлското въстание - с доста ентусиазъм, такъв всенароден, на родители, на ученици, на учители и т.н. В рамките на един-два месеца се избистри и концепцията на учителите, на повечето училищни ръководства как да се проведе по-смислено, по-ефективно дистанционно обучение, ако се наложи. Една от слабостите, които се забелязаха в началото, бе това, че учителите използваха различни платформи. Някои избраха Teams на Майкрософт, а други Гугъл класрум.

Дистанционното обучение показа, че си има и доста предимства. Могат консултациите между учител и ученик да се проведат дистанционно, без да се търси свободна класна стая. Освен това в един час мога да събера два класа, да направя три виртуални класни стаи - за напреднали, за средно заинтересовани и за такива, които не се интересуват от математика.

Обучението от разстояние е предимство за големите - 11 и 12 клас. Ние сме профилирани в информационни технологии. Много офиси в света работят дистанционно. Защо с големите ученици да не работим така, за да ги подготвяме за такъв тип работа.

БЛИЦ

Новите технологии провокират децата да търсят знания извън класната стая

От умните класни стаи учителите знаеха да работят с облачни платформи

Ивелина Петрова, старши специалист „Бизнес развитие“ в дирекция „Корпоративни продажби“ във „Виваком“

- Г-жо Петрова, как „Умните класни стаи“ помогнаха предварително на учители и ученици в извънредната ситуация покрай коронавируса?

- Виваком е водещ телеком в технологичния сектор, като повече от три години работи с фокус върху иновациите и тяхното приложение в сферата на образованието. Проектите за интерактивни класни стаи, т.нар. „Умни класни стаи“, които активно стартирахме през 2017 г., вярвам, че направиха малките стъпки, благодарение на които в обстановката на извънредна ситуация нашите клиенти - училища и детски градини, успяха да се справят успешно с предизвикателството на дистанционното обучение. Тези проекти включваха и обучение на преподавателите за работа с облачна платформа, което се оказа ключово за тяхната увереност при ежедневното използване на технологични средства и ресурси в учебния процес.

- Какви технологии се оказаха най-полезни в дистанционното обучение?

- В условията на извънредна обстановка дигитализацията премина границата и навлезе във всички сектори на икономиката. Дистанционно обучение, онлайн срещи и конференции, онлайн пазаруване и плащане са вече неизменна част от живота ни.

Виваком e социално отговорна компания и винаги е партньор в предизвикателствата, които се поставят пред клиентите ни. Опитваме се да бъдем близо до тях, да сме полезни, да знаят, че в лицето на Виваком могат да открият дигиталния партньор, който ще се справи във всяка ситуация. Акаунт мениджърите, които персонално работят с клиентите, са професионалисти, експерти, които познават услугите на компанията и могат да реагират бързо във всяка ситуация – да предложат подходящ интернет или други услуги, устройства и цялостно решение.

- Какво е внедрено в част от училищата у нас в партньорство с Виваком?

- Идеи за нови проекти получаваме и от нашите клиенти и препоръчваме технологична реализация според конкретните нужди. В училищата се срещаме с невероятни учители, които са отдадени на професията, и за нас е удоволствие да помогнем в технологичен план, защото все пак нашето бъдеще е в техните ръце и както Кенеди е казал „Живеем заради бъдещето на нашите деца“, а новите технологии провокират децата да бъдат креативни и да търсят допълнителни знания извън класната стая. Най-ценно при използването на иновативните технологии е възможността, която те дават на децата да използват натрупаните знания и така да се развиват адекватно в областта, която желаят.

Реализирали сме много и различни решения в учебни заведения - интерактивни „умни класни стаи“, с внедряване на облачна платформа, в комбинация с подходящи таблети, лаптопи за учениците и преподавателите, електронен дневник, дейта карти с подходящ тарифен план, видеонаблюдение, контрол на достъп. В над 200 училища сме изградили Wi-Fi мрежи, с висок клас оборудване, което отговаря на най-високите стандарти в областта.

Виваком проактивно инвестира в развитие на оптичната си мрежа, за да се достигне с високоскоростен интернет до голяма част от учебните заведения.

В условията на извънредна обстановка реализирахме изграждане на Wi-Fi мрежи с включен достъп до интернет по инициатива на Министерството на образованието и науката до места, в които родители на ученици нямат финансова възможност да се справят сами, за да могат децата да се включат в дистанционно обучение.

По време на извънредното положение Виваком предложи специални, промоционални, тарифни планове и пакети за фиксиран и мобилен интернет за учители и ученици с възможност за добавяне на мегабайти към текущите планове, а също и нови варианти според локацията и обема на потребление.

За времето на извънредно положение клиентите с оптичен интернет получиха допълнително безплатно увеличение на скоростта до 500 Mbps.

Благодарение на новите технологии учениците нямаха нулева година.