01
Брой

Брой 58, август 2020

Обратно Новина Следваща

Дигиталното обучение минава на по-високо ниво

  • 10 август 2020, 10:21
  • Автор Иглика Горанова
  • ОБРАЗОВАНИЕ ОТ А ДО #

Medium 02 a

Дигиталното образование, което шоково навлезе в българските средни училища заради пандемията от коронавируса, минава на по-високо ниво. Това е намерението на образователното министерство и на директорите на средните училища, които миналата учебна година успешно се пребориха с обучението онлайн – било чрез платформи, които училищата имат, било чрез социалните мрежи или геймърските приложения. „Имаме програма за обучения на учители в дигитални умения, която ще продължим“, коментираха бъдещите си намерения от МОН пред в. „Кмета“.

„Пиша отличен 5,50 на учителите за начина, по който се справиха“, заяви министърът на образованието Красимир Вълчев на конференцията „Образование от А до # Иновативното училище“, организирана от икономическия портал Economic.bg, телевизионния лидер NOVA, информационния портал Dir.bg и Портала на българските общини Kmeta.bg, в партньорство с най-голямата дигитална група Нетинфо и София Тех Парк. На конференцията, на която виртуално присъстваше и еврокомисар Мария Габриел и реално – Красимир Вълчев, кметът на София Йорданка Фандъкова и шефът на комисията за образование в парламента Милена Дамянова, както и директори на училища от цялата страна, Вълчев начерта и основните посоки, в които МОН ще работи. А те са: визуализиране на 90% от учебното съдържание, което ще се прави от самите учители, продължаване обучението на преподавателите и осигуряване на технически средства за децата, които нямат такива. „В кризата, в която страната изпадна заради пандемията, се видя, че образователната система е читава и подредена, а хората, които работят в нея, имат отговорно отношение към учебния процес“, коментира още Вълчев.

Проблемите

По данни на МОН 20% от учениците са останали извън онлайн обучението по две причини – липса на компютри и лаптопи и неумение на децата и родителите да боравят с тях. „Работим в посока на това да доставим на училищата технически устройства, които да дават временно на учениците и после да ги взимат обратно и да ги съхраняват в училищата“, каза министър Вълчев. Той допълни, че МОН е решило проблема с липсата на точка на достъп до интернет, защото в някои населени места и това е било проблем. Според Боян Томов, изпълнителен директор на Портала на българските общини Kmeta.bg и икономическия портал Economic.bg, действително най-големият проблем пред дигиталното образование е равният достъп. „Имаме ли равен достъп на деца и учители до технологиите? Това е големият въпрос, който трябва да си зададем. Както и не се ли забавихме с това повече деца и учители да имат в ръцете си различни устройства“, коментира Томов.

Истината е, че по-креативните директори намериха изход в тази ситуация. Красимира Благоева, директор на ОУ „Васил Левски“ в пловдивското село Караджово, е една от тях. „Учениците в нашето училище са от три населени места и от три етнически групи – българи, турци и роми. За 95% от тях майчиният език не е български. Затова имаме образователен медиатор, който работи от миналата учебна година и който е връзката между учениците без технически устройства и интернет връзка, от една страна, и учителите - от друга. Организацията беше такава, че част от учителите работеха синхронно с част от учениците във виртуалните класни стаи, защото имаме изграден облак в училище. С друга част от учениците имаше комуникация в затворени фейсбук групи. Социалната мрежа е много популярна сред семействата, с които ние работим и чиито деца учим. Те се чувстват най-сигурни чрез тази мрежа, защото нямат висока степен на техническа грамотност и не можем да ги препратим към платформа, в която те не се чувстват сигурни. Имаше и трета група ученици, с която работехме чрез образователен медиатор и с телефонна връзка между родителя и учителя“, каза пред Kmeta.bg Благоева. Тя допълни, че е организирала акция за набиране на технически устройства и такива са раздадени на учениците, които могат да работят с тях. Идея, която министерството на образованието ще приложи тази учебна година.

Високо- технологични и пълни с идеи

Оценката на образователния министър за българското образование и неговата способност да се справи адекватно с онлайн обучението е стъпила на опита на голяма част от средните училища, които от години са въвели електронни дневници, а учителите са обучени да работят във виртуални класни стаи. Част от българските училища работят и в защитена облачна среда, а софийски училища заявиха, че ще се организират и ще последват опита на колегите си от Пловдив, където Google сертифицираните учители са над 180. Пловдив е и единственият град в България, който има 100% свързаност на училищата в облачни технологии. „Целта е поне 50 училища в София да последват опита на Пловдив“, заяви Деян Стаматов, председател на Съюза на работодателите в образованието и директор на 119-о СУ в София. Според Стаматов издателствата също трябва да бъдат по-смели в електронните учебници. Учители се оплакаха пред Kmeta.bg, че трябва да набират тестове и уроци, които издателствата пускат и в електронен вариант, защото те са на защитени PDF формати. „Не всички учители са обучени да правят това професионално и се получават не съвсем добри изпълнения“, коментираха столични директори.

Асен Александров, директор на 51-во СУ „Елисавета Багряна“, пък заяви, че трябва да се гледа по-напред. Да се споделя реалната класна стая с виртуална. Затова ще трябват 70-80 млн. лв. за оборудване – микрофони и камери в училищните класни стаи.

Креативните учители – виртуален лов на съкровища

Много са примерите за креативни учители, които реагираха адекватно и забавно по време на кризата и направиха онлайн обучението приятно и интригуващо.

Сред тях е Иван Драгомиров, преподавател на четвъртокласници в Козлодуй. Само за 4 дни Драгомиров направи виртуален лов за съкровища в Майнкрафт. Учителят построява прототип на своето училище в играта, популярна сред неговите ученици. Във всяка класна стая той залага задачи и предметно знание за четвърти клас, което е свързано с материала, който учат в момента.

Много от учениците на Цветелина Антонова в с. Ръжена нямат достъп до смартфон, компютър, лаптоп или интернет. За тях дистанционното учене преминава през телефонни консултации - учениците се чуват по телефона и с нея, и с класния ръководител. За своите ученици Антонова организира също състезание „Аз чета“ за най-много прочетени страници, за да не прекарват много време пред екрани. Всеки ден учениците четат избрани книги, пишат за какво се разказва в прочетената част, снимат текста и го изпращат до учителката заедно с броя прочетени страници. Междувременно много учители, които работят в подобна среда, още в първите седмици на дистанционното обучение организират дарителски кампании за набиране на устройства, които популяризират в социалните мрежи.

Божидара Илиева, която преподава в СУ „Любен Каравелов“ в Пловдив, с помощта на ученици от десети клас създават Help center в Google Drive, който събира информацията в помощ на ученици, учители и родители. Учителите в училището се координират да използват възможностите на Google Classroom и си организират споделяне на добри практики и опит. Междувременно организират и предизвикателства за ученици и техните семейства под формата на видео с танц, който трябва да изтанцуват. Отзивите от родителите са, че освен децата и те много се забавляват.

„Заедно в час“ с приложение в помощ на преподавателите

За да улесни работата на учителите, фондация „Заедно в час“ събра добрите практики на едно място, коментира пред в. „Кмета“ Нели Колева. Фондацията е събрала всички ключови материали в помощ на учителите за дигиталното обучение в бюлетин, който е публикуван на специална страница на сайта им. 6000 учители и образователни експерти са го посетили, като страницата продължава да е една от най-посещаваните на сайта на „Заедно в час“ вече пети месец след началото на кризата с коронавируса.

През образователния сайт за споделяне на добри педагогически практики prepodavame.bg може да се видят подробни безплатни видеоуроци за използването на Google Classroom. За броени дни видеата достигнаха хиляди гледания и помогнаха на много учители да бъдат адекватни и технологично подготвени за дистанционното преподаване през първите най-критични дни.

В момента 120 учители по програмата се обучават онлайн. Те ще водят и онлайн лятната академия на „Заедно в час“, каза изпълнителният директор на организацията Траян Траянов.