Българин създаде хибрид между тротинетка и велосипед

  • 15 септември 2020, 11:06
  • Автор Джейн Димитрова
  • ИНОВАЦИИ

Medium 10b

Българин създаде ново електрическо превозно средство. Цветан Илиев споделя, че всичко започва с една скица, която рисува през лятото на 2016 г. Още тогава знае, че това ще е нещо, което ще превърне в истински модел.

Дизайнът на Vinghen Ti1 - електрическа тротинетка с 26-инчово предно колело, е вдъхновен от сърф културата, скейт движението и чистата механика. Цветан иска да създаде нещо, което е лесно разпознаваемо, залага на простите форми и чистите линии.

Vinghen Ti1 има рамка с едва две линии, които с повечко въображение образуват буквата V, а за създателя му има асоциация и с вълнà. Може да се управлява с всякакво облекло – палто, рокля, костюм.

По леда на Лапландия

Близките на Цветан са му разказвали, че още преди да проговори като дете, се е радвал на колите и ги е сочел. Когато е на 7 г., активно започва да рисува коли. Преди да стане на 10 г., иска да отиде в Италия и да стане автомобилен дизайнер.

В крайна сметка не стига до Ботуша и вместо дизайнер става инженер. Обучението му в Американския колеж в София измества погледа му към англоезичните държави. Като почитател на европейската автомобилна история се насочва към Англия. Избира Оксфорд Брукс - най-успешния британски университет в студентските надпревари „Formula SAE“ (състезания с болиди, създадени от студентите), а и районът е център на британската автомобилна индустрия.

Освен детайлно запознаване с теорията, Цветан има шанса да прилага наученото в отбора във Formula SAE и в изключително добре оборудвани лаборатории.

Навлизайки в индустрията, се сблъсква със задачи, които са нови за него, но инженерният начин на мислене, който оформя в университета, прави решенията ако не лесни, то поне възможни.

Първата му работа е сблъсък с реалността – работи в отдел за хомологация. Има множество изисквания, процедури, хиляди страници документация. Изключение са няколкото седмици тестове годишно – много работа, но и много забавление в южна Европа или северно от Северния Полярен кръг. Участва в тестовете по високоскоростните писти в Южна Испания и по специално разринатите трасета върху леда на езерата в Лапландия.

Въпреки всичко, на Цветан му се струва малко скучно и осъзнава, че не иска да прави точно това. Работи една година и се връща във Великобритания, за да завърши образованието си с магистратура по механика и индустриален мениджмънт в Шефилдския университет.

Ключов момент е работата му за автомобилен доставчик в България. Тогава осъзнава, че трудът у нас не се цени и че ако създаде собствена компания, приоритет за него ще бъде достойното възнаграждение и качествените условия на работа.

Друга важна стъпка е работата му в DAF Trucks в централата им в Айндховен (Нидерландия). Средата там за Цветан е вдъхновяваща, научава и дава много на компанията, а и отношението на мениджмънта е такова, каквото трябва да бъде – чувстваш се уважаван и ценен.

Завръщане в България

Цветан решава да се върне в България по лични причини и за да организира производството на Vinghen Ti1 тук. Завръща се в началото на 2019 г., а решението му е взето година по-рано. Смята, че България е подходящо място за подобно производство, а и успехите на българските велопроизводители го доказват.

Според него тук е по-лесно да си осигуриш първи контакт с доставчици и партньори, а това е много полезно при подобни малки стартиращи компании. Самите те също са по-гъвкави.

Трудностите идват от ограничените възможности за финансиране и от бюрокрацията и липсата на възможност да управляваш компанията си изцяло онлайн.

До 30-35 км пробег в реални условия

Vinghen Ti1 е електрифициранa тротинетка, но с размерите на велосипед. Цветан е запознат с концепцията на големите тротинетки и идеята му допада, но решава да създаде много по-атрактивен дизайн от всичко останало на пазара. Смята, че подобен, но по-различен продукт, е добро начало за една нова компания.

Vinghen Ti1 използва 250W или 500W мотор и батерия, която осигурява пробег от около 30-35 км в реални условия. Моделът се характеризира с изключително увлекателно управление и много добра стабилност. Ако сте по-смели и не се притеснявате от някоя драскотина по рамката, може да отидете с него и в планината.

Vinghen Ti1 е сравним по-скоро с електрическите велосипеди, отколкото с тротинетките и като профил на потребителя, а в този сегмент ръстът на европейския пазар в последното десетилетие е впечатляващ. Според прогнозите на екипа на Цветан тази тенденция ще се запази.

Покачващите се разходи при употребата на автомобил в градска среда и желанието за социално дистанциране покрай пандемията дават тласък на този процес. Хората, които са се качили на електрически велосипеди и тротинетки сега, едва ли ще слязат от тях дори след нормализиране на ситуацията, защото са осъзнали плюсовете им и удоволствието, което носят след края на натоварения работен ден, смята Цветан.

100 км срещу 50 стотинки

С Vinghen Ti1 при актуалната цена на електроенергия в България може да изминете 100 км срещу 50 стотинки. Личните автомобили и общественият транспорт няма как да се доближат до този резултат.

Цените на преките конкуренти на Vinghen Ti1 - големи тротинетки с електрическо задвижване, се движат между 800 и 7000 евро. Също както при велосипедите или автомобилите, изборът е голям, в зависимост от изискванията и бюджета на потребителя. Разликата в цената идва от класата на използваните компоненти, сложността на шасито/рамката, капацитета на батерията и допълнителното оборудване, но и от ценовата политика и стратегията за развитие на производителя.

Екипът на Цветан се цели в по-масовия клас с редовни цени от около 1000-1200 евро и значително по-ниски такива за предварителни поръчки преди старта на серийното производство.