Лятно меню от антиоксиданти

  • 10 август 2020, 11:06
  • Автор Нина Александрова
  • ЗДРАВЕ

Medium 20 %d0%be%d1%81%d0%bd%d0%be%d0%b2%d0%bd%d0%b0  2

Всеки ден тялото ни е изложено на много стрес, околната среда е пълна с микроби и токсини, особено в големите градове, където концентрацията им е по-голяма. Приемаме токсини не само от въздуха, но дори и от водата. Антиоксидантите се борят с тези затруднения за организма и го поддържат здрав и защитен. Те са особено ценни, тъй като част от заплахата за тялото ни идва и отвътре, от т.нар. свободни радикали. При голямо натрупване на такива елементи може да настъпи състояние на увреждане на клетките. За да се предпазим от това, е важно да приемаме достатъчно антиоксиданти. Тези вещества са героите на нашето тяло в борбата с т.нар. оксидативен стрес. В много изследвания той се свързва с болести на сърцето и заболявания като рак и диабет.

Значението на антиоксидантите е още по-ценно и важно, ако дните ни са изпълнени с хапване на бърза храна на крак, консумирането на газирани и алкохолни напитки и прекомерно количество мазнини. Полезните вещества улесняват работата на черния дроб и стомаха, помагат на клетките да се освободят от вредните вещества по-бързо и ефективно. Те са всички онези химични съединения, благодарение на които се

чувстваме добре в кожата си

Някои от антиоксидантите са широко познати –витамин С и витамин Е например. Те имат положително влияние най-вече върху имунната система.

Витамин Е се съхранява в черния дроб и е безопасен дори при висок прием. Витамин Е във формата на α-токоферол се намира в растителните масла, особено пшенични зародиши, слънчогледово и рапично олио. Други добри източници са зеленолистните зеленчуци, ядките, авокадото, слънчогледовите семки, манго и киви.

Боровинките са изключително полезни. Те са дребни на размер, но богати на антиоксиданти. Малките сладки плодчета очароват с аромат и вкус, но най-вече с факта, че в 100 грама от тях се съдържа едно от най-високите нива сред всички плодове и зеленчуци – 9.2 милимола (мерна единица за измерване на количество вещество). Те не само че се грижат за имунитета, но и подпомагат мозъчната функция. Затова и са изключително важни с напредване на възрастта, когато паметта започва да отслабва, а количеството на свободните радикали – нараства.

Боровинките са и на първо място сред плодовете, борещи се с лошия холестерол. Затова, ако водите забързан и стресов начин на живот, е още по-важно да ги включите в менюто си. Още един бонус е, че те съдържат изключително

малко въглехидрати

Ягодите също трябва да се консумират смело - те крият в себе си огромен запас витамин С и антиоксиданти – 5.4 милимола за всеки 100 грама. Лесно се комбинират със здравословни десертчета и шейкове. Борят се с лошия холестерол и е доказано, че са силна превантивна мярка срещу сърдечни заболявания във времето.

Екзотичният все още в България артишок съхранява в прясно състояние много фибри, минерали, антиоксиданти и витамини. Много от тях имат сериозни противовъзпалителни качества и биха помогнали на организма ви да превъзмогне по-леко вирусни заболявания от различни видове.

Важно за артишока е да знаете, че количеството антиоксиданти, които ще приемете с него, зависи от начина на приготвяне. При варене те са по-малко, а при задушаване – значително повече. Не препоръчваме пърженето му, тъй като тогава те намаляват драстично.

Хапвайте и спанак – за сила и баланс на антиоксидантите в тялото. В листенцата на това растение се крият високи съдържания на витамините С, А, В1, В2. Те помагат на имунната система да се бори със заразите и бактериите. В спанака има и лутеин – антиоксидант, който влияе положително на зрението, предпазва от UV лъчите и умората на очите.

Броколите пък са витаминозна бомба за всеки сезон. Трудно е човек да ги заобича, ако не познава полезните им свойства. Хранителните вещества в тях обаче се грижат за цвета и

еластичността на кожата

Сред полезните витамини са още А, С, В6 и К, а засищащият им ефект се дължи на комбинацията от фибри, калий, фосфор и флавоноиди.

Нека не забравяме и за детоксикиращата им роля – благодарение именно на антиоксидантите в себе си тези зелени дарове на природата прочистват кръвта, помагат при артрит, бъбречни заболявания и кожни проблеми.

Чесънът е добре познат в нашата кухня, но не и като антиоксидант. В него, наред с множество витамини, откриваме и веществото алицин. То е отговорно за „аромата“ му, но е сред най-мощните вещества, които помагат на тялото да се бори с токсините и свободните радикали. В действителност учени са установили, че това вещество им влияе най-бързо и ефективно. Затова и при хронични заболявания и често дори при ракови образувания се препоръчва консумацията на чесън.

Кейлът не е толкова често срещан, въпреки че е идеален за хора, спазващи хранителни режими. Той е изключително предпочитана храна и за вегетарианците, тъй като е богат на калций, който се грижи за здравето на костите и правилното функциониране на клетките. Освен изключително високо съдържание на витамини А, К и С, кейлът е богат и на антиоксиданти – до 4.1 mmol на 100 грама.

Сладко-горчиво: Натурален шоколад вместо плодове

Натуралният шоколад съдържа повече какао от млечния шоколад, заради което има и по-високо съдържание на минерали и антиоксиданти. Съдържа около 15 mmol (милимол) антиоксиданти в 100 грама – доста повече, отколкото в боровинките или малините например, които са сред плодовете с най-високо съдържание на антиоксиданти.

Антиоксидантите, съдържащи се в какаото, могат да намалят възпалителните процеси, да понижат риска от сърдечни заболявания, да намалят високото кръвно налягане и да повишат нивата на добрия холестерол в кръвта.

За да извлечете максимални ползи от натуралния шоколад, следете за количеството какао в него – колкото по-високо е то, толкова по-голямо е съдържанието на антиоксиданти в него.

Бобът пък е отличен, евтин и леснодостъпен начин да добавите антиоксиданти в менюто си – съдържанието им е около 2 mmol на 100 г. В допълнение получавате и богато количество фибри, които се грижат за доброто функциониране на храносмилателната система, растителен протеин, както и всички останали плюсове за здравето, които ни носят варивата.

Червеното цвекло също е отличен източник на фибри, калий, желязо и фолат, както и на антиоксиданти – около 1.7 mmol в 100 грама. Особено богато е съдържанието на беталаини, които дават червения цвят на цвеклото и имат редица здравословни качества, като да намалят риска от появата на някои видове рак и на възпалителни процеси.