МОН с нови правила за обучение в електронна среда

  • 15 септември 2020, 10:56
  • Автор Иглика Горанова
  • ОБРАЗОВАНИЕ ОТ А ДО #

Medium 04c

Независимо че Министерството на образованието и науката (МОН) обяви, че годината ще започне присъствено, там разработват нови правила за работа на училищата в условия на обучение в електронна среда от разстояние. Резервният план се прави в случай, че отново има епидемия на заразени с коронавирус и когато сe налага даден клас да преминава на дистанционна форма на обучение, докато мине карантината. Образователното министерство вече съобщи, че при установяване на случаи на коронавирус в класа, учениците ще минат на дистанционно обучение за две седмици. „Предложихме промени в Закона за предучилищното и училищното образование, с които вместо грипни ваканции да бъде въведено дистанционно обучение по подобие на действащото в момента. Целта е да не се губи учебно време, когато има грипни ваканции, особено ако те са повече от два-три дни“, допълниха пред в. „Кмета“ от МОН. Училищата също ще изготвят свои предписания за преминаване към обучение в електронна среда. Това ще включва регистрация в електронни платформи на учители и ученици, избор и подготовка на ресурси, създаване на електронни групи за комуникация с родителите, обучения за учители, създаване на изцяло нова организация на учебния процес.

Какво е осигурено

МОН е осигурило достъп до интернет, до електронни платформи, електронно четими учебници и електронни дневници на всички училища в страната. Създадена е и Национална електронна библиотека за споделяне на образователни ресурси.

От МОН напомнят, че съвместно с „Майкрософт България“ са създали програма за обмяна на опит между директори и учители при въвеждане на електронни платформи за обучение чрез споделяне на добри практики. Значителна част от учителите са преминали и преминават квалификации за работа в електронна среда, като предстоят тепърва и обучения за работа чрез информационни технологии и за създаване на електронно съдържание по проект „Образование за утрешния ден“. В него са включени методология на преподаване, използване на електронни платформи, образователни ресурси и др.

Учителите имат свобода да преценят какви електронни ресурси да използват в работата си – при преподаване, провеждане на упражнения, тестове и др. За целта те имат достъп до различни образователни ресурси – образователни платформи, електронните варианти на учебници и др.

Визуализация на учебното съдържание

На дигиталната конференция „Образование от А до # - Иновативното училище“, организирана от икономическия портал Economic.bg, телевизионния лидер NOVA, информационния портал Dir.bg и Портала на българските общини Kmeta.bg, в партньорство с най-голямата дигитална група Нетинфо и „София Тех Парк“, образователният министър Красимир Вълчев заяви, че МОН ще насърчи учителите да правят видеоуроци, като им се заплаща за труда. „Предстоящите стъпки в посока създаване на образователно съдържание са заложени в проект „Образование за утрешния ден“. Те включват обучение на учителите за създаване на електронни ресурси“, съобщиха от ведомството пред в. „Кмета“. МОН ще предостави на учителите всички необходими инструменти за изготвяне на тези ресурси, като учителите ще получават и заплащане за този авторски продукт. Тези електронни ресурси ще бъдат напасвани и спрямо учебните програми, за да са изцяло приложими в учебния процес. Целта е до края на това десетилетие основните образователни ресурси за учениците да бъдат електронни и безплатни.

ДОБРИТЕ ПРАКТИКИ

Kmeta.bg събра добри практики, които някои учители приложиха по време на дистанционното обучение и които бяха наградени от БАИТ и други организации. Най-сложно за учениците в тази форма на обучение е за тези в първи, втори, трети и четвърти клас. Затова попитахме учители, чиято работа бе забелязана, как са се справили с трудната задача.

Интерактивност и игровизация

„Извънредното положение и преминаването в дистанционна форма на обучение беше изключително критичен период за учители, родители и ученици. Трябваше да се организираме за един уикенд, така че да не се прекъсва учебният процес. В тези два дни взех за себе си някои важни решения, които определиха и работата ми до края на учебната година“, разказа Зорница Йорданова, начален учител в СУ „Свети Климент Охридски“, град Аксаково. Тя уточни, че е отказала да дава сканирани и печатни работни листи, както и печатни описания и пространни инструкции на уроци, упражнения и задачи. „Ако ще се работи в дигитална среда, то трябва да се използват дигитални ресурси, подходящи за работа през електронни устройства. Така за два месеца и половина дистанционно обучение създадох над 100 дигитални учебни ресурса. Това са тестове в GoogleForms и EdPuzzle с вградена мултимедия (видео), интерактивни презентации и Escape Rooms в Google Slides, интерактивни упражнения в WordWall и LearningApps, електронни книги и албуми в Book Creator, както и анимация в Animaker“, обясни Йорданова.

Другото важно решение, което учителката е взела, е да потърси различни канали за преподаване и контакт с второкласниците. „Така съобщения, графици и линкове публикувах в родителска Viber група, но имах и по три часа на ден, в които преподавах във виртуална класна стая - ZOOM. Записвах уроците и части от тях публикувах във Viber за децата, които не успяваха да се включат в груповите часове. Използвах активно дигиталната дъска на ZOOM, за да онагледявам учебния материал, а и на нея за награда за добре свършена работа учениците в края на часа създаваха свои групови рисунки“, разказа Йорданова. Тя смята, че се е получил много емоционален момент, защото във виртуалната класна стая е организирала с учениците си веднъж седмично клуб по интереси - време, в което децата да споделят свои впечатления от изминалите дни, да поговорят помежду си и да се забавляват.

„Почти преди да завършим втори клас, организирах група второкласници за участието в Националното състезание по математика на Kан Академия. Платформата на Кан Академия е изключително добра за преподаване в дигитална среда. Използвах както системата от видеоуроци, така и инструмента за проследяване на грешки и поставяне на задания според потребностите на конкретния ученик. В състезанието се включиха 13 ученици, от които 9 финалисти завършиха успешно. Получих отличие от Кан Академия в категория „Най-ангажиран учител“, добави Йорданова.

Третото важно решение, което тя е взела в началото на дистанционното обучение, е да следва принципите си на преподаване, които е следвала и в класната стая - интерактивност и игровизация. „Вярвам, че това се оказа ключово за типа учебни ресурси, които създадох през този период, както и за стила ми на работа във виртуалната класна стая“, коментира Йорданова. Тя добави, че най-голямата награда за нея като учител е, че децата възпримат часовете като интересни и полезни. „Цялото дистанционно обучение беше възможно с изключителната подкрепа, съдействие и доверие на родителите. Поддържах с тях постоянна комуникация. Взимах под внимание ангажираността им (повечето от тях бяха на работа), затова водих паралелно синхронно и асинхронно обучение. Всички действахме в една посока - децата да приключат втори клас без сериозни пропуски по учебния материал“, коментира още Йорданова.

Първолаците учат асинхронно

Технологиите и креативността са помогнали много и на Таня Коларова, старши начален учител в СУ „Кирил и Методий“, село Нова махала, общ. Батак. „През изминалата вече учебна година работих с първокласници. Учехме се в движение, взаимно се обучавахме, споделяхме наученото. Работата с учениците започна във Facebook затворената ни група, а след около две седмици работата ни се пренесе в платформата Microsoft Teams, като всички деветнадесет деца започнаха активно учене в създадените екипи“, каза Коларова. Тя добави, че е преценила, че най-подходящо за малките ученици е асинхронното учене. „Предвид това, че те нямат собствени устройства, някои от родителите продължаваха да ходят на работа по време на извънредното положение, някои имаха и други деца, които също учеха, или пък отглеждаха по-малките си деца, и този начин на подготовка се оказа приемлив, беше одобрен от родителите, а в края на учебната година се оказа и много успешен“, каза Коларова.

Тя уточни, че не е имала голям опит с технологиите и обучението в дигитална среда и затова се е обучавала с клипове в YouTube за работа в Microsoft Teams и комуникацията с колегите.

„Подготвях и записвах уроците, записвах указанията за подготовка на домашните, подготвях и записвах аудио и видеодиктовките, подготвях и видеа съобразно учебния материал. Подготвих и много презентации с Power Point по съответното учебно съдържание и ги използвах в споделените уроци. В уроците използвах и електронните учебници на издателство „Булвест“ и предложените там интерактивни упражнения. При подготовката на моите уроци използвах и видеоуроците на образователния сайт „Аcademico“, които бяха споделени напълно безплатно в YouTube. Създадената от МОН национална електронна библиотека също ми беше полезна при подготовката“, уточни Коларова. Според нея този метод се е оказал много успешен, защото в удобно през деня време учениците са гледали, слушали уроците и са се подготвяли. А после са изпращали аудио и видеофайлове с подготовката си по учебните предмети.

Технологиите като съюзник

„Новите технологии са могъщ съюзник в стремежа ми да предам учебния материал по интересен и достъпен за учениците начин. Опитвам се да използвам 3D модели или добавена реалност, за да онагледя материала, който трябва да се вземе“, каза пред Kmeta.bg Николай Данев, столичен преподавател по история в СУ „Академик Емилиян Станев“. Той разказа, че голяма част от уроците му са в презентации, които са качени в облачно пространство, за да може всеки ученик да ги отвори, прочете и отговори на въпросите след урока.

Неговите уроци пренасят учениците в центъра на Колизеума, разхождат ги виртуално в някой замък или ги возят в космически кораб. „В работата си обичам да използвам и 360-градусови панорами, за да разгледаме даден обект от всеки ъгъл. Често се случва с учениците да пропътуваме хиляди километри само с един клик на мишката и да се озовем в градове, в които всеки камък има история“, каза Данев.

Той уточни, че за тези приложения не са нужни особено големи технически познания, но е важно училището да е оборудвано с компютри, проектори или интерактивни дъски. „За образованието са нужни средства, а аз съм късметлия, че срещам голяма подкрепа от страна на ръководството на моето училище и имам пълната свобода да използвам всяка техника, която ми е необходима. От мен се изисква единствено много труд, който обаче учениците определено заслужават“, каза още Данев. Той допълни, че най-голямата награда за него е в очите на децата, които искат да продължи часа и след като звънецът е ударил.