Тодор Вътев, старши мениджър Корпоративни продажби във Виваком: Помагаме на туристическия бизнес да се дигитализира

  • 10 август 2020, 10:56
  • Автор Ния Илиева
  • ТЕХНОЛОГИИ

Medium 16a

Тодор Вътев, Старши мениджър Корпоративни продажби във Виваком

- Г-н Вътев, в разгара сме на един необичаен летен сезон. Какви решения за дигитализация и цифрови услуги предлага Виваком в помощ на туристическия бранш?

- Виваком предлага редица услуги, от които може да се възползват компаниите от туристическия бранш, и в частност хотелите. Водещата ни услуга в момента е телевизия за хотели. Всеки обект, който предоставя телевизия за публично разпространение, трябва да заплати съответните авторски права на каналите, които се излъчват. В хотели, болници, обществени заведения, ако искаш да излъчваш дадена телевизия, трябва да имаш уредени права с телевизията или с компанията, която държи правата. Една част от хотелиерите дори не знаят, че има подобни административни изисквания и затова допускат пропуски. Това ни провокира да се погрижим за нашите клиенти. Ние сме основен доставчик, затова предлагаме специален продукт, наречен TV for Hotels (Телевизия за хотели), с уредени авторски права – за да нямат проблеми хотелиерите с разпространението и да не им се налага да сключват договори с отделните телевизии, което е сложно и е необходимо да се отчете и броят на телевизорите в стаите. Затова специално разработихме тази услуга, доставяме телевизията с безупречно IP качество по цялото Черноморие, а преносът до самия хотел е посредством оптичен кабел.

Продуктът е сравнително нов, като изцяло отговаря на нормативните изисквания. От него могат да се възползват хотели не само по Черноморието, а и в цялата страна.

- Туристите вече свикнаха да имат постоянен достъп до интернет. Работите ли с хотелите в тази насока?

- Водеща услуга на Виваком е изграждането на wi-fi зони в самите хотели. Когато туристът дойде в хотела, първо пита за паролата за интернет. Знаете, че доскоро наличието на интернет беше лукс и се предлагаше само на рецепция или на лоби бара. Сега в повечето хотели това се предлага като част от пакета. За съжаление повечето от хотелите нямат все още вътрешна мрежа, която да е основата за изграждане на wi-fi мрежите, така че ние предлагаме и изграждането на вътрешната мрежа, заедно с wi-fi мрежата. Това гарантира интернет както за гостите, така и за администрацията на хотела.

Предлагаме и защитена връзка с услугата „Протектиран интернет“, която пази срещу недобросъвестни атаки.

Можем да предложим решения дори за заведения на открито на плажа - както през кабелната, така и през мобилната ни мрежа. Така интернетът може да достига до зоните на басейна на хотелите, на пясъчната ивица, на всякакви открити пространства. Много заведения на самия пясък използват нашата мрежа.

- Предлагате ли на бизнесите в туризма и бизнес услуги?

- Разбира се, предлагаме и т.нар. облачни решения за съхранение на данни. Така вместо хотелът да има сървър, който да държи на рецепция или зад нея, и да го поддържа, може да се възползва от нашия облак. Всеки клиент може да модифицира сам пространството за съхранение. А грижата е изцяло при нас.

Друга подобна услуга е т.нар. колокация. Ако хотелиерът държи да използва свой сървър, но не иска да отделя помещение, което да оборудва с климатична и противопожарна инсталация, той може да предостави сървъра на съхранение в нашия център за данни.

- Какво е нивото на дигитализация в туристическия бранш – малко път ли е изминат или има още да се напредва?

- За съжаление, ако говорим за хотелите, строени преди 2000 г., те са с доста стара вътрешна инсталация. А всяка дигитализация предполага да имаш наличната среда. Кабелите, които са поставени в мрежата на хотелите преди 2000 г., са доста стари – коаксиални и медни кабели, които за времето си са били актуални. Но с напредването на дигитализацията се изисква и постигането на високи скорости – които все повече и повече ще растат с нарастването на обмена на данни. Това изисква и мрежите на старите хотели да се подменят.

Заради бързото развитие на технологиите апелирам към хотелиерите да инвестират в развитието на вътрешната мрежа. Да, свързано е с ремонти и разходи, но ако искат да се развиват и да бъдат дигитални, да са една крачка пред конкуренцията, да имат атрактивни услуги като телевизия on demand, интерактивна телевизия, то трябва и вътрешната мрежа да бъде подменена, за да отговаря на изискването на технологиите.

- Повечето хотели работят само в активен сезон. Съобразени ли са услугите ви с този аспект на туристическия бизнес?

- Разбира се. Ние сме запознати с особеностите на туристическия бранш и сме гъвкави по отношение на сезонността. Затова предлагаме пакети за някои услуги, които са за активен сезон 6 месеца и през останалата част от годината хотелите не заплащат тези услуги.