Йорданка Фандъкова: Развиваме София като зелен и иновативен град

  • 10 ноември 2020, 12:09
  • Автор Нина Александрова
  • КМЕТ НА ГРАЖДАНИТЕ

Medium 07

Йорданка Фандъкова е завършила 35-а руска езикова гимназия в София и руска филология в СУ „Св. Климент Охридски“. Била е учител в 73 СОУ „Владислав Граматик“ в София, а от 1998 г. е негов директор. През 2005 г. става заместник-кмет на София по образованието. През 2009 г. става министър на образованието, младежта и науката в първото правителство на Бойко Борисов. Тя е четвърти мандат кмет на София. Печели местните избори през ноември 2009 г., август 2011 г., септември 2015 г. и ноември 2019 г.

- Г-жо Фандъкова, София е изправена пред голямо предизвикателство заради COVID-19. Да очакват ли хората по-строги мерки и рестрикции?

- София е милионен град, до който всекидневно пътуват огромен брой хора както от страната, така и от чужбина, така че очаквано броят на заразените е най-висок. Най-голямото предизвикателство в тази ситуация е натискът върху здравната система. Важно е да предприемем мерки, които да намалят разпространението на вируса и да упражним контрол върху спазването им. Затова изисквам органите на реда да следят за задължителните изисквания за дистанция, дезинфекция, за носене на маски на закрити обществени места, за спазване на лична хигиена и др. Разчитам на гражданите на София, защото от поведението на всеки зависи здравето и живота на хората около нас - близки, приятели, съседи. Важно е мнозинството от хора да разбират заплахата и да се съобразяват с мерките, не от страх, не заради санкция или от паника, а с осъзната лична отговорност и разум.

- Вече има и 2 актуализации на бюджета?

- От самото начало беше ясно, че ситуацията с обявяването на извънредното положение и кризата с COVID- 19 ще се отрази сериозно на икономическото състояние на София и на бюджета на общината. Затова се наложи и втора актуализация на общинските разчети. Целта е да осигурим финансова стабилност на София и да можем да подкрепим сферите, които са най-уязвими. Безспорно най-засегнат е транспортът. Загубите тук са сериозни. С последните промени секторът ще бъде подкрепен с 5 млн. лв. Общият размер на разходите в план-сметката ще бъде намален с 18 млн. лв. В актуализацията е записано още, че 1,2 млн. лв. ще отидат за осветление и маркировки с цел осигуряване на безопасност на движението. Увеличава се и бюджетът за строителство на детски градини. Вече трима от районните кметове имат готовност да започнат изграждане още през ноември на детски градини. Това са районите „Кремиковци“, „Горна баня“ и „Възраждане“.

София е най-голямата икономика в страната. В последните 10 години 40% от БВП се произвеждат в нашия град. Пандемията се отрази и на туризма и културните индустрии. За април малко над 400 хил. души са пренощували в столицата, а за 2019 г. имаме над 2,5 млн. нощувки. Това е драматично намаляване. Над 80% е спадът в туризма до края на август. Ще следим ситуацията и тъй като не очакваме тя да се промени коренно, ще продължим да подкрепяме бизнеса. През октомври броят на освободените от работа е по-нисък от броя на новоназначените.

- Избройте няколко неща, които не харесвате в София и по които ще работите в бъдеще?

- В един голям град като София има много неща, които трябва да се случват. Всеки град се развива - едни проблеми се решават, идват нови предизвикателства. Това, което е важно, е да имаме ясна стратегия и да продължаваме напред. Един от най-важните проекти, които ни предстоят, е продължението на метрото. Следващата година трябва да пуснем още 4 км - в „Овча купел“ до „Горна баня“. За мен е важно продължението на третата линия да не спира. Не е лесно, защото трябва да се осигурят средства, да се проведат процедурите. За 10 години изградихме 42 км. Това е темпо, което не е познато в много други градове в Европа в момента. Развитието на градските рингове и връзките с Околовръстния път - също е много важна задача, която си поставих за този мандат, защото това е облекчение за трафика и води до намаляване на замърсяването на въздуха.

- Как работите в тази посока? Замърсяването на въздуха е сериозен бич за софиянци.

- Качеството на въздуха също е много важен приоритет за нашия град. Развиваме София като зелен и иновативен, сигурен град, а здравето е най-важното. По-доброто качество на въздуха означава по-добро качество на живот. Столичната община изпълнява поредната програма с над 100 мерки и дейности за подобряване на качеството на въздуха. С научната общност сме непрекъснато в контакт и работим, като програмата е за периода 2021 – 2026 г. Освен инвестиции решението за качеството на въздуха изисква и прякото участие на всеки от нас. Имаме и ранно предупреждение. Тоест осигуряваме информация, модернизираме градския транспорт, подменяме старото битово отопление с екологично, и четвърто – озеленяваме и залесяваме.

По отношение на транспорта – с третата линия на метрото ще бъдат намалени на 90 хил. тона годишно вредните емисии във въздуха; подменен на 90% е автобусният парк, тролейбусният парк. Ежегодно общината изпълнява дейности по озеленяване, възстановяване на паркове и градини и залесяване. Засаждаме над 2000 нови дървета в града и залесяваме около 100 дка общински земи около града.

С 30% се увеличават парите за миене на улиците в проекта за бюджет на Столична община за 2021 г., като една от мерките за по-чист въздух в града. Това е заложено в план-сметката за следващата година. Един от източниците на замърсяване в София е паркирането на автомобили в зелени площи, или така наречените „кални точки“. Всички те са изследвани по райони и от подадената информация на районните кметове създадохме нова програма, насочена към облагородяване на такива пространства. Още от тази година започва облагородяването на 73 „кални точки“. Бюджетът на програмата е около 1,2 млн. лв. и средствата се получават от районите, които имат проекти. Такива вече има готови за „Овча купел“, „Красна поляна“ и „Надежда“. Това са пространства, които трябва да се оградят. Включват озеленяване, създаване на паркинги с настилки, затревяване, ограждения и засаждане на дървета. Програмата е разработена на базата на пилотни проекти, които дадоха резултати.

В София започват и засилени проверки при строителни обекти и автомобилите - камиони, превозващи строителни материали. Друго, срещу което се борим, за да дишаме по-чист въздух, е и нерегламентираното изхвърляне на отпадъци.

- Друг приоритет са ви младите хора и образованието?

- През следващите три години се предвижда изграждането на 67 нови детски градини и разкриването на 282 групи в София. Програмата е за периода 2020 - 2023 г. В момента се строят 12 нови сгради на детски градини и се очаква предсрочно още през ноември да започне строителството на други три - в „Горна баня“, „Възраждане“, „Кремиковци“ и село Сеславци. Целта е да се осигурят места в детските градини за децата между 3 и 6-годишна възраст. Град, в който се строят детски градини и училища, е жив. Истината е, че всичко това изисква огромни усилия от страна на големи екипи. Първо трябва да се направи организация, да се вземат решения, да се направят проектите и едва тогава може да се започне строителството. През 2021 г. се планират 31 нови сгради за детски градини, с които да се разкрият 127 нови групи. През 2022-2023 г. ще се изградят 24 нови сгради, или 98 нови групи. Програмата е изготвена на база на информацията, която е предоставена от районните кметове. Държавата и правителството много ни помогнаха, предоставиха ни 65 млн. Строим и училищни сгради. В София идват много млади семейства с деца.

- Започнахте и административна реформа в столицата?

- Повече електронни услуги, дигитализация на процесите на управление и обслужване на гражданите и бизнеса, използването на иновативни градски решения, както и съвместна работа с IT сектора – това са ключови приоритети за мен през следващите години. Най-важно е да направим по-удобна и бърза работата на администрацията. Целта е както повече реални електронни услуги, така и внедряване на технологични решения във всички сфери.

- Ще разширите ли „зелената зона“ в София?

- Ново разширение на „зелената зона“ в София се предвижда до края на годината. Идеята е тя да се разрасне към още два столични квартала – „Иван Вазов“ и „Слатина“. Решението да има платено паркиране в квартал „Иван Вазов“ беше прието на обществено обсъждане през декември миналата година. Колите са по тротоарите, хората не могат да минават по тях, живеещите в двата квартала сами искат да има „зелена зона“.

- Какво планирате за „зеления ринг“ на София?

- „Зеленият ринг“ на София ще свърже Борисовата градина /при район „Изгрев“/ с район „Слатина“ чрез пешеходна и веловръзка. Целта на цялостния проект на „зеления ринг“ е да изградим алтернатива за придвижване на софиянци с велосипеди за подобряване на качеството на въздуха. Общо 10 хил. кв. м е площта на велоалеята с обща дължина малко над 3 км. Зелените площи за обществено ползване ще бъдат над 30 хил. кв. м. „Зеленият ринг“ ще свърже „Слатина“ и „Изгрев“ по трасетата на бившите жп линии през Борисовата градина, „Хладилника“, Южен парк - трета част. Ще свърже няколко основни градски квартала.