Пролетна умора по-дълга от 2 седмици става депресия

  • 15 април 2018, 23:26
  • Автор Михаела Благоева
  • ЗДРАВЕ

Medium geranium 2923711 960 720

Пролетта вече е тук. Птичките пеят, светлата част на деня е по-продължителна, слънцето е повече, но вместо да сме радостни и енергични, сме уморени и дори депресирани. Възможно е да сме попаднали в лапите на пролетната умора или още по-лошо – пролетната депресия. Според специалистите над 90% от активното население в България се намира периодично в депресивно състояние. А април и май са месеците на най-силните депресивни състояния.

Пролетната умора и пролетната депресия са две различни състояния и трябва да ги разграничаваме. След зимата почти всеки чувства умора, която се изразява в намалена трудоспособност и концентрация. Ако този процес продължава по-дълго от 2 седмици, вече можем да говорим за депресия. Типичните симптоми са чувство на отпадналост, безсилие, песимистично настроение, нарушен сън и апетит, ранно сутрешно събуждане. Някои от симптомите са свързани с депресията – оплаквания от стомашно-чревния тракт, дихателни нарушения, сърцебиене, тежест в гърдите, изтръпване на крайниците.

Възможно е пролетната умора да ни налегне заради липса на витамини през зимата или продължителна диета, на която сме се подложили. В такъв случай трябва да си набавим нужните витамини и минерали. Повече плодове и зеленчуци в менюто ще ни помогнат, а не е зле да помислим и за витамини на таблетки. Тъй като в днешно време е трудно да си набавим нужните витамини и минерали само чрез храната. Ако не сте спортна натура, не тичайте към фитнес залата. Повече разходки сред природата ще са ви по-полезни. Ако имате възможност, прибирайте се пеша от офиса. Старайте се да си почивате пълноценно след работния ден. Не пренасяйте у дома служебните си задачи и проблеми. Търсете положителното. Положителните емоции помагат на организма по-добре да се справи с натоварванията. Оптимистите по-рядко боледуват и по-леко преодоляват стреса. Не се впечатлявайте твърде силно от дребните житейски неприятности. Престанете да се жалвате постоянно от лошо настроение, ужасно самочувствие и куп несполучливи дела. По-добре забелязвайте всичко положително в живота. Нервното напрежение ни заставя да се мобилизираме, но при това се изразходват много ресурси. Ако стресовата ситуация продължи дълго или след нея непосредствено следва нова, организмът не може да се възстанови пълноценно и се чувстваме изтощени.

Добавете в дома си ярки цветове, поставете цветя в саксии, вдигнете щорите и махнете всички неща, които ви напомнят за зимата. Когато в жилището ви стане просторно, светло и ярко, настроението ви ще се подобри. Интериорът може да е „пролетен“ не само в дома, но и в офиса, където навярно прекарвате много повече време.

Лека адинамия, неувереност, напрежение, безсъние, тревожност и натрапливи мисли са първите симптоми на депресивното състояние. Едва 15% обаче от страдащите от депресия търсят помощ от специалист. Депресията засяга два пъти по-често жените. В уязвимата група попадат и самотници, хора от по-ниските социални слоеве, безработни. Някои професионални групи боледуват по-често – например  учители.  Често е налице повторяемост през годините. Малко са тези, които се обръщат към психиатър, насочени от общопрактикуващ лекар. Повечето решават да посетят психиатричен кабинет, след като споделят проблемите си с друг пациент, който вече е посещавал специалист. В зависимост от тежестта на депресията някои пациенти се лекуват медикаментозно, с психотерапия или комплексно, а други се приемат в болница. Болничното лечение може да бъде стационарно или в условията на дневен стационар.  В медикаментозната терапия се прилагат лекарства от групата на антидепресантите. Съвременните антидепресанти са с добър терапевтичен ефект и нямат странични действия. Лечението продължава около 4-5 седмици, понякога и няколко месеца в зависимост от тежестта на депресията. При някои болни, които не потърсят лекарска помощ, депресията може да се задълбочи и да хронифицира. Съответно това може да доведе до по-сериозни последици. Не е тайна, че хората с депресия често мислят за самоубийство, някои от тях правят опити, а малка част ги реализират. Ето защо при депресивни състояния е необходимо навременно лечение с адекватна продължителност и доза. Като профилактична мярка се препоръчва хората, които всяка година страдат от пролетна депресия и добре познават това състояние, да се натоварват по-малко в тези периоди. Още при първите симптоми е добре да потърсят психиатър, който да им назначи медикаментозно лечение. Така проблемът ще бъде овладян по-лесно и по-рано.

- При отпадналост, песимистично настроение, нарушен сън – потърсете лекар

- Повече плодове и зеленчуци в менюто ще ви помогнат

- Не пренасяйте у дома служебните си задачи и проблеми. Търсете положителното

- Добавете в дома си ярки цветове, поставете цветя в саксии

 

Авитаминозата носи пролетна умора

Дефицитът на важни витамини също може да е причина за пролетна умора. Отпадналост, апатия, сънливост и трудна концентрация може да са симптоми и на авитаминоза. Тя също е сезонно състояние, характерно за пролетта. През зимата количеството на плодовете и зеленчуците в менюто ни е намалено. Поради недостига на витамини организмът започва да използва резервите, които са натрупани през лятото и есента. В началото на пролетта обаче запасите вече са изчерпани и започва явният дефицит на полезни елементи, който прераства в авитаминоза. Ето лесен тест, чрез който сами да определите кои витамини липсват в организма ви и да вземете мерки:

- Протегнете ръце с дланите нагоре, свийте едновременно пръстите и на двете ръце (без палците) докато докоснете дланите (не сгъвайте ставите между пръстите и дланите). Ако не можете да изпълните това упражнение както трябва, имате нужда от витамин В6.

- Ако дори при слаби удари по тялото ви се появяват синини, които дълго не избледняват, имате недостиг на витамин С.

- Ако имате световъртеж и шум в ушите, това е предизвикано от дефицита на витамините В3 и Е.

- Зачервените очи са сигнал за липсата на витамините А и В2.

- Пърхот се появява при недостиг на витамините В12, В6, Р и микроелемента селен.

- Ако косата ви изведнъж е загубила блясъка си и е станала чуплива, имате дефицит на  витамините В9, С и Н. 

- Безсънието може да е заради дефицит на витамините от групата В.