Хибридната форма на обучение е неприложима в училище

  • 15 септември 2020, 08:47
  • Mini %d0%b8%d0%b3%d0%bb%d0%b8%d0%ba%d0%b0 Автор Иглика Горанова
Medium %d0%bd%d0%b8%d0%ba%d0%be%d0%bb%d0%be%d0%b2%d0%b0.jpg  1

Венелина Николова е директор на иновативното столично 125 СУ „Боян Пенев“ с преподаване на чужди езици. Училището е сред осемте най-добри в столицата по резултати от външно оценяване след седми клас. В него учат 1450 деца.

125 СУ "Боян Пенев" е готово да посрещне първокласниците

 

- Г-жо Николова, имате ли готовност за различните форми на обучение, които МОН обяви за учебната 2020/2021 г.?

- Нашите учители преподаваха онлайн, когато се взеха мерки училищата да затворят заради епидемията с COVID-19 и няма проблем да провеждат дистанционно обучение, ако пак се наложи. Въвели сме и всички противоепидемични мерки, които министерството на образованието е разписало. Но ние все още имаме неясноти по дневната форма на обучение в електронна среда. Засега разясненията, които са ни дадени, са, че родителите могат да подават заявления за преминаване на децата им в тази форма на обучение, ако има някакви медицински причини, свързани с ученика или с възрастен човек, с когото детето живее. Разрешенията за преминаване към такава форма на обучение дава директорът, ако искането е до 30 дни. Ако е за над 30 дни, тогава разрешенията ще ги дава началникът на  съответното Регионално управление.  Хибридно обучение обаче не е възможно да се осъществи в училище. Няма как един учител да преподава на 20 деца в клас и в същото време да упражнява контрол върху други пет деца, които стоят в домовете си пред компютъра.

- Приложима ли е идеята да се закупуват видеокамера и микрофон, за да гледат учениците урока, когато са си у дома?

- Смятам, че тази идея не е приложима. Проблемът не е в техниката, а в това, че учителят няма да може да наблюдава децата, които са си вкъщи – дали те следят урока, дали взимат участие. Учителят е в класната стоя и той комуникира с децата в нея.  

- Има опасения, че ако учителят е с маска, стои само отпред и не се движи между чиновете, учениците на задните чинове няма да успяват да го чуват какво говори. Има ли инструкции от страна на министерството как да се процедира в такива случаи?

- Има указания учителят да не се движи между чиновете, за да се спазва необходимата дистанция. Но инструкции как да се действа, когато учениците не успяват да чуят какво им говори заради маската, която е задължен да носи, няма. Предполагам, че ще възникне подобен проблем и той ще трябва да се решава. 

- Създаването на дистанционни центрове за обучение, в които родителите да записват децата си да се учат, добро решение ли е?

- Ние все още не сме наясно какво ще представляват тези центрове за обучение. Към момента се знае, че в тях учители ще обучават деца, които са в т.нар. дневна форма на обучение в електронна среда. Приложимо е, ако има някаква причина, каквато е епидемичната обстановка. Ако обаче се допусне тази форма да се прилага без съществена причина, резултатът ще е асоциализация на децата. Тези, които си стоят вкъщи, няма да могат да получат качествено образование. Затова смятам, че тази форма на обучение може да се прилага само при извънредни случаи.