Хора взимат книжки, без да са вдигнали 20 км/ч

  • 08 февруари 2021, 09:45
  • Default profile Автор Николай Спасов
Medium krasigeorgiev

Красимир Георгиев е председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България с над 40 годишен стаж в системата.

-Г-н Георгиев, достатъчни ли са в момента часовете, които карат кандидат шофьорите, преди да се явят на изпит?

-Абсолютно не! Има нужда цялостната система да се промени. В момента шофьорските курсове минават и заминават през два-три светофара. В един момент взима книжка човек, който никога не е вдигал повече от 20 км/ч и не е включвал на по-висока предавка от втора. За мен един шофьор задължително трябва да се научи да кара извънградско, да се качи на магистралата, да паркира. Чак когато е усвоил това на 100%, тогава да бъде пуснат самостоятелно на улицата.

-Какво трябва да се промени в тези курсове?

-Задължително трябва да се въведе електронна система и електронен контрол. На някои хора обаче предложението не им харесва и се втурнаха да протестират, защото ще им бъде нарушено удобството. Масова практика е да се ощетяват бъдещите шофьори с часовете практика. Тези, които протестираха изобщо не трябва да работят като инструктори, тъй като явно не осъзнават, че с безхаберието застрашават хиляди животи на пътя. Основната причина за катастрофи и ПТП-та са неподготвените шофьори, а в повечето случаи някой младеж взима книжка след курс, който реално дори не е започнал.

-Ако се въведе тази електронна система, ще се увеличат ли часовете по кормуване?

-Задължително е да се увеличат, независимо от нея. В момента се карат по 31 часа, официално, но много от инструкторите ги намаляват, уж са те научили на всичко. В интерес на истината - програмата е добра, но не и повечето инструктори. Да пуснеш един човек на улицата трябва да е напълно готов за нея. Но реално няма кой да го обучи. Няма професионалисти, а инструктори, които приемат професията си за хоби, а всъщност работят съвсем друго нещо. Никой не търси отговорност на инструкторите. В момента курс за инструктор може да изкара всеки, независимо каква диплома има. Познавам инструктор, който е завършил богословие. Има изпитващ, който е оперен певец. Това са от този тип хора, които не искат промяна. За мен не е нормално. Един инструктор трябва да е наясно, че носи огромна отговорност за всеки един курсист, който е обучавал и впоследствие е взел свидетелство. А липсата на добре обучени шофьори води до множеството ПТП-та в България.

-Има ли шанс цената на шофьорските курсове да се увеличи в бъдеще?

-На този етап няма за какво да се вдига тази цена. В момента тя варира между 250 лв и 800 лв. Ако се въведе електронна система, то задължително ще се увеличи, калкулацията ще е различна. Във всички случаи в момента в България таксата е най-малка, сравнена с която и да е страна в Европа, дори и в света. Но когато става въпрос за човешки животи, цена няма. България е на първо място в Европейския съюз по жертви на пътя – близо 100 човека на 1 милион население. Факт е, че има места, в най-различни общини у нас, където липсва маркировка, няма знаци или са откраднати. Именно това трябва да се компенсира с по-добро обучение на бъдещите шофьори.

-Има ли желаещи млади хора, които искат да станат инструктори?

-Има много, но няма кой да ги обучи, това е големият проблем. Трябва да има приемен изпит за такава професия, а не просто курс. Тези хора трябва да работят на постоянен трудов договор. Ако успеем да вкараме в ред цялата система - подобаващо обучение на инструктори, което ще доведе до наистина добре обучени шофьори, то вярвам, че можем да намалим тази негативна статистика с поне 30 %.