И онлайн пазаруването се сви рязко

  • 07 април 2020, 11:15
  • Default profile Автор Даниела Стоянова
Medium %d0%a1%d0%b2%d0%b5%d1%82%d0%bb%d0%b0 %d0%94%d0%be%d0%bd%d1%87%d0%b5%d0%b2%d0%b0

Светла Дончева от Шумен администрира група за асистирано онлайн пазаруване. Групата Shop and save е създадена преди повече от пет години. Тя е за всеки, който не иска да ползва личната си кредитна карта при онлайн пазаруване, изпитва притеснение с чужди езици или не е навлязъл в онлайн пазаруването. Светла Дончева поема ролята на посредник и предлага различни стоки от сайтове, предимно от Англия и Китай, от които всеки може да поръча. В групата се поддържа ниска цена на стоките, като това е възможно заради факта, че заявката на клиента задължително се изпълнява, но потребителят е длъжен да вземе това, което поръчал, което е и записано в Общите условия на групата.

- Какво се промени при онлайн пазаруването с настъпването на пандемията и въвеждане на извънредното положение?

- Да, и при нас настъпиха промени. Заявките чувствително намаляха, хората се ограничават в нещата, които искат да купят, избират по-дълго време. Още през първата седмица, когато обявиха извънредното положение, хората масово се скриха, спряха да поръчват. Според мен тогава имаше момент на паника. Сега настъпи момент на осъзнаването, в който много хора смятат, че трябва да си пазят парите, защото не знаят какво им предстои.

- Какви са предизвикателствата пред Вашия бизнес в сегашната ситуация?

- Посредниците като мен все още се колебаят как и докога да пускат събрани поръчки, защото вече има затворени сайтове, от които пазаруваме в Англия. Не се знае докога ще са отворени границите, ще преминават ли безпрепятствено ТИР-овете със стоките, които сме заявили. Необходима е точна преценка, как да подтикнеш клиентите да продължат да пазаруват, какво да им предложиш - било като намаление на доставките, било да намалиш цената на стока, за да поръчват. В един момент трябва да прецениш какви пари да затвориш в поръчките на хората, за да изпълниш техните желания и да си вършиш работата качествено при условия, които не зависят от теб.

- Работите и с онлайн магазини в чужбина. Има ли затруднения в това отношение, навреме ли пристигат стоките?

- Поръчките започнаха да закъсняват все повече. След Брекзит имаше смяна на куриери, на цената на доставките и също имаше известно забавяне. Но сега стоките закъсняват, а има и опасност да не пристигнат.

- Повече или по-малко пазаруват клиентите и има ли промяна в стоките, които търсят и купуват?

- По-малко се пазарува. В момента се насочвам към неща, които се търсят масово. Това са ръкавици, маски и дезинфектанти. Търся ги от производители в България, защото знам, че имам гарантирана доставка. Освен това в България цените на тези стоки на този етап са по-ниски отколкото в чужбина. Ръкавици в България се намират трудно, но успявам да ги доставя на клиенти на цена под 15 лв. Поръчани чрез английски сайт, заедно с доставката достигаха на цена от 28 лв.

- Промениха ли се цените и в каква посока на стоките, които предлагате?

- С търсенето все по-масово на ръкавици, спирт, дезинфектанти техните цени стават по-високи. Наблюдавам го вече в България Отнася се и за стоки от Китай, където не работиха дълго време, но сега цените и от там са по-високи.

- Какви са очакванията ви?

- Предполагам, че хората ще са склонни да пазаруват стоки от първа необходимост и стоки за децата. Предимството е, че работя онлайн. Мога да намеря производител, да не сложа голяма надценка, защото аз също съм потребител и след това да доставя до дома на човек стоката, която е поръчал, без да му се налага да излиза.