Инж. Пенка Йорданова: Във всяко село се поддържа хранителен запас за 3 дни

  • 24 ноември 2014, 08:44
  • Default profile Автор Kmeta.bg
Medium 5472ef11e5640

Инж. Пенка Йорданова, кмет на Община Вълчи дол, e номинирана в конкурса "Кмет на месеца" за ноември на тема "Подготовка за предизвикателствата на зимата". За приза тя се конкурира с още четирима нейни колеги в общини с население под 20 000 жители. Територията на Вълчи дол обхваща около 140 км пътна мрежа. От тях общината поддържа четвъртокласните пътища, които са 57,6 км. За поддържане на тези пътища общината раязполага със собствена техника - Фадрома L 200 и трактор ЮМЗ- багер. Общината разполага и с МПС- УАЗ, Лада Нива и джип Хюндай, които служат при кризи. Общината е преминала процедура и вече е сключила договорите с фирмите-изпълнители за поддръжка на пътищата през зимата. За предстоящите зимни предизвикателство kmeta.bg разговаря с инж. Пенка Йорданова.


- Госпожо Йорданова, вие сте номинирана в конкурса на kmeta.bg - "Кмет на месеца" и за приза ще се състезавате с още четирима ваши колеги на общини под 20 000 жители. Изненадана ли сте?
- Изненадана съм, защото много общини имат затруднения през зимата. Тази номинация е малко като тръпка за признателност.


- Срещнахте ли трудности подготовката за зимата?
- Трудности имаме всяка година, защото районът ни е такъв. В общината имаме 22 селища, като най-отдалеченото е на 50 км. А село Радан войвода е на 70 км от областния град. Пътната ни мрежа е III и IV категория и се поддържа от общината и от АПИ. Ако организацията ва областното пътно управление не е добра и ние не можем да се справим. Миналата година - 2013 г., имаше родилка и вдигнах трактора на фирмата за поддържане на пътя, да разчисти пътя, а със служебния джип извозиха жената. При нас е тежка зимата, защото сме ветровит район и се образуват преспи и навявания.
- Това ли е основният проблем?


- Не, но хората не са дисциплинирани и не се съобразяват с предупрежденията. Тръгват на път! А ние се борим да ги спасим и не можем да ги оставим. На пътя Суворово - Вълчи дол обикновенно се получават струпвания на автомобили през зимата. Тази година се събрахме при областния управител и пътното управление обещаха, че няма да имаме проблеми. В интерес на истината досега фирма не ни е отказвала съдействие за техника.


- Как ще е тази зима?
- Надявам се организацията ни да е на много високо ниво. В последните години сключваме договоре с арендатори на земя и те поддържат опасни участъци - киселовски, Вълчи дол, Дубротич. Договрите ни са с арендатори и земеделски кооперации, защото имат машини и ги локализират на рисковите места. Така не се нала да чакаме техника при екстремни ситуации.


- Нямате ли общинска техника?
- За тази зима си купихме и ротор за зимата. С него ще правим пътеки по центъра. Чакаме снега с нетърпение (смее се). Купили сме си луга и пясък. В нашия район има много дерета, които от години не са чистени. Като свърши зимата започват наводненията.


- Общината ви има ли готовност да реагира за болни и социално слаби хора при евентуална бедствена ситуация?
- Да. Във всяка село има магазин, който поддържа необходимия запас за такива ситуации и селото може да издържи до 3 дни. Организацията ни предвижда да не допускаме селата да останат изолирани. Има и пекарни, които веднага могат да реагират. Направили сме списък, над 10 страници на хората, които се нуждаят от наблюдение зимата, дари и да няма бедствена ситуация. Имаме села, които са с над 500 души и други с по 150 - 300 души население. А кметовете по места имат грижата да наблюдават тези хора всеки ден. Миналата година бяхме наели безработни по прогамата за временна заетост, но тази са съжаление нямаме бройки. Та тези хора се грижеха за нуждаещите се, плетяха чорапи и помагаха. В общината ни има и 11 приемни семейства на деца от домовете.


- Кои участъци от пътя ви претесняват най-много?
- Рисковите предимно са третокласни: гр. Суворово - Вълчи дол, Вълчи дол - искър, Вълчи дол - Ген. Киселово, по пътя за Добрич. Тежък участък е и Вълчи дол - Войводино, Караманите - Червенци. Проблемът в общината е, че са малки населени места разположени върху голяма площ. Хубавото е, че имаме жп-линия и я ползваме при тежки ситуации. Чминалата година с влак транспортирахме хора на хемодиализа. Сега по селата ще има денонощно улично осветление. Вижте ние граничим с община Аксаково и имаме споразумение, помагаме си и работим много добре.