Йорданка Фандъкова: Метрото ще стигне до индустриалните зони

  • 18 ноември 2016, 08:30
  • Default profile Автор Венелина Ангелова
Medium 5378ad9c24893

[caption id="attachment_91914" align="aligncenter" width="810"] Председателят на Асоциацията на общините в Гърция Йоргос Патулис поздрави столичния кмет Йорданка Фандъкова с поредната награда от националния конкурс "Кмет на годината 2016"[/caption]

 

Йорданка Фандъкова е кмет на София от 2009 г., като през 2015 спечели за трети път вота на софиянци.  Тя е учител, бивш директор на учлище, за кратко и министър на образованието. Столичният градоначалник спечели наградата „Кмет на годината” 2016 в категория „Градска инфраструктура”.

Г-жо Фандъкова, как приемате тази награда – за какво ви подкрепиха читателите на Кмета.bg?
Искам да поздравя Кмета.bg за това, че успя да наложи този конкурс, който за нас кметовете означава повече състезание, повече работа, повече резултати. Това е здравословна среда за работа на кметовете. Наградата за инвестиции за мен е изключително важна, защото инвестициите в транспортната, културната, здравната, екологичната, образователната инфраструктура - всъщност това е работата на всички кметове. Да, наистина София през последните години инвестира сериозни средства, усилия и труд в подобряване на средата за живеене на гражданите. Последната година започнахме изграждането на третия лъч на метрото – седем метростанции, започнахме вече и тунела от Малък градски театър към бул. „Владимир Вазов”.

Продължаваме строителството на училища и детски градини, реконструкцията на улици. Искам да благодаря за подкрепата на българското правителство, на премиера Борисов, за това, че положиха огромни усилия и инвестираха огромни средства в разширението на Околовръстния път. През последните години изграждаме общо 35 км – Южна дъга на Околоръстен път, Северна скоростна тангента, Западна дъга. И разбира се, очакваме да продължат тези инвестиции в Южната дъга, защото това означава по-чиста околна среда, по-малко вредни емисии във въздуха, по-удобна среда за гражoаните и повече инвестиции от страна на бизнеса.

И все пак, кое според вас надделя, за да спечелите?
Нямам представа. За мен всеки проект - от най-големия до най-малкия, означава решане на проблем на група граждани или на всички граждани, каквото е метрото. Наистина съм благодарна на всички, които оценяват тези усилия, включително съм благодарна на гражданите за търпението, разбирането, подкрепата, защото всички тези обекти са свързани с неудобства за тях. Аз наистина вярвам, че те виждат развитието на града, оценяват го и, колкото и да е трудно, проявяват търпение. В момента разширяваме бул. „Черни връх” – ключов булевард. Наистина се създават огромни проблеми за преминаващите, но след по-малко от месец ще имаме нов четирилентов път, първокласна градска артерия, която ще обслужва не само жиеещите в района.

Споменахте метрото, какво следва след третия лъч?
В момента всичките ни усилия са съсредоточени върху изграждането на поне 12 км и 12 метростанции, защото това ще означава свързване на големи квартали като „Овча купел”, „Красно село”, „Хаджи Димитър” с центъра на града и с останалите райони чрез първите две метролинии. Надявам се да успеем да осигурим средства в бъдеще да продължим третата линия на метрото, защото тя трябва да стигне до кв. „Левски”. В същото време вече работим за разширението на същестуващите линии. Разширение на третата линия ще стига до кв. „Слатина”, в близост до зала „Арена Армеец” – това е също един много важен проект. Работим и върху идеите за разширение и към лифта, както и в северна и западна посока – свързване с индустриални зони, което за мен е изключително важно. Това е развитието на бизнеса, създаването на добри условия за инвестиции, създаването на повече работни места, повече добавена стойност в града.

Като стана дума за мащабните ремонти, имаше няколко проблемни напоследък, какво предприемате?
Когато се работи интензивно, са възможни грешки от страна на сторител, от страна на надзор. Затова искам да уверя гражданите, че ние сме заложилил в изискванията и в договорите максимални гаранции да не се заплаща за некачествено свършена работа. Затова сте свидетели през последните години, че налагаме възможно най-високите санкции, без знаечние коя е фирмата. Не поставям чадър над никого. Това е гаранция, че парите на гражданите се инвестират само за добре свършена работа. Разбира се, има ги и гаранционните срокове, в които фирмите са длъжни да възстановяват за своя сметка дефектите. Включително задържаме техни средства за големите проекти, от които, ако се наложи и фирмата откаже да изпълни ремонти, след това ние можем да си ги приспаднем и да свършим необходимото. Освен за забавяне имаме санкции за недобро качество. И ги налагаме без никакъв компромис. Това направихме и тази година.

Нека все пак да отблежим, че обемът е огромен - това, че на ул. „Козлодуй” бяха недобре направени тротоарите, доведе до отстраняване на надзорната фирма и до цялостно преработване на тротоарите. Сега те са с изцяло нов вид, дори фирмата успя да се справи в срока, който беше поставен. Просто това е процесът на работа. Той е свързан с контрол и аз съм много благодарна на гражданите, защото в София гражданският контрол, включително и чрез вас медиите, е много интензивен. Това ни помага и на нас, защото аз не мога да бъда навсякъде едновременно, но когато получа сигнал, го проверявам.

Как ще работите сега с правителството в оставка?
Работата на общините на кметовете е пряко сързана с работата на правителството. Надявам се оттук нататък да се върви бързо по процедурите, да може да се гарантира все пак сигурност и за работа, и за взаимодействие между различните институции. Надявам се да има приемственост.

Очаквате ли негативен ефект за гражданите, идват очевидно и предсрочни избори?
Когато има смяна на администрации, всички знаем, че винаги има забавяне на проекти. Надявам се да не се случва това. Работила съм с 5 правителства и знам, че има значение кое е правителството, има значение кой го ръководи. Затова искам още веднъж да благодаря не само на г-н Борисов, но и на министрите от неговия кабинет, защото тези проекти, особено Северната скоростна тангента, никога нямаше да бъде факт, ако те не бяха работили интензивно всички, включително и с наша помощ, да можем да се възползваме от този европейски ресурс и да изградим това сериозно съоръжение. Дори то по-бързо се случи, отколкото ние можем да изградим връзките.