"Кмет на месеца" е изключително мотивиращ за градоначалниците

  • 21 май 2014, 08:39
  • Default profile Автор Kmeta.bg
Medium 537c646ea6121

Порталът на българските общини Kmeta.bg даде старт на третото издание на конкурса "Кмет на месеца". През май избрахме темата за образованието и я формулирахме така - "Добрите практики и иновации в българското образование".


Традиционно екипът на Kmeta.bg търси за коментар обществени личности, обвързани с темата, която Порталът на българските общини популяризира. Поискахме мнението на председателя на Синдиката на българските учители Янка Такева.


По думите й инициативи като "Кмет на месеца"са изключително мотивиращи за кметовете.


- Г-жо Такева, според Вас конкурси като "Кмет на месеца", които се стрямят да отличат добрите управленски практики на местно ниво, в случая в сферата на образованито, действат ли поощрително на кметовете?


- Разбира се. Искам да ви поздравя за този конкурс, защото той е изключително мотивиращ за кметовете. Така че това е изключителен подход. Поради причина и синдикатът на учителите провежда конкурс за най-добър социален партьор.


- Какво биха могли да направят кметовете и общините, за да задържат младите учители?


- От кметовете изключително много зависи. Първо от тях зависи мрежата от учебни заведения в общината. От тях зависи създаването на благоприятна среда в училищата и в детските градини, защото кметовете имат управленските лостове за влияние.


При тях са проблемите, при тях са учителите, при тях са учениците, родителите. Така че кметът е изключително важен като социален партьор, като представител на местната власт. От него зависи обхватът на децата в училище, начинът, по който ще работи заедно с училищното ръководство. От него зависи обхватът в детските градини, качеството на отглеждане и възпътание на децата в детските градини. Създаването на мотивация и добра материална база.


- Как може да бъде преoдоляна огромната разлика между столицата и по-малките населени места по отношение на образованието?


- В по-малките населени места кметовете отделят повече средства за образованието. Това е голяма част от разходите на общинските бюджети. В по-малките населени места хората се познават и това се явява като коректив, като медиатор.


Докато в по-големите градове кметът се свързва повече с инфраструктурата, с чистотата на града и по-малко с образованието, защото неговите ангажименти в големия град са много разностранни.


- Тоест според Вас, образованието в по-малките населени места е по-добро, отколкото в големите градове?


- Това показва външното оценяване. Има изключително много мотивирани учители, учители-иноватори, които работят в средните и по-малките населени места.


- Как според Вас се получава тази по-висока степен на мотивация?


- По-високата степен на мотивация се дължи на няколко фактора. Първо имаме прекрасни учители, които работят в тези населени места и плюс това имаме мотивацията човек да се реализира и да бъде добър специалист не само в големия град, но и в малкото населено място.


- А дали ще може да дадете някoлко примера за такива по-малки населени места, които се справят добре?


- Например Враца. Може да отидете в гимназия "Христо Ботев" и ще видите каква е социалната реализация на учениците там. Ще видите още, че там половината от учителите имат квалификационна степен, което показва желанието им непрекъснато да повишават своята квалификация. В това училище работят най-много доктори на науките. Там работят шестима доктори на науките. Искате ли да ми посочите някое друго училище с такъв процент в голям град? Не можете, и аз не мога.


- Какво според Вас ги привлича точно в това училище?


- Привличат ги добрите условия на работа, доброто управление на директора Кръстев, високите заплати и мотивацията на учениците.


- И накрая да Ви попитам, очакваното 5% увеличение на учителските заплати в България доколко ще реши проблемите в образователната система?


- Проблемите с това увеличение няма да се решат, защото те не са проблеми само и единствено на работните заплати. Те са проблеми на учебните планове, учебните програми и учебното съдържание, както аз обичам да ги наричам с оръдията на труда на учителя.


Работните заплати са част от мотивацията и зачитането на управляващите и на Министерството на образованието, че учителския труд е с висока обществена значимост.


И понеже конкурсът ви е "Кмет на месеца", искам да пожелая на всички кметове в страната да бъдат добри социални партньори, демократични управленци и повече грижи и обич към децата и образованието. Желая ви успех, и в навечерието на 24 май много здраве и късмет на всички, работещи в просветата, защото без просвета няма култура, без просвета няма нация.