Кметът на Левски: Помагаме на децата да растат със съзнанието на победители

  • 02 юни 2014, 04:22
  • Default profile Автор Kmeta.bg
Medium 536f92911039f

Порталът на българските общини Kmeta.bg даде старт на третото издание на конкурса "Кмет на месеца", а през май избрахме темата "Добрите практики и иновации в българското образование".

Номинирахме кмета на Левски Любка Александрова заради ангажимента на местната администрация да включва максимален брой деца в извънкласните дейности.


Традиционно екипът на Kmeta.bg търси за коментар номинираните градоначалници, за да разкажат повече за дейността си.


По думите на Любка Александрова Левски вече гледа към национална сцена за проявите на своите деца.



- Г-жо Александрова, как приемате номинацията си в конкурса "Кмет на месеца"?

- Честно казано от администрацията ме изненадаха приятно. Винаги, когато човек получи положителна оценка за начина си на работа и организацията, която прилага, няма как да не се радва. Затова и бях зарадвана, когато от администрацията изявиха желание да участваме в конкурса. Те бяха подготвили всичко, но окончателно поискаха мнението ми.


На практика, когато човек има защо да е доволен от работата си, не трябва да го крие. Самата номинация и евентуалната победа няма да е само моя заслуга, а на екипа, с който работя.


Поласкана и съм и затова, че съм единствената дама в третото издание на конкурса ви. Главно обаче съм благодарна на хората, с които работя, защото с тях стават възможни нещата. Радвам се, че имам честта да работя с хора, които влагат душа и сърце, защото, когато говорим за образование, става дума за отношение - към хората, към децата, към бъдещето ни.


Действително виждам положително развитие при нас. Усилията, които полагаме ми показват, че има невероятен смисъл да продължаваме да работим все така усилено.


Когато се ражда едно събитие човек не мисли много за усилията, които то ще коства. Всъщност вижда целта и реализацията, а тези неща идват след края на самото събитие. Тогава най-много се оценяват положените усилия.


Организацията на събития, свързани с образованието, изискват двойно повече усилия, много повече премисляне. Образованието изисква от нас постоянно да работим за каузи в тази насока.


Ние работим много добре с децата в града, както и в селата. Действително ни се получават богати и пъстри събития в тази насока. Те имат и широк отзвук, но най-вече помагат за доброто възпитание, а това е страшно важно. Затова се радвам с екип, с който сме съмишленици, имаме единомислие по тези въпроси.


Отношението ни към децата, образованието, училищата, извънкласните форми на обучение, са ни невероятно важни в работата.


- Смятате ли, че подобен тип конкурси могат да имат положително влияние върху работата на местните администрации?


- Всеки тип конкурс, който е обективен и стъпва на едни ясни критерии, няма как да не води до мотивация. Това е отличен начин да се оцени работата на един кмет, екипа му. Когато се получава положителен отзвук, когато работата ни се оценява, ние се мотивираме да обогатяваме и развиваме дейността си.


- Община Левски е отдадена на развитието на извънкласни дейности. Как протичат те и при какъв интерес? Как ги приемат децата?


- В Левски от много време се развиват извънкласни дейности. Имаме много добър Мажоретен състав, на който сериозно се старая да помагам, защото в по-малките градчета, където няма кой знае колко сериозен бизнес, който да финансира подобни дейности, е много трудно да се развива каквото и да е. Но с тези инициативи и практики ние даваме самочувствие на нашите деца. Помагаме им да се развиват, да стават истински хора, които са полезни един на друг, а това е много важно.


Това е причината да влагаме толкова много усилия в тези дейности, не само по отношение на Мажоретния състав. Имаме много групи за народно пеене и танци, също така.


В община Левски има не едно или две училища, читалища и т.н. Към всяко едно от тях работят групи - от най-малките до най-големите, и децата се включват в изучаването на народни танци и песни. Имаме няколко преподаватели в общината, които са много всеотдайни, полагат невероятни усилия, за да предадат знанията си по фолклор на децата.


Аз съм кмет трета година и виждам, че с всяка следваща година тези преподаватели полагат повече и повече усилия, привличат все повече деца. Това дава резултат, който се вижда във фестивалните форми, които организираме.


Децата ни не се изявяват само тук, но почти всяка седмица те пътуват и се представят на територията на цялата страна. Получават много медали, което доказва колко добра е тяхната подготовка. От следващата година в едно от учебните заведения ще има паралелка за народно пеене. Всички тези неща спомагат района да е известен по начина, по който е.


Убедена съм, че децата в най-ранна възраст трябва да растат със съзнанието какъв им е коренът, откъде идват. Само чрез запазването на традициите можем да запазим българщината.


- Как общината работи за интеграцията на деца от малцинствените групи и поддържането на интереса на децата?


- Ние търсим най-различни форми, които да будят интереса на децата. Имаме и деца от ромски произход, които са много талантливи и ние се стараем по този начин да ги интегрираме. Търсят се всички възможни варианти на децата да им е интересно в училище.


Нека стартираме 2014/2015 година и ще е ясно. Много ми се иска общината да се развие като фестивален център с национален мащаб, да влезем в културен календар. Имаме традиционни фестивали в народните песни и танци и ми се струва, че е време да обърнем поглед към националната сцена.


Искаме децата в Левски да израснат със съзнанието, че са талантливи и можещи, на победители. Едновременно с това да имат усещането за българското.


Мога да ви уверя, че покрай децата, родителите също влязоха в залите. Вече развиваме клубове за възрастни, които се занимават с народни песни и танци. Затова и по време на фестивали се получават истински празници - целият град е подготвен. Всеки е готов да се включи, а това носи невероятно настроение в града ни.


Това е най-лесният начин да запазим корените си. Един от клубовете ни за възрастни вече тръгна по участия в различни фестивали по примера на децата.


- Каква е стратегията, която прилагате в работата си за интеграцията на ромски деца?


- Около 30% от населението на община Левски са хора от малцинствените групи. Затова при нас въпросът с интеграцията на децата от тези групи е много сериозен. В годините преди демокрацията, когато е имало работа за всички, интеграционните процеси в Левски са били изцяло завършени. Разбира се, само с културни мероприятия не можем да покрием дупката от голямата безработица, тъй като в последните 20-25 години около 95% от промишлеността на района е унищожена. Предприятията са затворили, не действат. Това е води до изтичане на голяма част от активното население в по-големи градове, чужбина. По тези показатели не се различаваме от други населени места.


Но при нас, въпреки че ромите масово са безработни, им помагаме чрез социални програми. С каквото можем да помогнем за интеграцията им, определено го правим.


Това, което се опитва местната администрация да направи, е да привлече по-крупен инвеститор, за да помогнем още повече за социалната интеграция на малцинствените групи. Идеята е този инвеститор предприемачески да създаде работни места. Така интеграционните процеси ще могат да вървят много по-лесно.


Най-тежкият проблем е недоимъкът. Много често са идвали родители, които споделят, че не могат да си позволят децата им да идат на училище, чисто финансово. Това е много болезнено в 21 век, когато Европа е съвсем напред и разбира интеграцията по съвсем различен начин. Това са предизвикателствата пред местните администрации.


И въпреки това не се отказвам. Създавам условия за подобряване, за да може по-лесно да бъдат привлечени инвеститорите.


- Какви мерки се прилагат за превенция за отпадане на деца от образователната система?


- Мога да ви кажа, че не допускаме много деца да отпадат от образователната система, тези които вече са в нея. Имаме добре функционираща Комисия за борба с притообществени прояви на малолетни, непълнолетни и през нея минават всички случаи с деца, застрашени от изпадане. Така директорите се запознават отблизо с различните случаи и се мотивират да помогнат на децата. Няма много отпаднали деца, но въпреки това задачата е трудна. Крайнобедни деца не успяват да останат в класните деца.


Преди 2-3 години имаше повече децата, които минаваха през Комисията. Работи и център за обществена подкрепа, който работи с родители на деца с по-специални потребности. Опитваме се да помогнем за разбирането на това, че образованието е ценност.


Вървят програми, които дават възможност на отпадали деца да се реинтегрират. Има и курсове за възрастни, каквото можем в тази насока, правим го.


- Кои са проектите, които изпълнявате или имате намерение да реализирате, свързани с образователната сфера?


- Това е много голяма сфера, не са само проекти на училищата. Имаме проекти за изграждане на салони, където децата да развиват различни дейности. Имаме проекти чисто за подобряване на материалните бази. Имаме проект, който е за отработване на носии, детски площадки и т.н.


Изработили сме успешна схема на партньорство с учебните дейности. Стремим се да обхванем децата в извънкласни дейности към читалищата, затова имаме и проекти за тяхното облагородяване. Идеята е дори през зимните месеци, образованието да не отсъства.


Работим за разработването на фестивали. Подготвяме подобни проекти, както и за създаването на културен център, за дома на Георги Парцалев, който да превърнем в център за изкуство и култура и други.


 *Гласувайте в конкурса "Кмет на месеца", остава още малко до финала на изданието за май!